Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Berijmde psalmen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Berijmde psalmen

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kan de Heere gezongen psalmen gebruiken tot ware bekering? Kunnen Gods kinderen vertroost worden door berijmde, niet-geïnspireerde psalmversjes? Wat moeten we met berijmde psalmen die zo afwijken van de onberijmde tekst?

Wat de Heere gebruikt

Bij de eerste vraag moesten we denken aan ds. A. Comrie (1706-1774). In de zesde preek uit de ‘Verhandeling van enige eigenschappen des Zaligmakenden Geloofs’ heeft hij geschreven over de wedergeboorte. We gebruiken hier de woorden uit de prachtige, hertaalde versie (C. Bregman, 2012). Duidelijk legt Comrie uit, dat er voor de wedergeboorte een zaad moet zijn dat op een geschikte manier wordt neergelegd. Wat is nu in de wedergeboorte dit levenwekkende zaad? Het zal duidelijk zijn dat dit uitsluitend Gods Woord is. Comrie verwijst onder meer naar het woord van Petrus: ‘Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord Gods’ (1 Petr.1:23). Het Woord is een scherp tweesnijdend zwaard, een vuur en een hamer om het stenen hart te vermorzelen. Maar onmiddellijk zegt hij erbij, dat er een almachtige kracht van God nodig is die zich paart bij dat Woord: Gods Geest. Vervolgens legt Comrie uit hoe dat dan gaat. Eigenlijk wil hij dan uiteenzetten op welke manier dat zaad van de wedergeboorte in het hart wordt gebracht. Voor een deel is dat ‘inwendig’ en dus voor ons verborgen. Dit kan beter worden gevoeld dan beschreven. Maar er is ook een ‘uitwendig’ deel. Dan worden in deze preek wel elf zaken genoemd die de Heere gebruiken kan. Comrie noemt bijvoorbeeld een vrome opvoeding het horen van getuigenissen van Gods kinderen of dromen(!) tijdens nachtelijke uren. Soms komt het zaad in het hart door een grote nieuwsgierigheid om wat anders en nieuws te horen of zelfs spotlust waardoor men zich zet onder de prediking… Wel, in dit rijtje zou ik ook gezongen psalmen willen plaatsen. Al deze dingen gebruikt de Heere om mensen bij Zijn Woord te brengen. Dus niet die droom of de mooie berijmde psalm maar Gods Woord is en blijft - onder de beademing van Gods Geest - hét middel tot bekering. Opmerkelijk is dat Comrie sterk wijst op de prediking. Door de dwaasheid der prediking wil God mensen zaligmaken. Het eenvoudige Woord van God moet het doen. ‘Menigmaal door een geringe uitleg’.

Waarmee de Heere vertroost

In dat spoor ligt ook het antwoord op de tweede vraag. De Heere kan vele dingen gebruiken om de ziel van Zijn kinderen te verkwikken. Ook al is de berijming van onze psalmen inderdaad niet geïnspireerd, de Heere heeft al zo menigmaal door de gezongen psalmen harten willen raken. En opnieuw willen we benadrukken dat het altijd een manier is om te brengen bij het beschreven of gepredikte Woord. Ja, om vervolgens door het vleesgeworden Woord, Jezus Christus, te brengen in de gemeenschap met God. Wat kunnen onze berijmde psalmen soms trefzeker de kern van de prediking verwoorden! Tot op hoge leeftijd, met afnemende gedachten, blijven de psalmregels menigmaal bewaard in het hoofd. Wat een zegen als sommige regels ingegrift zijn in de harten van hen, Die de Heere hebben lief gekregen.

Helaas is het waar dat de berijming van 1773 soms afwijkt van de onberijmde tekst. Meer dan de berijming van Datheen (1531-1588) zijn er gedachten in verwerkt die we niet terugvinden in het door Gods Geest geïnspireerde Psalmenboek. Tegelijk is er heel veel berijmde tekst die - al is het dan niet letterlijk - wel de kern van de onberijmde Psalmen vertolkt. In dat licht eindigen we met Psalm 147 vers 1a:

‘Laat ’s HEEREN lof ten hemel rijzen;

Hoe goed is ’t onzen God te prijzen!

’t Betaamt ons psalmen aan te heffen,

Die lieflijk zijn, en harten treffen’.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2019

De Saambinder | 20 Pagina's

Berijmde psalmen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2019

De Saambinder | 20 Pagina's