Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alcohol in de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alcohol in de Bijbel

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijn vraag gaat over alcohol in de Bijbel. Iedereen zal het er over eens zijn dat dronkenschap niet goed is. Er zijn echter wel twee Bijbelgedeelten waarbij de vraag bij mij naar boven komt hoe ik dan wel tegen alcohol aan moet kijken. Hoe moet ik Genesis 43 vers 34 en Johannes 2 vers 10 lezen?

Dronken

Inderdaad is de Bijbel heel helder over dronkenschap. We lezen in de Heilige Schrift die ernstige woorden: ‘Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven’ (1 Korinthe 6 vers 10).

Maar de vraagsteller heeft zich verwonderd over de geschiedenis van Jozef en zijn broers uit Genesis 43. Want in het genoemde vers lezen we: ‘En hij langde hun van de gerechten die vóór hem waren; maar Benjamins gerecht was vijfmaal groter dan de gerechten van hen allen. En zij dronken en zij werden dronken met hem’. De kanttekening (53) geeft ons de oplossing: ‘Dat is, zij werden vrolijk. Het Hebreeuwse woord betekent niet altijd in overvloed of gulzigheid zich met wijn overladen; maar somtijds alleen verheugd zijn van het drinken van de wijn. Zie Ps. 104:15. Hoogl. 5:1. Hagg. 1:6, gelijk ook het Griekse woord genomen wordt, hetwelk is Joh. 2:10’. Met die laatste tekstverwijzing in deze kanttekening zijn we precies bij de tweede tekst die de vraagsteller aanreikt.

Water in wijn

We zijn dan op de bruiloft te Kana waar de Zaligmaker het eerste wonder in het openbaar heeft gedaan. De hofmeester zegt deze woorden tot de bruidegom: ‘Alle man zet eerst de goede wijn op, en wanneer men wel gedronken heeft, alsdan de minderen; maar gij hebt de goede wijn tot nu toe bewaard’. In de Griekse grondtaal staat er letterlijk dat de minder goede wijn geschonken wordt ‘als zij dronken geworden zijn’. En opnieuw heeft het hier dezelfde betekenis als hierboven. We kunnen het niet korter zeggen als met kanttekening 11: ‘Gr. (Grieks, BL) als zij dronken geworden zijn, dat is, door de drank verheugd zijn geworden. Want dit woord betekent niet altijd hetgeen eigenlijk dronkenschap genaamd wordt, maar ook een milde nuttiging van de drank, zonder overdaad, tot verheuging’. Het zal duidelijk zijn dat de zorg van Jezus voor zes grote vaten wijn betekent dat het gebruik van wijn, met mate, geoorloofd is. Ook vele andere plaatsen in de Bijbel bevestigen dat. ‘En de wijn, die het hart des mensen verheugt (…)’, lezen we in Psalm 104 vers 15a. Ook het zitten onder de wijnstok en de vijgenboom (zoals onder andere in Micha 4 vers 4) is een teken van Gods gunst.

Waarschuwing

Tegelijk kunnen we het niet laten met grote klem te waarschuwen tegen het misbruik van alcohol. We lezen dat Nabal zeer dronken was en de volgende morgen de woorden van David hoorde (1 Samuël 25 vers 37 en 38). Het kostte hem uiteindelijk het leven. Nog indringender zijn de voorbeelden van Gods kinderen die in de zonde van dronkenschap vielen. Zo is Noach door satan in deze strik terechtgekomen (Genesis 9). Veel aangrijpender is de vreselijke zonde van Lot in de spelonk met zijn beide dochters, ongetwijfeld beneveld door de wijn die ze hem gaven (Genesis 19).

Ook de ‘drankketen’ en de nog altijd voorkomende alcoholverslaving onder sommige jongeren en ouderen doet ondergetekende weleens verlangen naar (een vorm van) het nazireeërschap. De aan God gewijde nazireeër moest namelijk geheelonthouder zijn. Maar als dat teveel gevraagd is, laten we ons toch gezeggen door Gods Woord, gesproken door Paulus (éfeze 5 vers 18): ‘En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met de Geest’. En ouders, laten we toch op ons voorbeeld letten!


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt - zo mogelijk - altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog wel ongeveer zeventig vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 2016

De Saambinder | 20 Pagina's

Alcohol in de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 2016

De Saambinder | 20 Pagina's