Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN BIJZONDERE COMPUTERLES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN BIJZONDERE COMPUTERLES

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een leerzame discussie in een brugklas over open internet en het internetfilter Kliksafe

De les begint

'Jongelui, achter de computers! Je weet wat je kunt doen'. Klas ld, één van de brugklassen, is zojuist de dag begonnen. Meneer Van Wingerden heeft een gedeelte uit de Bijbel gelezen en is voorgegaan in gebed. Nu worden de computers gestart. Terwijl dat gaande is, praten de jongens en meisjes wat met elkaar. 'Ik heb op internet een gaaf computerspel gevonden, man! Onwijs spannend, joh!' Erik kijkt z'n buurman Stefan enthousiast aan. Hij fluistert: 'Proberen, of ik er hier ook bij kan? ' Even later klinkt een grof scheldwoord door de klas. Het is Erik: 'Geblokkeerd! Dat kinderachtige gedoe hier ook altijd!' Anderen vallen hem bij: 'Ja, Kliksafe zeker weer!' 'Thuis hebben we dat ook. Hadden ze nooit moeten uitvinden', roept Jasper radicaal door de klas.

Wat is er mis mee?

Meneer Van Wingerden laat het bewust even gaan. Maar hij luistert scherp. Zouden er ook zijn die iets positiefs over Kliksafe durven zeggen? Daar komt Corné. Moedige vent. Om op déze leeftijd tegen de rest in te gaan... Moet je horen! 'Nou, wat is er mis mee, als je je een beetje probeert af te schermen van alle smerigheid op internet? ' Corné kijkt Erik recht aan. Maar Erik is ook niet mis. Tk vind dat ze ons hier behandelen als kleine kinderen. Ik zoek helemaal geen smerigheid en mijn scherm wordt tóch geblokkeerd!' 'Ja, dat heb ik thuis ook zo vaak. Hopeloos is dat'. Verscheidenen roepen er nu door de klas. Meestal erg negatief. Maar Corné laat zich niet omver praten. Tk kan best begrijpen dat het wel eens lastig is, maar je moet toch wat over hebben voor je principe? ' 'Ha, principe! Daar heb je hém weer, hoor. Het mannetje dat zeker dominee wil worden!' Erik kijkt minachtend naar z'n klasgenoot.

Er is nog veel meer zondigs

Maar nu grijpt meneer Van Wingerden in. 'Jongelui, iedereen terug naar je plaats. Laat de computers maar even zo'. Als iedereen zit, is het snel stil. Tk heb de discussie aangehoord. Bewust heb ik jullie even laten gaan. Ik hoorde veel tegenstanders van Kliksafe. Ik hoorde maar één voorstander die zich prima verdedigde. Ik vind dat moedig! Maar Erik, het is héél slecht om iemand die het niet met je eens is, uit te gaan schelden. Zó gaan we beslist niet met elkaar om! Ik vind datje na de les nog iets goed te maken hebt met Corné!'

'Maar nu het probleem. Ten eerste, wij filteren als school zélf ook. Je komt hier om te leren en niet om te gamen. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat de game-sites niet toegankelijk zijn. Het is dus Kliksafe niet die dat doet, maar de school. Iedereen goed begrepen? Sommigen knikken. Duidelijke taal. 'Ten tweede heeft Corné helemaal gelijk als hij zegt dat op internet veel vuiligheid is. En... dat die vuiligheid maar al te veel wordt opgezocht en bekeken'. Meneer Van Wingerden kijkt de klas even rond. Sommige jongens wenden

hun blik af. Zag hij in Eriks ogen éven iets onrustigs? 'Maar er is nog veel méér zondigs op internet. Godslasterlijke, discriminerende, criminele sites, enz. enz. Zijn jullie dat met mij eens? ' De stem van meneer Van Wingerden klinkt nu wat minder hard. Zijn boosheid over het uitschelden van Corné is weg. Vragend kijkt hij de jongens en meisjes van zijn mentorklas aan. Vingers gaan omhoog. De verhalen komen los. 'Pas zocht ik met Google iets voor school. En ik kreeg via dat trefwoord de ergste dingen op mijn scherm!' 'Wij hebben thuis het Solconfilter, maar het is echt erg wat daar nog doorheen komt'. 'Je kunt met onze computer gewoon televisie kijken. En dan ook alle programma's, zelfs die van midden in de nacht!' En nog veel meer krijgt Van Wingerden te horen. 'Moet je horen, jongelui. Zomaar een zee van ervaringen van jullie zelf. Mag ik even vragen: Wie van jullie heeft thuis open internet? ' Meer dan de helft van de vingers gaat omhoog. Meneer Van Wingerden krijgt een verdrietig gevoel van binnen. Op een reformatorische school... meer dan de helft van de klas... open internet!

