Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEVESTIGING EN INTREDE DS. G. BREDEWEG TE KRUININGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEVESTIGING EN INTREDE DS. G. BREDEWEG TE KRUININGEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na, sinds het vertrek van ds. G. Hoogerland naar Stolwijk, ruim anderhalf jaar vacant te zijn geweest, mocht de gemeente van Kruiningen op woensdag 29 januari weer een eigen herder en leraar ontvangen. Ds. G. Bredeweg, die uit de gemeente van Barneveld-Zuid kwam, werd door de consulent, ds. C. van Krimpen bevestigd n.a.v. de woorden van Ps. 107:20: ‘Hij zond Zijn woord uit, en heelde hen, en rukte hen uit hun kuilen’, met als thema: ‘Gods gezonden woord’. Hij stond achtereenvolgens stil bij: Goddelijke leiding, geestelijke ondervinding en heilige verwondering. God Zelf leidt en onderwijst Zijn dienaren. Zij moeten leren: Niets uit ons, maar alle bekwaamheid is alleen uit en door Hem. Zij moeten, als gezanten van Christuswege, standvastig zijn in de prediking van de twee wegen, en de noodzakelijke kennis van de drie stukken. Die worden neergeveld door Gods Geest zijn gelukkig, maar leren zich kennen als ongelukkig. Zij vinden geen rust voor zij God mogen kennen, niet meer als Rechter, maar als Vader, in Christus.
Dan blijft alleen het wonder over van het eeuwig welbehagen, die vrije gunst die eeuwig Hem bewoog.
Na het lezen van het formulier, sprak ds. Bredeweg het ‘ja ik, van ganser harte’ uit.
Ds. Van Krimpen heette ds. Bredeweg hartelijk welkom, ook in de classis. De Heere geve, dat hij de Waarheid recht mag snijden, Gods volk mag leiden en onbekeerden mag leiden tot de zaligheid. Hij riep de gemeente op om trouw op te komen. Jeugd: hoe jonger bekeerd, hoe meer van God geleerd en van de wereld afgekeerd! Volk des Heeren: roept voor uw knecht. Moge de Heere hem ook in Kruiningen willen gebruiken om de gangen van het leven te verklaren.

‘s Avonds hield ds. Bredeweg zijn intredepreek naar aanleiding van Ps. 77: 21: ‘Gij leiddet Uw volk als een kudde, door de hand van Mozes en Aäron’. Hij sprak over: ”Gods leidingen met Zijn volk”, aan de hand van de punten: verlost uit Egypte, geleid als een kudde en toevertrouwd aan herders.
Hij hoopt in Kruiningen mensen te mogen ontmoeten die God kwijt zijn, voor wie het missen van Zijn nabijheid tot smart is. Maar ook kinderen Gods, die dagelijks manna nodig hebben. Het volk Israël werd uit Egypte geleid, door de Rode Zee, door de woestijn, naar Kanaän. Steeds viel er een scheiding, tussen Egypte en Israël, maar ook door Israël. Dit alles ging gepaard met ontzettende tekenen. Nog eenmaal zal dat geschieden op de jongste dag als de schapen van de bokken zullen gescheiden worden. Om het welbehagen van eeuwigheid zal een volk worden gebracht in Kanaän, omdat de golven en baren over Christus zijn heengegaan. Dit moet echter door Gods Geest worden toegepast.
Als God in uw leven komt ziet u, dat u leiding nodig heeft, bij aanvang en voortgang. Bij de voortduur blijft ontdekking nodig bij Geestes licht. De onderherder, onder de grote Leidsman, heeft ook leiding nodig. Als God het niet verhoedt, verwoesten we de kudde. Maar het is Zijn zaak, Zijn werk en Zijn eer om de kudde te leiden en beschermen. Maar de scheiding valt ook onder de kudde, gedoopt, belijdenis afgelegd, ten dis gegaan, op de kansel gestaan. In 1 Kor. 10:5 lezen we: ‘Maar in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad’. We moeten van dood levend, van blind ziende gemaakt worden. Er mogen er nog liggen onder het zegel der verkiezing, die in Zijn beide handpalmen zijn gegraveerd.
Het is een wonderlijke toevoeging, dat God de kudde wil leiden door de hand van Mozes en Aäron. Door mensen, die God niet nodig heeft. Maar het is Zijn wil nog genadetijd en genademiddelen te geven, en door de dwaasheid der prediking de zielen te weiden, de lammeren zowel als de schapen. Opwas in kennis en genade is nodig. Zo wordt de kudde geleid naar de Jordaan des doods. Voor Gods volk zal het een wonder zijn als dan de ark in de Jordaan mag zijn, en zij Thuis mogen komen. Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
Christus heeft gesproken: ‘Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen, en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde, en één Herder’. Deze kudde ís gekocht, en zál worden toegebracht. De grote vraag voor een ieder is: Ben ik lid van die kudde?’
Daarna verklaarde ds. Bredeweg iets over de wijze waarop de Heere hem de weg naar Kruiningen heeft gewezen.
Vervolgens sprak hij tot de bevestiger, predikanten, ambtdragers, kerkenraad en gemeente van zijn vorige en nieuwe gemeente, burgerlijke overheid, vrienden en bekenden, familie en echtgenote.
De nieuwe predikant werd toegesproken door ds. C. Sonnevelt namens de classis Goes en de Particuliere Synode Zuid. Burgemeester A.J. Huisman sprak namens de burgerlijke gemeente. Ouderling D.M. van de Vreede sprak namens de gemeente en kerkenraad van Kruiningen. Hij riep de predikant een hartelijk welkom toe in de gemeente. Hij wenste hem toe, dat de Heere hem genade en ere geven wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2014

De Saambinder | 16 Pagina's

BEVESTIGING EN INTREDE DS. G. BREDEWEG TE KRUININGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2014

De Saambinder | 16 Pagina's