Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijf december

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijf december

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is bijna weer 5 december. Hoe gaan we daar nu verstandig mee om?

Verwerpelijk

In 1674 schrijft ds. J. Hondius in het ‘Swart register van duysent zonden’ een scherpe vermaning: ‘Zondigen zodanige ouders, die lidmaten zijnde, nochtans op zekere tijd des jaars voor hun kleine kinderen enige snoeperijen, wat poppegoed en andere dingen die hen aangenaam zijn in de schoorsteen laten vallen of ‘s nachts in hun klederen, kousen en schoenen steken en dan des morgens hun kinderen een deel leugens wijsmaken van een zekere paapse sint, genaamd Sinterklaas, zeggende dat Sinterklaas dat gedaan heeft, en maken zich alzo schuldig aan die paapse superstitie en afgoderij en planten die hun kinderen in’. Deze predikant - en na hem vele volgelingen van de Reformatie - hebben geprobeerd de heiligendag van Sint-Nicolaas uit het volksleven te bannen. Eerst hebben tegenstanders gewezen op overeenkomsten met het heidendom. Sint-Nicolaas lijkt op de Germaanse afgod Wodan. Deze zou te paard door de lucht en over het veld draven om die vruchtbaar te maken. De schoorsteen is gezien als de verbinding tussen hemel en aarde. Later is de vermeende, grote gelijkenis tussen Sint-Nicolaas en de Heere Zelf (of de Heere Jezus) aangewezen. De Sint is een bisschop die de kerk vertegenwoordigt en de kerk vertegenwoordigt God in de roomse theologie. Het witte paard en de rode mantel doen denken aan beelden uit de Openbaring aan Johannes (Openbaring 6 vers 2, 19 vers 11 en 13). Sint-Nicolaas kent alle kinderen en weet alle dingen van hen. Hij veroordeelt en spreekt vrij. Zijn oordeel leest hij af uit een groot boek (Openbaring 20 vers 12). Zijn knecht mag het oordeel voltrekken. Zwarte Piet of Pietje Pek is een oude benaming voor de duivel. In sommige landen lopen de Pieten dan ook met horentjes op hun hoofd. Nog helemaal afgedacht van de discussie rond de huidskleur van deze knechten is dat wel heel bedenkelijk…
Er is meer te noemen maar het lijkt ons persoonlijk overduidelijk dat een aantal zaken rond 5 december principieel echt verwerpelijk is. Het spreken over een Sinterklaas die ‘echt’ bestaat, overal tegelijk is en alles weet, moeten we dus nadrukkelijk afwijzen. Ook van de ‘theologie’ van de Sint moeten we afstand nemen. Dat de ‘goeden’ beloond worden en de ‘kwaden’ gestraft, is een oerelement in alle niet-christelijke godsdiensten! De Farizeeën en Schriftgeleerden leerden dat overigens ook al. Toch blijven zelfs veel protestantse christenen half of heel steken in het ‘sinterklaasgeloof’. God zal ons wel belonen, zeker niet straffen als we brave burgers zijn. Maar Jezus sprak: ‘Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der schriftgeleerden en der farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan’ (Matthéüs 5 vers 20b).

Verstandig

Nadat we dit allemaal geschreven hebben, haasten we ons te zeggen dat we geen enkel bezwaar hebben tegen gezelligheid en chocoladeletters. Laten onze huizen - zeker als de Heere een levensgezel(in) en/of de kinderzegen schonk - plaatsen zijn waar liefde, gezelligheid en verbondenheid gevonden wordt. Er zijn tal van nuttige of zelfs wenselijke cadeaus (worden er nog goede boeken gelezen?) te bedenken die passend zijn om elkaar te geven. Het kan een zegen zijn om een avond bij elkaar te zijn waarop alle gezinsleden een poosje ‘offline’ zijn. Verstandig is dus het zoeken naar een alternatief waarbij weliswaar enige soberheid in een wereld van nood ons past. En waarbij we proberen geen aansluiting te zoeken bij een van oorsprong rooms feest rond een wat ‘duistere’ heilige, die men welhaast Goddelijke eigenschappen heeft toegedacht.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

Vijf december

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2017

De Saambinder | 24 Pagina's