Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is antroposofische geneeskunde?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is antroposofische geneeskunde?

5 minuten leestijd

Er zijn tegenwoordig nogal wat mensen die gebruik maken van alternatieve geneeswijzen, omdat ze teleurgesteld zijn in de „gewone" geneeskunde en niet voldoende baat vinden bij de gangbare medicijnen en behandelmethodes. In het alternatieve circuit kunnen we, behalve kruidendokters en homeopaten, ook geneeskundigen tegenkomen die werken vanuit een antroposofische achtergrond. Antroposofie betekent letterlijk: wijsheid omtrent de mens (antropos =mens, sofia =wijsheid). De grondlegger ervan is Rudolf Steiner, geboren in 1861 aan de Oostenrijks-Hongaarse grens. In zijn vele voordrachten voor artsen zette hij zijn ideeën over geneeskunst uiteen, waarbij hij er de nadruk op legde, dat het voor een arts van essentieel belang is om naast zijn universitaire opleiding een persoonlijke scholing te ondergaan. Die zou gericht moeten zijn op het ontwikkelen van buitenzintuiglijke waarnemingsmogelijkheden. Steiner beschikte zelf ook over zo'n,,zesde" zintuig.

Vier delen
Volgens de antroposofische filosofie is de mens opgebouwd uit vier delen: a. het fysieke lichaam, bestaande uit levenloze materie; b. het etherlichaam, dat aan de materie plantaardig, biologisch leven geeft; c. het astrale lichaam, dat dit biologische leven ,,bezielt", vergelijkbaar met dierlijk leven; d. het,, Ik", dat het wezen van de mens vormt en aan de mens zelfbewustzijn geeft. Deze vier wezensdelen zouden in een evolutieproces ontstaan zijn, zoals ook de kosmos een lange ontwikkeling doorgemaakt zou hebben. Mens en kosmos staan dan ook in nauwe relatie met elkaar, zijn voortdurend in ontwikkeling en beïnvloeden elkaar sterk. Naast deze vier delen is er in de mens sprake van een polariteit: er zijn twee tegenpolen, de onder- en bovenpool met daartussenin het middengebied. De onderpool (hetstofwisselingsen ledenmatensysteem) is opbouwend van aard en regelt groei en vitaliteit. De bovenpool (het zenuw- en zintuigsysteem) is juist afbrekend. Deze tegengestelde krachten moeten met elkaar in evenwicht zijn, anders ontstaat er ziekte. De bovenpool wordt vooral vertegenwoordigd door het ,,Ik" en het astrale lichaam, de onderpool door het fysieke en etherlichaam. Als nu de afbrekende krachten van de bovenpool te sterk worden, ontstaan er degeneratieve ziekten, zoals slijtage van de gewrichten, reuma, aderverkalking, kortom een vroegtijdige ouderdom. In de antroposofie spreekt men ook wel van koude ziekten. Als omgekeerd de onderpool overheerst, ontstaan er ontstekingen en koortsende ziekten, de zogenaamde warme ziekten. Ziekte wordt dus gezien als een dynamisch gebeuren, waarbij de harmonie verstoord is. De behandeling moet dan ook gericht zij n op het herstel van het verstoorde evenwicht.

Reïncarnatie
Na de dood vallen drie van de vier wezensdelen uiteen, maar het,, Ik" blijft voortbestaan en maakt zelfs een verdere ontwikkeling door. Het ,,Ik" zoekt een nieuwe incarnatie, het moet zich weer een nieuw lichaam tot woonplaats kiezen. Als dit zo ver is, wordt weer een individu geboren. Dit proces van reïncarnatie herhaalt zich eindeloos. Aangezien het ,,Ik" niet volmaakt is, maar voortdurend in ontwikkeling blijft, zal ook het nieuwe individu niet volmaakt zijn. De mate van ziekte en gezondheid is mede afhankelijk van de toestand waarin het ,,Ik" verkeert, en dus van eerder doorgemaakte levens. Hieruit volgt direct, dat het voor de diagnostiek van groot belang is, om uitgebreid in te gaan op de levensgeschiedenis van de patiënt, want daaruit is de loop van het ,,Ik" te halen. Omdat het bloed gezien wordt als drager van levenskrachten, wordt bij de diagnostiek gebruik gemaakt van bepaalde kristallisatiepatronen van bloedcellen. Bij ieder patroon hoort dan een ziekte. Zelfs nog niet tot uiting gekomen ziekten zouden op deze manier opgespoord kunnen worden.