Internet: gevaarlijk en verleidelijk!

'Jongens en meisjes. Jullie hebben het gehoord wat er allemaal via internet tot ons kan komen. Als je daaraan denkt, wat is internet dan eigenlijk? ' Even denkt iedereen na. Dan komen er enkele vingers. Adriaan: 'Gevaarlijk'. Annemiek: 'Verleidelijk'. 'Inderdaad! Natuurlijk is internet óók heel makkelijk. Je kunt er veel goede informatie op vinden en heel handig gebruik van maken. We moeten het probleem wel evenwichtig benaderen. Maar internet is óók een gevaar, ja! Veel programma's zijn zondig. De meesten van jullie zijn dat ook wel tegengekomen. 'En waaróm is internet ook verleidelijk, Annemiek? ' Het blijft even stil. Iedereen denkt serieus mee. 'Jongens, wat fijn, dat jullie zó meedoen!' Meneer Van Wingerden geeft zijn mentorklas een pluim. Niemand vindt het vroom als Annemiek het antwoord geeft: 'Omdat we geneigd zijn juist het kwade op te zoeken'. 'Juist, jongens en meisjes, dat is niet iets wat je alleen in de kerk en op catechisatie hoort; dat is de werkelijkheid van elke dag. Weet iemand een wat ouder woord voor 'verleiding'? Het staat ook in een gebed'. Niels: 'Leid ons niet in verzoeking'. 'Juist Niels! En hoe kunnen we dat gebed nog bidden als we zélf niets doen om de verleiding op de computer zo klein mogelijk te maken? De middelen zijn er. Daarom zijn we verplicht ze te gebruiken. En op dit moment heeft Kliksafe het beste filter'.

Waakzaamheid blijft nodig

Het is stil in de klas. Iedereen denkt over die laatste zinnen na. Met internet haal je een verleiding in huis. Maar internet is vaak nodig. Je kunt er niet meer omheen. Dan is het je plicht de middelen te gebruiken om de verleiding zo klein mogelijk te maken... De klas begrijpt het. Is het er in wezen wel mee eens. Maar tóch...

'Meneer, later komen we op ons werk met open internet in aanraking. We moeten toch leren ook daarmee verantwoord om te gaan'. 'Dat is waar. Maar ook steeds meer bedrijven gebruiken internetfilters. En bijna altijd is er scherp toezicht. De beheerder kan precies zien welke sites je bezoekt. Regelmatig moet een leidinggevende stevig praten met een werknemer die met iets heel anders bezig is dan met zijn werk'. 'Trouwens, ook bij Kliksafe kun je jezelf oefenen in zelfbeheersing. Ook Kliksafe is niet honderd procent veilig. Vaak denken ouders dat. Ze laten de kinderen dan zonder enkel toezicht hun gang gaan'.

Er gebeuren erge dingen...

'Meneer, weet u wel dat je met bepaalde programma's heel makkelijk om alle filters heen kunt? ' 'Ja, dat weet ik. Hoe vind je dat? ' Annet hoeft niet lang na te denken. 'Super gemeen!', roept ze door de klas. 'Wie dat doet, laat zijn onbetrouwbaarheid zien!' Pieter: 'Je bedriegt je ouders daarmee! Zij zoeken het goede voor je en jij...'. Meneer Van Wingerden: 'Jongens en meisjes, jullie weten misschien wel meer dan ik, maar er gebeuren érge dingen. Kinderen die de zondigste films draaien en de smerigste sites bezoeken. De computer staat op hun slaapkamer. De deur op slot. Niet open willen doen voor moeder en vader. Gesprekken helpen niet meer. Ze gaan door... hard, onverschillig. O, wéés je ouders toch gehoorzaam, jongelui, ook als het gaat om het verantwoord gebruik van de computer'.

'Gods volk heeft door genade het eigen, boze hart leren kennen. Zij vertrouwen zichzelf niet meer. Zij willen daarom, als het goed is, zo ver mogelijk bij het zondige vandaan blijven... Liefst nemen ze helemaal geen computer of internet. Helaas kan dat lang niet altijd...' Even blijft het stil. De bel gaat. De tassen worden gepakt en de computers uitgeschakeld. Niet gebruikt in deze les. Maar tóch een waardevolle les. Een les die tot nadenken zet...

De bovenstaande discussie over het door Kliksafe aangeboden gefilterde internet hebben we overgenomen uit de 'Schildserie' van het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum. Titel, ondertitel en tussenkopjes hebben we zelf toegevoegd.

Dit artikel werd u aangeboden door: In het spoor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2010

In het spoor | 56 Pagina's

EEN BIJZONDERE COMPUTERLES

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2010

In het spoor | 56 Pagina's