Ontduiken van wegenbelasting en verzekering wordt straks onmogelijk
<br />
Uitgebreide opinie-onderzoeken en ook de alledaagse praktijk van de laatste tijd hebben het overduidelijk aangetoond: ondanks de economische recessie en het dunner wordende loonzakje zouden de Nederianders één ding nooit willen missen: hun autootje. Uit onderzoeken blijkt dat als er bezuinigd moet worden veel mensen het liever zonder wasmachine of zonder koelkast of zelfs zonder televisie zouden willen stellen dan zonder auto.
Maar al blijven de meeste mensen voor de auto kiezen, men heeft toch ontdekt dat er ook op de auto behoorlijk bezuinigd kan worden. Bijvoorbeeld door minder te rijden of minder snel een nieuwe auto te kopen, of ook door minder onderhoud te laten doen of zelfs door gewoon de wegenbelasting of de verplichte WA-verzekering niet te betalen. Dat ontduiken van de wegenbelasting van de WA-verzekering neemt nog steeds toe. De regering heeft besloten daar nu maar eens paal en perk aan te stellen.
Fraude
Het ontduiken van de wegenbelasting of de WA-verzekering is ook eigenlijk heel eenvoudig: als je weer eens een acceptgirokaart van het Bureau Motorrijtuigenbelasting in de bus krijgt dan betaal je gewoon niet of stel je de betaling een paar maanden uit. Niemand in je omgeving die het ziet of merkt, de auto rijdt er even goed om, en. . . het scheelt een hoop geld. Het blijkt dat in totaal 7% van de Nederlandse automobilisten op deze manier geld probeert te besparen. Maar hoe onschuldig het ook lijkt, het is natuurlijk wel een geval van fraude.
Om de ontduikers van de motorrijtuigenbelasting op te sporen heeft de overheid een omvangrijk controleapparaat. Op de openbare weg worden dagelijks duizenden foto's gemaakt van rijdende of stilstaande auto's en aan de hand van de kentekens wordt gecontroleerd of men de belasting heeft betaald. Op deze manier worden er heel wat zwartrijders gepakt. Zij moeten alsnog over het afgelopen jaar de achterstallige wegenbelasting betalen, verhoogd met een boete van 100 procent. Weliswaar wordt zodoende nog heel wat geld binnengehaald (in 1983 253 miljoen gulden), maar de overheid wil nu toch een efficiëntere manier invoeren om de wegenbelasting te innen, waarbij het ontduiken vrijwel onmogelijk wordt en het uitgebreide controle-apparaat kan worden opgeheven. Zo'n manier denkt men gevonden te hebben in de „houderschapsbelasting". De motorrijtuigenbelasting zoals die nu is moet dan afgeschaft worden en een andere belasting — gekoppeld aan het kentekenbewijs-ingevoerd.
Betalen
Op dit moment is het nog zo dat de wegenbelasting gekoppeld is aan degene die de auto berijdt: men hoeft pas belasting te betalen als men daadwerkelijk met de auto op de weg gaat rijden. Daar moet men ook zelf aangifte van doen. Bij het nieuwe systeem van houderschapsbelasting wordt het echter zo dat iedereen die houder is van een kentekenbewijs automatisch wegenbelasting moet betalen. Een dergelijk systeem is nauwelijks te ontduiken en heel gemakkelijk te controleren.
Het probleem bij het nieuwe systeem is dat het geen rekening houdt met het feit of men nu wel of niet met het voertuig op de weg rijdt. Mensen die hun auto een paar maanden in de garage willen laten staan, moeten bij dit systeem toch belasting blijven betalen. Helemaal vervelend wordt het voor grote garagebedrijven die meestal tientallen auto's in hun bezit hebben die bestemd zijn voor de verkoop. Ondanks het feit dat er met deze auto's niet gereden wordt op de openbare weg zou er dan toch belasting voor betaald moeten worden.
Om dit soort problemen te bestuderen is het ministerie van financiën bezig met een onderzoek dat aan het eind van dit jaar zal worden afgerond. Als het dan niet al te moeilijk blijkt de problemen op te lossen - eventueel met kleine uitzonderingsregels - zal de nieuwe regeling in 1986 van start gaan.
WA-verzekering
Ongeveer op dezelfde tijd wordt er een regeling van kracht waarmee de overheid het ontduiken van de verplichte WA-verzekering wil tegen gaan. Die WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) is bedoeld om de schade te dekken die men met zijn auto aan anderen toebrengt. Veel mensen betalen de WA-verzekering niet meer omdat het .,te duur" is, zoals men zegt, of omdatmen,,nog nooit een ongeluk heeft gehad''. Als er dan toch onverhoopt een ongeluk gebeurt brengt men zichzelf en zijn medemensen wel in de problemen. Veel mensen zonder WA-verzekering proberen die problemen te ontlopen door na het veroorzaken van een ongeval snel weg te rijden.
Tot nu toe was het voor de overheid vrijwel ondoenlijk om nauwkeurig te controleren of iedere auto WA-verzekerd was. Het afsluiten van een dergelijke verzekering liet men over aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen zelf. Alleen bij grootscheepse controles langs de weg kon de politie automobilisten vragen aan te tonen dat men verzekerd was, bijvoorbeeld door middel van een groene kaart.
Computer
Bij de nieuwe regeling wordt het nu veel gemakkelijker om na te gaan of een auto verzekerd is. Alle verzekeringsmaatschappijen worden namelijk verplicht voortaan alle gegevens over begin, einde, ontbinding of schorsing van WA-verzekeringen door te geven aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Al die gegevens worden verzameld in een centrale computer in Veendam - waar nu alleen nog informatie over kentekenbewijzen in zit - zodat men in de toekomst binnen enkele seconden zal kunnen nagaan of een voertuig verzekerd is of niet.
Het is de bedoeling in die centrale computer van de Rijksdienst voor het Wegverkeer nog veel meer gegevens te verzamelen, bijvoorbeeld over het betalen van de motorrijtuigenbelasting, over de resultaten van de verplichte autokeuring (vanaf 1985) en over eventuele bekeuringen die nog betaald moeten worden. Bij controles langs de weg kan de politie dan heel eenvoudig nagaan of de bestuurder van een auto op één van deze punten in gebreke is gebleven. De overgang van het oude naar het nieuwe systeem zal geleidelijk plaatsvinden, maar vanaf 1986 moet men er wel rekening mee houden dat het ontduiken van de motorrijtuigenbelasting of de WAverzekering onmogelijk is geworden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1984
Terdege | 56 Pagina's