Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Woord en het zwaard des Geestes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Woord en het zwaard des Geestes

‘En neemt… het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord’. Efeze 6:17b

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Luther keerde zich tegen de aflaat en kwam tot het besef dat door de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd wordt voor God. Die waarheid had hij gevonden in de Schrift. Die waarheid had hem gegrepen in de ziel, zodat hij leerde kermen om genade.

‘Door het geloof alleen’, is zijn strijdleus en de Schrift is zijn wapen. In de 62ste stelling staat: de rechte, waarachtige schat van de Kerk is het heilig Evangelie van de heerlijkheid en genade van God.

Laten wij onze overdenking toespitsen op één punt. De kracht van Gods Woord in de strijd met alle machten die Gods waarheid belagen, ook in onze tijd. De apostel schrijft over de geestelijke wapenrusting. Hij wekt de kerk van God te Efeze op: doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen van de duivel.

De ware christen is een krijgsman. David had reeds van deze heilige oorlog gesproken en de Heere lof toegebracht dat Hij zijn vingers leerde ten oorlog. Gods volk is een vreedzaam volk en toch een krijgsvolk, geroepen ten oorlog. De inlandse en uitlandse oorlog kent geen wapenstilstand. Al zijn er tijden dat Israël is gelegerd in zijn tenten. We mogen telkens ademhalen na zoveel bange tegenspoed en zware strijd. Aan de heiligen der hoge plaatsen heeft Hij het eeuwig Koninkrijk gegeven onder Sions Vorst.

Reken niet, jeugdige medestrijders, dat u zult rusten, maar: wees welkom in de strijd. Zelfs het overeind blijven bij de aanvallen van de vijand zal grote bezwaren ondervinden, want de apostel maant niet voor niets: ‘Staat dan…’.

De wijze prediker zegt: ‘Wij hebben geen geweer in deze strijd’. Gelukkig daarom, wie het zwaard kent, waarvan Paulus spreekt. Wij hebben een zwaard nodig dat aan een ander toebehoort en dat wij slechts in bruikleen ontvangen. Ja, zonder de Eigenaar kunnen wij het zwaard niet eens hanteren.

Tegen wie moeten wij ons aangorden ten krijg? De duivel met al zijn handlangers, de wereld en haar machten, en tegen hen die ketterijen in de Kerk willen invoeren of leugen en waarheid vermengen.

Geen vredesverdrag mag worden gesloten, zelfs geen onderhandelingen dienaangaande mogen worden gevoerd. Op ten strijde tegen alle belagers van de Goddelijke waarheid, ten strijde met het zwaard des Geestes.

In het paradijs kwam de oorlogsverklaring af: ‘Ik zal vijandschap zetten…’. Geven wij maar weinig toe, dan wil de wereld of het naam-christendom van haar kant ook wel wat toegeven. Niet te eng, niet te streng. Wij mogen niet onzijdig blijven in de strijd, noch ons aangenaam zoeken te maken bij de vijanden van de waarheid.

Wij hebben orders ontvangen tot de heilige oorlog. Wij mogen zijn lieden van krakeel en toch vreedzaam als Gods duif en tegelijk gesproten uit de Leeuw van de stam van Juda.

Nog één algemene opmerking moeten wij maken. Het is opmerkelijk dat bij de vele stukken van het wapentuig ter verdediging er maar één wordt genoemd voor de aanval. Dat is het zwaard. Zo is dit wapen van edele oorsprong. Het Woord is zwaard gemaakt door de Geest.

Gods Woord is de schat van de Kerk. Het is ook een zwaard. Het Woord van God in de hand van de Geest brengt diepe wonden toe en doet het hart van de mens bloeden. Het zwaard stak u in het hart, ook al wilde u doen alsof het u niet had geraakt! Weet u het nog hoe het u wondde? En dat u moest beluisteren Gods spraak tot uw ziel hoe u ligt onder het oordeel van God? Werd u er niet door ontstemd? Maar, u moest buigen en bukken. De strijd eindelijk opgeven, want dat zwaard hieuw uw ik in stukken.

De Geest Gods heeft een dodelijk wapen. De zonden in het hart worden aan stukken gehouwen, het ”ik” wordt dodelijk getroffen. Onze ziel moet een slagveld van de Heilige Geest worden. Want het Woord kan geen middel zijn om ons te genezen als het ons niet eerst heeft verslagen. (…)

Gods Woord is duidelijk, noodzakelijk, genoegzaam en van Goddelijk gezag. Met deze waardering van het Woord trad de Reformatie uit in het strijdperk. Alzo zegt de Heere:

‘Daar staat geschreven…!’

Het stalen harnas van onze eigengerechtigheid is niet bestand tegen één houw met dit zwaard. De Geest Zelf heeft dit zwaard gemaakt en ook gewet. Daarom, alleen de Geest kan ons dit wapen leren hanteren.

De schapen van Christus horen Zijn stem in Zijn Woord door Zijn Geest. Hoort wat de Geest tot de gemeente zegt. Alleen op de school van de Heilige Geest leren wij het rechte en wettige gebruik van het Woord.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 2016

De Saambinder | 24 Pagina's

Het Woord en het zwaard des Geestes

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 2016

De Saambinder | 24 Pagina's