Geneesmiddelen
Aangezien mens en natuur nauw met elkaar verwant zijn, dienen volgens de antroposofie geneesmiddelen uit de natuur gehaald te worden, en wel uit het rijk der mineralen, planten en dieren. Het gaat bij de bereiding ervan niet alleen maar om het isoleren van extracten, maar de hele Ievenssamenstelling van bijv. een plant, zoals bodem, klimaat, tijdstip van zaaien en oogsten speelt een belangrijke rol. Ook wordt nog onderscheid gemaakt tussen de werking van wortel, stengel, blad en bloem. Elk geneesmiddel heeft zijn eigen specifieke aangrijpingspunt op één van de vier wezensdelen van de mens en brengt de mens weer in harmonie met zichzelf en de natuur (of zo u wilt met de kosmos). Verder wordt in de antroposofie veel gebruik gemaakt van kunstzinnige therapie, zoals schilderen en boetseren om daarmee éénzijdige, verstandelijke, afbrekende krachten tegen te gaan. Door middel van bewegingstherapie, waarbij men in groepsverband in bepaalde kringen loopt en gebaren maakt, wordt ernaar gestreefd weer in harmonie te komen met de buitenwereld. Evenals in de,,gewone" natuurgeneeskunde worden verder nog methodes gehanteerd als massage, aderlaten, toepassen van lucht, licht, warmte en water, met dien verstande dat in de antroposofie aan al deze methodes een bovennatuurlijke betekenis wordt toegekend.

Geen hogere kracht
Op zichzelf is er niets tegen het gebruik van natuurlijke geneesmiddelen en behandelingen, maar we mogen er geen hogere kosmische krachten in zien, zoals dat wel het geval is in de antroposofie. Uit het voorgaande zal duidelijk zijn, dat de antroposofie een levensbeschouwing is die haaks staat op de christelijke beginselen. In dit wereld- en mensbeeld is de mens een speelbal van kosmische krachten, waar geen plaats is voor God, de Schepper, en waar geen rekening wordt gehouden met het bijbelse gegeven dat ziekte het gevolg is van de zonde. Ziekte herinnert ons telkens weer aan de gebrokenheid van ons bestaan en is niet uit deze wereld te bannen door verdergaande evolutie of reïncarnaties van het,. Ik". Dat neemt overigens niet weg, dat we de gevolgen van de zonde mogen bestrijden met de middelen die God ons gegeven heeft, maar dan wèl volgens methoden die niet strijdig zijn met Zijn Woord.

Levensbeschouwing
Als u een alternatieve genezer raadpleegt, moet u zich dan ook steeds weer afvragen, welke levensbeschouwing zo'n man of vrouw erop nahoudt. Als u natuurgeneesmiddelen koopt, moet u letten op de naam van de handelsonderneming Weleda, die antroposofische middelen op de markt brengt. Weleda is de naam van een Germaanse priesteres en waarzegster, die door middel van helderziendheid de mensen,,genas". Dat de antroposofen gebruik maken van deze naam, zegt alles over hun achtergrond, die zonder enige twijfel geduid kan worden als occult, behorend tot het terrein van satan. Ook op het gebied van de gezondheidszorg kan satan zich voordoen als een engel des lichts, die ons met zijn listen wil verieiden en ons leidt op duistere wegen. Laten we daarom alles toetsen aan het Woord van God, opdat we niet misleid worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 maart 1987

Terdege | 64 Pagina's

Wat is antroposofische geneeskunde?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 maart 1987

Terdege | 64 Pagina's