Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een laatste uitdeling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een laatste uitdeling

Het tweede kruiswoord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met Hellenbroek leren we onze catechisanten de vijf gevolgen voor Adam en Eva nadat zij het proefgebod in het paradijs overtreden hadden. Deze gevolgen zijn: Verlies van het beeld Gods, schrik in het geweten, het gevoel dat zij naakt waren, een drievoudige dood onderworpen en uitwerping uit het paradijs.

‘Voorwaar zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn’.
Lukas 23:43

Dat laatste met name vraagt nu een ogenblik onze aandacht. We bevinden immers in de lijdensweken waarin we opnieuw bepaald worden bij de dure prijs die geëist werd om verzoening met God aan te brengen. Het is de Heere Jezus Christus, Gods eniggeboren Zoon, Die dat rantsoen zal geven. Daartoe is Hij mens geworden, maar ook God gebleven. Daartoe hangt Hij nu op de vloekheuvel Golgotha tussen twee moordenaars. In Matthéüs lezen we dat beiden Hem bespot hebben, dus zowel links als rechts van Hem.

Er werd een keer aan Hem gevraagd om aan Zijn linker- en rechterhand te mogen zitten door een moeder voor haar zonen, twee van Zijn discipelen. Hij beantwoordde dat met hen te wijzen op Zijn aanstaand lijden, en dat zij niet wisten wat zij begeerden. Daar zullen de moeders van deze twee moordenaars wel nooit om gevraagd hebben, om zo hun zonen naast Hem aan het kruis te mogen hebben, ieder aan een kant. Maar het gebeurt. En met welk gevolg? Om een laatste uitdeling te doen; één zal met Hem meegaan in het Paradijs, de hemel.

Want wat vindt er plaats? Eerst wordt nog met Hem gespot.

Denkt u dat eens in: zelf de dood voor ogen, nog een ogenblik en dan naar de ziel voor Gods rechterstoel te moeten verschijnen. En toch nog spotten. Wat is een mens in Adam diep gevallen. Maar dan het wonder, ja, het grootste wonder wat daar plaatsvindt, namelijk, een van de twee wordt tot God bekeerd. Lichamelijk is zijn dood niet ver meer. Maar eer hij sterft en satan zo zijn prooi denkt binnen te halen, zal Christus hem zijn vang ontnemen.

Met handen en voeten aan het kruis genageld, is toch Zijn mond nog niet gesloten. En uit die gezegende mond zal een eerst spottende, maar nu bekeerde moordenaar horen dat hij wordt meegenomen naar het paradijs. Niet het aardse, maar het hemelse. Hoe dat gebeurt? Luister: ‘Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?’

Eerst gaat deze moordenaar zijn mede-kruiseling, ook een moordenaar, bestraffen. O, wat is de zonde in haar uitkomst bitter. En dat om eigen schuld. Dat leeft deze moordenaar in zij het laat, zeer laat in zijn leven. Maar nog niet te laat. ‘En wij toch rechtvaardiglijk, want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan’.

Hij verklaart Christus onschuldig, zoals Pilatus dat ook vijf keer gedaan heeft. Maar hoor dan de bede uit zijn mond en hart. Dat hoorden we bij Pilatus niet. O, hij waagt het er op. Er is ook niets bij te verliezen, want het is van zijn kant een verloren zaak. ‘Heere, gedenk mijner als Gij in Uw koninkrijk zult gekomen zijn’.

De discipelen vroegen na Zijn opstanding en voor Zijn hemelvaart of Hij misschien nog op aarde een koninkrijk zou oprichten? Maar deze man vraagt dat niet. Hij ziet in een paar minuten meer dan een ander in zijn hele leven. Het moet toch wel een wonderlijk Koninkrijk zijn waarvan de Koning aan een kruis hangt? Ja, geliefde lezer, dat is het ook. Want de grondslag van dat Koninkrijk is naar het welbehagen Gods het middelste kruis. Waaraan genageld is Zijn eniggeboren Zoon, toen Kind, nu Man van smarten. Aanstonds is de schuld Zijner uitverkorenen betaald. Eén daarvan hangt naast Hem, één uit twee. Hoor maar het antwoord: ‘Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn’. O, dat ‘met Mij’. Lezer, zeg eens: kent u die ‘Mij’? De vijf gevolgen van onze val in Adam in het aardse paradijs zijn werkelijkheid. Maar het derde kruiswoord werd voor een van de twee moordenaars ook werkelijkheid. Stervende de van God vervloekte kruisdood deelde Christus nog Zijn genade uit. Deze schuldig geworden moordenaar neemt Hij mee naar het hemelse paradijs.

Een naam lezen we niet. Lezer, van welke leeftijd ook, misschien de uwe? Smeek er maar om, de moordenaar werd verhoord. Volk des Heeren, eruit gehaald, eeuwig wonder. Psalm 22:2 en 3 (berijmd).

(wordt vervolgd)

ds. G.M. de Leeuw, Opheusden

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2016

De Saambinder | 20 Pagina's

Een laatste uitdeling

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2016

De Saambinder | 20 Pagina's