Advent en wederkomst
Ds. Labee over:
Mogen we de tijd tussen Pinksteren en de wederkomst ook advent noemen? Kunnen we spreken over de eerste advent en de tweede advent? Wanneer is men begonnen met de adventszondagen?
Eerste komst
Advent, van het latijnse woord adventus, betekent ‘komst’. We zouden kunnen spreken over eerste advent en tweede advent, maar we hebben het liever over de verwachting van Christus’ eerste en tweede komst. Op de vier zondagen voor 25 en 26 december is het gebruikelijk om te spreken over de eerste komst van Christus, Zijn komst in het vlees. Dat is een traditie met oude papieren. In de Oosterse kerk was het al in de vierde eeuw een gebruik geworden om het geheimenis van de menswording van Christus te gedenken. Uit de hemel kwam de Zoon van God, Die de menselijke natuur aannam, naar deze wereld. In de zesde eeuw drong deze traditie ook door tot de kerk in het Westen, al bracht men de adventperiode terug van zes naar vier weken. Paus Gregorius I (ca. 540-604), ook wel Gregorius de Grote genoemd, benadrukte al dat advent niet alleen met de menswording van Christus te maken had, maar ook met Zijn wederkomst. In dat besef stonden deze weken in het teken van boete en inkeer. De gemeente werd opgewekt om zich voor God te verootmoedigen en vaak ging dit vergezeld van vasten en bidden.
In Nederland had men onder invloed van de reformator Calvijn (1509-1564) de viering van alle feestdagen willen afschaffen, omdat de zondag - als de dag des Heeren - de enige Bijbelse feestdag was. Maar de synode van Dordrecht (1618-1619) nam Kerst toch op in de rij van christelijke feestdagen. In die periode is het lange tijd niet gebruikelijk geweest om de voorafgaande zondagen als adventzondagen te beschouwen. Vanaf de 18e en vooral de 19e eeuw gingen de predikanten wel weer in dat spoor. Met name oudtestamentische stoffen, waarin heengewezen werd naar de geboorte van Christus, werden bepreekt. Gods Kerk onder het oude verbond was als de zwangere vrouw uit Openbaring 12 in verwachting. De beloften waarop die verwachting steunden, zijn vervuld. In de volheid des tijds heeft God Zijn Zoon gezonden. Advent werd Kerst.
Tweede komst
Toch blijft het ook na Pinksteren inderdaad advent. Want de gekomen Zaligmaker, Die dood is geweest en levend is geworden, ten hemel is gevaren en Zijn Geest heeft gezonden, komt terug.
In dat licht bezien, blijft het advent. Elke zondag horen we van Zijn tweede komst. Als het zevende geloofsartikel van ons apostolicum klinkt: ‘vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden’. Vaker hebben we erop gewezen hoe Guido de Brès (1522-1567) vol heimwee dat advent beschrijft in de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 37: ‘Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere’.
We mogen de tijd tussen Pinksteren en de wederkomst dus ook advent noemen. Wel mogen we elkaar bevragen of we behoren bij de adventkerk! De ware bruid van Christus ziet toch uit naar haar Bruidegom? Lezer(es), is de verwachting van Guido de Brès ook de uwe? Of is die Bruidegom nog een vreemde? Als die Bruidegom niet onbekend is, de liefde is toch niet aan het tanen? Heeft de bruid op aarde haar liefde misschien aan anderen gegeven? De Heere geve dat in deze adventweken de verwachting gaande gemaakt mag worden. Opdat in het terugzien naar Zijn eerste komst, het heimwee van Johannes naar Zijn tweede komst onze ziel zou vervullen: ‘Ja, kom, Heere Jezus’ (Openb. 22:20b).
VRAAG?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 2018
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 2018
De Saambinder | 20 Pagina's