Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweedracht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tweedracht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Er werd dan tweedracht onder de schare om Zijnentwil" Joh. 7:43

In het eerste gedeelte van dit hoofdstuk lezen we, dat Jezus opging naar hetloofhuttenfeest. Vanaf vers 14 t/m 29 kunnen we luisteren naar Zijn leer. „Doch als het nu in het midden van het feest was, zo ging Jezus op in de tempel en leerde." Zijn prediking wordt met gemengde gevoelens ontvangen. De weerstand tegen Zijn leer en optreden neemt toe en de hoorders gaan partij kiezen. Zijn optreden heeft grote beroering gewekt. Er zijn er die hem zoeken te doden, maar er zijn ook velen uit de schare, die geloven. En dan op de laatste dag van het feest, wordt de tweedracht onder het volk bijzonder openbaar. U moet maar eens lezen de verzen 40 t/m 42. Grote verdeeldheid onder de menigte. Sommigen zien in Hem de profeet. Anderen denken dat Hij de Christus Zelf is. Weer anderen twijfelen, omdat naar de schrift de Christus uit Davids huis te Bethlehem geboren zal worden. Er werd dan tweedracht onder de schare om Zijnentwil. Mijn lezer(es), wat heeft men er zich al niet voor ingespannen om hier een vrederijk te stichten. Erzijn bonden opgericht en er is zelfs een vredespaleis gebouwd. Maar. . . wie verstaat het ingrijpende woord van de Vredevorst Jezus Christus:,, Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard!"

Denk nu niet dat Jezus Zelf de oorzaak is van tweedracht en de daaruit voortvloeiende gevolgen. De oorzaak is de vijandschap van hen die het licht der waarheid haten, tegenstaan en verwerpen. Wat lezen we in Psalm 2?,, Waarom woeden de heidenen en bedenken de volken ijdelheid? De koningen der aarde stellen zich op en de vorsten beraadslagen tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde, zeggende:, ,Laat ons hun banden verscheuren en hun touwen van ons werpen." Wie worden met die,, ons'' bedoeld? Het zijn de vijanden van de Heere en Zijn Gezalfde. De gemeente van Jeruzalem heeft deze psalm verstaan en zich onder de vervolging met die woorden vertroost en versterkt. Hand. 4. Immers, Die in de hemel woont zal lachen; de Heere zal hen bespotten, want Sions gezalfde koning rijdt voorspoedig en overwinnend op het Woord der waarheid en rechtvaardige zachtmoedigheid tot verplettering van Zijn vijanden en tot behoud van Zijn Kerk!

Er werd dan tweedracht onder de schare om Zijnentwil. Tweedracht onder de schare op het loofhuttenfeest, omdat de Vredevorst de verborgen raad en wil Gods van Sions verlossing predikte, waardoor God op het hoogst verheedijkt en de zondaar op het diepst vernederd wordt. O mijn lezer(es), wat een tweedracht door geestelijke blindheid en zelfhandhaving in de dagen van Jezus' onwandeling op aarde.
Maar. . . is het in onze dagen anders? We zien immers hetzelfde verschijnsel: twist, tweedracht, verbittering onder de schare op alleriei wijze tot uiting komen in prediking, redevoeringen, boeken,brochures en kerkelijke bladen. Wat gaat men elkander in woord en geschrift vaak op hooghartige, minderwaardige, liefdeloze wijze te lijf. En dit alles om Zijnentwil!
Dat is echter niet juist: niet Jezus is de oorzaak, doch alleen 's mensen blindheid betreffende Zijn Persoon en werk. Weet u wat Calvijn hierover zeer terecht geschreven heeft? ,,Christus, die eigenlijk de oorsprong en de werker van vrede is, vanwege de boosheid der mensen de oorzaak van twist en onenigheid!" Waarom? Omdat de mens, door de zonde verdorven, de gezonde leer niet verdraagt, maar kittelachtig zijnde van gehoor zichzelf leraren opgaart naar zijn eigen begeerlijkheden.

Tweedracht om Zijnentwil. Mijn lezer(es), die tweedracht komt ook voorin de huisgezinnen. Hoe verbeten is de godsdienst wanneer een huisgenoot door God tot God bekeerd wordt. Denk aan Christen uit ,,de Christenreis". Dan worden banden des bloeds verbroken, omdat de onberouwelijke geloofskeuze de gelovigen drong om liever kwalijk behandeld te worden met Gods volk, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben, achtende de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te zijn dan de schatten van Egypte. Ten slotte: tweedracht om Zijnentwil, die gekend wordt in het leven van Gods kinderen. Paulus zegt: ,,Want het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet hetgeen gij wildet." O, wat een strijd tussen vlees en Geest. Ja, Gods kind is een tweemens. Hebt u er kennis aan?
O, die taaiheid der zonde in haar nimmer aflatende kracht. Ik ellendig mens, wie zal mij veriossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God door Jezus Christus, onzen Heere! Door Hem zal dat volk de overhand verkrijgen. Gij Heere, alleen, Gij zijt verwinnaar in de strijd en geeft Uw volk de zegen.
Dan aan het einde van de loopbaan geen tweedracht meer, maar dan zal het rechtvaardig volk welig groeien, daar twist en wrok verdwijnt en zal het alles door de vrede bloeien tot eer van de Drieënige God, uit Wien, door Wien en tot Wien alle dingen zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 1984

Terdege | 64 Pagina's

Tweedracht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 1984

Terdege | 64 Pagina's