Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrede op aarde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrede op aarde

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En Ik zal vijandschap zetten ..." Gen. 3:15

De allereerste Adventsbelofte in het Paradijs gegeven gewaagt van vijandschap. Vijandschap tussen het slangenzaad en het Vrouwenzaad, Christus. Welkeen genadebelofte! Door de zonde werd God ons een vijand (Jes. 63:10) en satan onze vriend. De overste dezer wereld verlokt ons tot de vriendschap met de wereld die een vijandschap Gods is (Jac. 4:4). Zo heeft ons hart door de keuze voor satan, zonde en wereld aan God de oorlog verklaard. Welk een vuile bron van wanbedrijven! Vijandschap, vroom of goddeloos! Daar moeten wij achter gebracht worden door het ontdekkende licht van Gods Woord en Geest. Dan komt niet slechts openbaar de natuurlijke vijandschap van ,,de mens" (in het algemeen) tegen God, maar de vijandschap van ,,mijn hart" (zo heel persoonlijk). Misschien was ik deugdzaam, godsdienstig, vroom, rechtzinnig. En ik rustte daarop in een valse vrede. Maar ontdekkende genade doet met smart belijden, dat al het gedichtsel der gedachten mijns harten te allen dage alleenlijk boos is (Gen. 6:5). Vijandschap! En de goddelozen, zegt mijn God, hebben geen vrede (Jes. 57:21).

En nu... voor zulke vijanden een belofte: goddelozen worden gerechtvaardigd en vijanden met God verzoend (Rom. 4-5), de vriendschap met God wordt door genade hersteld. Vrede op aarde, vrede bij God door onze Heere Jezus Christus (Rom. 5:1). En vijandschap jegens de satan. Gans omgekeerd dan bij de zondeval. ,,Ikzal vijandschap zetten". Dat betekent dus in het leven van Gods beminden een breuk. Niet een zaligheid met behoud van zichzelf, zijn zondige begeerten, zijn wereldliefde, zijn eigen ik. Maar een verioochening van zichzelf, een opzeggen van het oude leven, het afleggen van de oude mens die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding en een aandoen van de nieuwe mens die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid (Ef. 4:22-25). Zo wordt het leven van de zondaar vernieuwd: de vijand (van God en goddelijke zaken) wordt een vriend, omdat de vriend (van satan, zonde en wereld) een vijand wordt. Smeek God om die omzetting van uw leven:,,Heere, zet mijn vijandschap om in vriendschap en mijn vriendschap in vijandschap!" Anders gezegd: ,,Heere, stort in mijn boze zondige hart Uw liefde uit! Schenk vrede op aarde. Uw vrede hierin mijn hart!" Pleit op die eerste Adventsbelofte:,, Ik zal vijandschap zetten!"

Wat is nu de grond van dit alles? O, die ligt in dezelfde belofte verklaard, namelijk: vijandschap tussen het zaad der slang en het Zaad der vrouw, het beloofde Vrouwenzaad Christus (vgl. Gal. 3:16),Diedeslangde kop vermorzelen zou. Hij zou satans grootste vijand worden. En Hij is het geworden. Hij kwam in de Kerstnacht op aarde. Hij streed de strijd der vijandschap tot in de nederdaling ter helle toe; en Hij overwon! De Vijand van zonde, schuld en oordeel kon om Zijns Bloeds wil de Vriend zijn van tollenaren en zondaren (Matth. 11:19). Zo schiep Hij: VREDE OP AARDE, in een weg van vijandschap. Welk een gezegende Zaligmaker, reeds in het Paradijs beloofd en in de Kerstnacht op aarde gekomen! Welkeen dierbaarzoenbloed, op Golgotha gestort! Het bloed der verzoening, dat de toorn van 's Vaders Aangezicht blust en de vrede met een kus van 't recht doet groeten (Ps. 85). Welkeen bewijs, dat de God van alle genade geen lust heeft in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekere en leve. En dat om Christus' wil! O, God van alle genade! Verklaar Gij door Uw Geest dat Vrouwenzaad, die Christus en Zijn zoenbloed, dat Kind van Bethlehem in mijn hart. Blus Uw gramschap uit in dat bloed, om Diens wil. Die de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan heeft, om een nieuwe mens te scheppen, vrede makende (Ef. 2:15).

KLom, lezer, belijd het nu eens in stilte: is dat het gebed van uw ellendige ziel? Wees toch biddend werkzaam met die oude Adventsbelofte, zolang tot de kracht en waarheid ervan in uw eigen leven is bevestigd en het waarlijk vrede wordt, die inneriijke vrede, vrede met God, de vrede die alle verstand te boven gaat, vrede door het bloed des Kruises. De oorlogsverklaring uitgewist, de vrede getekend. Zo wordt ge van een vijand een vriend. ,,Gij zijt Mijne vrienden", spreekt de Heiland, ,,zo gij doet wat Ik u gebied!" (Joh. 15:14). Welnu, wij leven nu weer in de dagen van Advent, het uitzien naar de Vredevorst. De Vriend van zondaren zegene u met de vijandschap van Zijn allereerste Adventsbelofte en werke zo Zijn vrede in uw harten. Gezegende dagen toegewenst!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 december 1986

Terdege | 72 Pagina's

Vrede op aarde

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 december 1986

Terdege | 72 Pagina's