Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van Titus Klose (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van Titus Klose (6)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadat Titus Klose naar zijn kamer gegaan was, nam de predikantsvrouw haar man bij de hand en zag hem aan met ogen die van vreugde straalden.

‘Ik begrijp u, mijn lieve’, zei de leraar, ‘de Heere beschaamt mij op een wijze, die ik nooit vergeten zal. Maar ik wil Hem loven, Die zich over mijn zwakheid ontfermd heeft. Het was mijn hoogmoed, die van Hem een teken begeerde, en Hij heeft mij een teken gegeven waarover het ganse land verbaasd zal staan. Maar nu ik het ontvangen heb, gevoel ik mij diep vernederd.
Ik heb nu geleerd te geloven en niet te willen aanschouwen. Wat zal ik anders doen, dan mij zelf te vernederen in het stof, opdat ik Hem groot make Wien alleen de eer toekomt. Looft de Heere, mijne ziel en al wat in mij is Zijnen heiligen Naam’.
Ook de volgende dag bleef Klose in de pastorie. Daarna bezocht hij de predikant nog dagelijks. Een grote strijd had hij nog te strijden met zijn vroegere vrienden, die hem eerst voor krankzinnig verklaarden, vervolgens als een dweper begonnen te verachten, en hem uiteindelijk als een verachte links lieten liggen. De Heere gaf hem echter kracht om de strijd standvastig te strijden.
Zijn verandering bracht ook in zijne maatschappelijke leven zulk een omkering te weeg, dat de meeste wegen, die vroeger voor hem openstonden, opeens voor hem gesloten werden.
Daarentegen nam zijn begeerte naar de dingen van het Koninkrijk Gods zozeer toe, dat hij een onweerstaanbaar verlangen in zich gevoelde ontwaken om het Woord des kruises, waarin hij zelf behoudenis had gevonden, als een andere Paulus, ook aan anderen te verkondigen.
Onder de zendelingen, die Engeland in de eerste jaren van de vorige eeuw tot de heidenen zond, bevond zich ook Titus Klose, voorheen de wilde jager van Stamfoxe, gewis een van de grootste zondaren, maar in zijn arbeid een van de gezegendste.

Zie, lieve lezer, u meegedeeld de geschiedenis van de man, die als een tweede Saulus dreiging en moord blies maar door een wonder van almachtige genade werd wedergeboren en gemaakt tot een nederige en ootmoedige discipel van de Heere Jezus.
Ziet gij wel hoe vrijmachtig God de Heere werkt? Wie zou ooit hebben kunnen denken dat Klose, dat monster van goddeloosheid, ooit het Evangelie zou hebben verkondigd? Hij wilde niet bekeerd zijn, hij wilde God noch de hemel hebben, maar alleen de duivel dienen.
‘Maar Ik wil’, zegt de Heere der heirscharen, ‘dat Titus Klose Mij dienen zal, Ik wil dat hij bekeerd wordt, en dat zijn wil wordt omgekeerd en daarom zet Ik hem op de wagens van Mijn vrijwillig volk’.
Wie kan het tegen God uithouden? Titus Klose kon het niet. Kunt gij het?
O, er zijn zoveel mensen die niets willen weten van bekering of genade, ja, ze zouden wel anderen beletten willen dat ze bekeerd werden. Vandaar dat ze met dat oproerige volk, met die mensen van een bekrompen verstand, zoals ze zulken noemen, mensen die zoeken behouden te worden van de toekomende toorn, niets van doen willen hebben. Maar wat is meer eer: van God de Heere geëerd te worden, of van de mensen?
Er ligt nog een vraag. En die is of wij al wederomgeboren zijn geworden. Dat is niet of gij van de kroeg naar de kerk, of van het bordeel naar de huiselijke kring zijt bekeerd. Och! zulk een bekering is wel goed voor de tijd, maar laat niets na voor de eeuwigheid.
Zijt gij al bekeerd? Van een vijand een vriend en van een vervolger een discipel van de Heere Jezus geworden?
Hebt gij uzelf leren kennen als een onwaardig, ellendig, verdoemelijk schepsel voor de hoge en heilige God? En is het een onmogelijkheid geworden bij uzelf om zalig te worden? Welnu, ga tot Jezus, Hij alleen is de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Hem.
Of het de Heere mocht behagen in ruime mate Zijn Geest uit te gieten, opdat er door vrije genade nog veel van zulke leeuwen gemaakt mochten worden tot lammeren van de kudde van de Heere Jezus.
(slot)

Alblasserdam, M.H.P. Roos

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2014

De Saambinder | 20 Pagina's

De geschiedenis van Titus Klose (6)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2014

De Saambinder | 20 Pagina's