Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Staatsbezoek Italië

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Staatsbezoek Italië

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,Het lijkt soms of heel uw volk bezig is de natuur te bewerken, de produkten te verbeteren, de omgeving te vervolmaken, de wereld te verfraaien. Het is in dit land dat het traditionele onderscheid tussen natuur en cultuur lijkt te verdwijnen, omdat de natuur zelf in duizenden jaren van beschaving cultuur is geworden, het landschap een even groot kunstwerk als de steden. Het is moeilijk te zeggen wat dat bekende begrip ,,een eeuwenoude beschaving" nu precies inhoudt, maar in Italië beseft men wat die uitdrukking in de praktijk betekent". Tijdens het staatsbezoek dat koningin Beatrix en prins Claus eind vorige maand aan Italië brachten, kwam de cultuur- hoe kan het ook anders — ruimschoots aan bod. Niet alleen in de redes die de koningin hield (de hierboven geciteerde zinnen sprak ze uit tijdens het door haar gastheer, president Pertini, aangeboden galadiner), maar ook in diverse programma-onderdelen.

Beeld
Het begon al meteen na aankomst in de ambtswoning van de president, het Quirinaal. Daarvandaan ging het koninklijk paar met zijn gevolg naar het Instituto Centrale del Restauro, waar het imposante beeld van keizer Marcus Aurelius al drie jaar in de takels hangt. Dat het beeld er nog steeds is - zij het in twee stukken, ruiter en paard zijn tijdelijk gescheiden - is te danken aan een vergissing. In tijden van geldgebrek kwam het namelijk nogal eens voor dat grote bronzen voorwerpen werden omgesmolten. Dit lot zou wellicht ook keizer Marcus Aurelius beschoten zijn, ware het niet dat men lange tijd in de veronderstelling was dat het een beeld van Constantijn, de eerste christelijke keizer, betrof. Uit eerbied voor hem heeft men het monument gelaten voor wat het was en dat bleef zo nadat men ontdekte dat het slechts één van Constantijns voorgangers betrof. Op de eerste dag van het staatsbezoek werd nog een kunstzinnige visite afgelegd: in de Academie voor wetenschappen bekeek de koningin onder meer muurschilderingen en aquarellen.

Kou
Er werd ook kunst van eigen bodem meegebracht naar Italië. Op de tweede avond bood koningin Beatrix als contraprestatie een Nederiandse voorstelling aan van het eerste Italiaanse muziektheaterstuk, een soort opera. ,,Rappresentatione di anima e di corpo", dat gespeeld werd door Nederlandse vocalisten en instrumentalisten, viel duidelijk bij de illustere gasten in de smaak. Wie geen koude rillingen kreeg van de glasheldere stemmen van de solisten kreeg ze wel van de on-Italiaanse temperatuur:
de Basilica di Santa Maria in Aracoeli was niet verwarmd. Mensen (lees: vrouwen) die mooi wilden zijn moesten deze avond kou lijden, de meesten hielden echter hun jas maar aan over de wellicht speciaal voor deze gelegenheid aangeschafte avondjapon. De muziekuitvoering was een,, antwoord'' op het galadiner, dat president Pertini zijn Hollandse gasten, alsmede vele tientallen genodigden, de avond daarvoor had aangeboden. Dat gebeurde in zijn paleis in de salone delle feste, waar de tafels, heel origineel, met rode flamingo's waren versierd. De 88-jarige Pertini zijn ruim twintig jaar jongere echtgenote, werkzaam in een ziekenhuis in Florence, laat het bij dit soort gelegenheden categorisch afweten - ontpopte zich als een onderhoudend gastheer. Tijdens het nuttigen van de soep, ravioli, visfilé St. Pieter, kalfsoester en ijscake konden koningin Beatrix en hij tijdens menig geanimeerd onderonsje worden ,,betrapt".

Venetië
Naast dit soort sprookjesachtige onderdelen en andere min of meer voor een staatsbezoek gebruikelijke handelingen (kranslegging, ontvangst op het stadhuis) kwam in Rome ook nadrukkelijk de realiteit van alledag aan de orde. Zo luisterde de koningin aandachtig naar een uiteenzetting over ,,Nieuw Venetië", een project tot redding van de geleidelijk in het water wegzakkende stad. En verder was er een conferentie van Nederlandse en Italiaanse industriëlen, die vooreen groot deel door het koninklijk paar werd bijgewoond. Een mooie gelegenheid voor prins Claus om ook wat te zeggen. Daar maakte hij gebruik van door onder meer op te merken dat we als EG niet teveel naar de grote concurrenten, Japan en de Verenigde Staten moeten kijken. Tijdens deze conferentie deed de koningin er het zwijgen toe maar op veel andere momenten wekte ze bewondering door (niet accentloos) Italiaans te spreken. Dat gold niet alleen voor voorgedrukte redes, ze deinsde er evenmin voor terug in die taal te converseren.
Hetgeen door hoog en laag werd gewaardeerd. Pertini's privéchauffeur, Antonio Funetta, die trots vertelde dat de koningin regelmatig een paar woorden met hem wisselde, hechtte er zelfs een diepere betekenis aan.,, Het laat zien dat er een band is tussen Nederland en het koninkrijk dat Italië zou moeten zijn".

Op de volgende pagina's een fotoreportage van het staatsbezoek.
(zie het orgineel)

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1985

Terdege | 64 Pagina's

Staatsbezoek Italië

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1985

Terdege | 64 Pagina's