Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Expres-vrachtdienst van deur tot deur in heel Europa

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Expres-vrachtdienst van deur tot deur in heel Europa

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een inwoner van het Friese Scharnegoutum hoeft niet in zak en as te zitten als hij bemerkt dat het rijbewijs van zijn neef uit het Luxemburgse Wormeldage, die hij de vorige dagen met een bezoek vereerde, per ongeluk in zijn jaszak terecht is gekomen. Als hij voor 's middags drie uur 060484 draait staat binnen enkele uren een gele vrachtwagen voor de deur. De volgende dag wordt het document bij neeflief aan huis bezorgd, indien gewenst vóór twaalf uur 's middags. Ook het bedrijf in midden Engeland dat met spoed computeronderdelen van een Rotterdamse firma nodig heeft kan er in principe van verzekerd zijn dat de bestelling de volgende dag in huis is. Dag en nacht jagen de honderden gele trucks van TNT-IPEC door Europa om aan de wensen van klanten te voldoen. De vervoerstarieven liegen er niet om, maar desondanks heeft het bedrijf handen vol werk. Want ook met tijd kan zeer veel geld gemoeid zijn.

Multinational
TNT-IPEC Europa vormt een onderdeel van de Australische multinational Thomas Nationwide Transport die ongeveer 55.000 mensen aan het werk houdt en in 1984 een omzet van circa 3,5 miljard Australische dollar boekte. Het bedrijf dichtte een gat in de Europese markt dat er tot 1979 was. Een expresvrachtsysteem dat minimale vervoerstijden garandeert en het vervoer van het begin tot het eind in eigen hand houdt was tot die tijd in ons werelddeel onbekend. Een strakke organisatie en optimale communicatie zijn de belangrijkste ingrediënten waardoor TNTIPEC ook in Europa binnen enkele jaren uitgroeide tot een bloeiend bedrijf.

Een bezoek aan het belangrijkste Nederiandse depot in Duiven bij Arnhem maakt duidelijk dat tot nu toe aan het operationele deel van het bedrijf qua uiterlijk de meeste zorg werd besteed. De vrachtwagens die zich nog op het terrein bevinden staan te fonkelen in de zon. ledere dag worden de trucks schoon gespoten, een handeling die z' n geld dik opbrengt. De fel gele wagens zijn het visitekaartje van het bedrijf en zorgden ervoor dat TNT-IPEC in korte tijd een grote bekendheid verwierf. De modern geoutilleerde garage zou menig garagehouder doen watertanden. Dag en nacht staan monteurs gereed om de kans op panne tot een minimum terug te brengen. Het kantoorgedeelte is daarentegen gespeend van alle luxe, tenminste wat het gebouw betreft. Maar ook die tijd is bijna voorbij. Binnenkort verrijst op het terrein voor de gammele barakken een functioneel pand dat het image van de onderneming ongetwijfeld zal verstevigen.

Automatisering
Het zal duidelijk zijn dat automatisering in een dergelijk bedrijf niet weg te denken is. Ieder vertrek bevat wel een computer of een soortgelijk apparaat. Hierdoor is het mogelijk om uitermate functioneel te werken. Wanneer een klant wat te verzenden heeft draait hij het eerder genoemde telefoonnummer en wordt automatisch doorverbonden met het dichtstbijzijnde depot van TNT-IPEC. De nevendepots zijn te vinden in Amsterdam, Rotterdam en Tilburg. Daarnaast zijn er aanleveradressen waar klanten hun zending kunnen afgeven in Assen, Meppel, Utrecht en Enschede. Hoe meer service verieend wordt, des te hoger is het vervoerstarief. Wie zelf zijn zending bij een depot of aanleveradres aflevert, bespaart een deel van de kosten. Wie voor 's middags één uur zijn bestelling doorgeeft is voordeliger uit dan de man die om vijf voor drie bemerkt dat het pakketje op zijn bureau de volgende dag in Luzern moet zijn, dat is reëel. De opdrachten komen uiteindelijk allemaal terecht in Arnhem waar ze in een computer verdwijnen. Daar wordt ook gecontroleerd of de klant bonafide is. De vier personeelsleden die de bestellingen ontvangen kunnen de statussen van de ongeveer 15.000 klanten op het beeldscherm te voorschijn toveren. Zo kan worden nagegaan wie de klant is en welke zaken hij tot dusverre met het bedrijf heeft gedaan. Wanbetalers vallen zodoende snel door de mand.

Route-planner
De route-planner heeft z' n domicilie in een ander deel van de barakken. Ook zijn burau wordt opgeluisterd door een computer. Aan de wand hangt een overzichtelijke landkaart van Nederland. Kleine gekleurde magneetjes geven de plaats aan waar de veertig Nederlandse vrachtauto's zich op dat moment bevinden. De goederen uit de internationale vrachtwagens worden 's nachts in de groupagehal gesorteerd en in de binnenlandse wagens geladen. Deze vertrekken 's morgens om zeven uur. Rond de klok van twaalf is de bezorging van goederen meestal achter de rug en begint het ophalen van zendingen. De route-planner fungeert als contactman tussen het depot en de vrachtwagens die alle van autotelefoon zijn voorzien. Telefonisch geeft hij de opdrachten die door de computer gerangschikt zijn door, waarna de chauffeurs die ieder een vast rayon verzorgen een routeplanning kunnen maken. Het is van groot belang dat iedere chauffeur zijn gebied van haver tot gort kent want met kaartlezen of verkeerd rijden gaat tijd verloren. Meestal neemt het ophalen van de goederen enkele uren in beslag, zodat de chauffeurs in de regel rond drie uur richting Arnhem komen. Tot die tijd kunnen klanten hun bestelling doorgeven. In totaal zijn er in ons land zo'n 32.000 adressen waar TNT-IPEC meer of minder frequent komt. Wanneer een chauffeur bemerkt dat hij het niet redt om alle zendingen binnen de gestelde tijd op te halen wordt vanuit Arnhem assistentie verleend. Als het niet anders kan maakt men zelfs gebruik van taxi's. De vrachtauto's bereiken in het begin van de avond Arnhem. De goederen worden uitgeladen en in de groupagehal gesorteerd. Aan de andere kant van de hal staan de internationale wagens, de ,,line haul" trucks, gereed, die nog dezelfde nacht op weg zullen gaan naar depots elders in Europa.

Express
In de groupagehal hangen houten borden met daarop de namen van de Europese depots. Het sorteren van de zendingen is zodoende een eenvoudige zaak. Op de goederen die per express verzonden moeten worden wordt een gele sticker geplakt. Alle dozen die hiervan zijn voorzien moeten de volgende morgen uit de hal verdwenen zijn. De pakketten waarmee minder haast behoeft te worden gemaakt zijn herkenbaar aan een rode sticker. De klant bepaalt voor welke mogelijkheid hij kiest. Het expres-systeem garandeert looptijden van deur tot deur, maar is derhalve ook het prijzigst. De tarieven voor Economy-service met langere looptijden liggen dertig procent lager. Voor een groot deel van Engeland bestaat een speciale regeling, de Elite-service. Normaal gesproken neemt een rit naar Engeland twee dagen in beslag, maar in geval van nood kan deze termijn een dag worden bekort. Het gebied dat binnen vierentwintig uur bereikt kan worden strekt zich uit totBradford. Het zal duidelijk zijn dat het voornamelijk bedrijven zijn die gebruik maken van de expres-dienst. In de meeste gevallen gaat het om het vervoer van goederen met een hoge waarde of een hoge toegevoegde waarde. Het laatste houdt in dat het produkt zelf niet zo' n grote waarde vertegenwoordigt, maar dat het ontbreken ervoor voor grote financiële stroppen kan zorgen. Wanneer een lopende band stilstaat, omdat een onderdeel van enkele honderden guldens dat in eigen land niet is te krijgen defect is zal geen bedrijf moeilijk doen over een stevig vervoerstarief. Iedere minuut kost immers geld. Voor een moeder die haar zoon in Londen wil verrassen met twee paar geitenwollen sokken is het systeem minder geschikt. Vierhonderd gulden is geen geringe aanslag op een huishoudbudget.

Administratie
Achtennegentig procent van de goederen die in Arnhem binnenkomen heeft een internationale bestemming. Terwijl de wagens worden ingeladen maken administratieve krachten de benodigde documenten in orde. De douane is in hetzelfde pand gehuisvest, zodat met het passeren van grenzen geen tijd verspeeld wordt. Om negen uur' s avond verlaten de eerste ,,line-haul" trucks het Arnhemse depot. Het hele gebeuren verloopt volgens een strakke planning. Maanden van tevoren wordt het schema voor het internationale vervoer opgesteld. Of er nu weinig vracht is of veel, de wagens vertrekken op vaste tijden. Een enkele keer komt het voor dat er een piek is in de aanvoer waarop men niet gerekend heeft. Dan wordt gebruik gemaakt van oproepbare chauffeurs, veelal VUT-mensen die voorheen bij TNT-IPEC gewerkt hebben. Het vrachtwagenbestand is op pieken berekend. De tijd dat sommige wagens met slechts enkele zendingen op pad gingen is allang voorbij. Zelfs het vervoer naar de verst verwijderde uithoeken is inmiddels rendabel. Terwijl de ene chauffeur de truck bestuurt kan de andere een tukje doen in het bed achterin de cabine. Zodra de wagen op weg is worden de paperassen naar het depot van bestemming gestuurd met de telefax. De gegevens die in het ene depot worden doorgegeven glijden in het andere depot uit een soort kopieermachine.

Derden
Eer de truck het depot bereikt is de administratie daar al verwerkt. Een groot voordeel van het TNT-IPEC systeem is dat er geen derden in het spel komen. Zodoende is het mogelijk om binnen een half uur na te gaan waar de computeronderdelen van de heer Jansen uit Vriezeveen met bestemming Bologna te vinden zijn. Als deze man ontdekt dat hij de foute onderdelen heeft meegegeven kan de fout binnen zeer korte tijd worden hersteld. Wanneer de truck op de plaats van bestemming arriveert herhaalt de geschiedenis zich. De goederen worden gesorteerd in een groupagehal en verdwijnen in binnenlandse wagens die 's avonds de zendingen voorde ,,line-haul" trucks aanleveren. Nog voor het middernachtelijk uur rukken de fel gekleurde vrachtwagens weer uit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1985

Terdege | 60 Pagina's

Expres-vrachtdienst van deur tot deur in heel Europa

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1985

Terdege | 60 Pagina's