Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat zijn boezemzonden?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat zijn boezemzonden?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Het woord boezemzonde komt in Gods Woord niet voor. Bij de bepaling ervan kan dienen het woord boezem, dat in de Bijbel wel voorkomt. En dan denk ik aan hetgeen er staat in psalm 35:13: „Mijn gebed keerde weder in mijn boezem" of in Pred. 7:9: ,, De toorn rust in de boezem der dwazen". Dan denken wij dus aan het hart van de mens, aan zijn innerlijk bestaan. Zo moeten wij dan ook de verklaring vinden voor het woord boezemzonden. Alle zonde is dan boezemzonde, want alle zonde komt uit het hart van de mens.

Bijzondere zonden
Toch denken wij bij boezemzonden aan een heel aparte soort van zonden. Dat zijn zonden die wij koesteren als heel iets begeeriijks, zonden die wij aan ons hart drukken omdat wij ze zo beminnen. Zonden die wij vertroetelen als een teer pand, dat wij niet los kunnen noch willen laten. Zo is bijvoorbeeld de gierigheid van de vrek zijn boezemzonde. Zo kan hoogmoed een boezemzonde zijn. Zo kan wellust een boezemzonde zijn. Het gaat dus om zonden die ons leven overheersen. De hartstocht voor het vleselijke, de wellust, is wel één van de giftigste zonden die een mens aan zijn hart, aan zijn boezem kan koesteren. Gods Woord roept ons op tot de strijd tegen alle zonden, maar wel in het bijzonder tegen onze boezemzonden, onze hoofdzonden. De boezemzonden vreten het leven van de mens aan en maken de mens vaak lichamelijk en geestelijk tot een ruïne. En daarom is de strijd geboden. In die strijd moet men vaak nog het onderspit delven, en dan is de duivel erbij om ons tot wanV hoop te brengen. Toch moet de strijd blijvend biddend worden gestreden. In de mogendheid des Heeren op gebogen knieën, worstelen voor Gods Aangezicht of de Heere ons wil veriossen van onze boezemzonden, deze zou willen doden in ons leven. Tegelijkertijd moeten wij door Gods genade de zonden leren haten, want dan alleen zullen wij ze ook vlieden. En als wij opnieuw door zwakheid in zonden, in onze boezemzonden vallen, laat ons terstond vluchten in het gebed tot God en niet twijfelen aan Zijn genade, noch in de zonde blijven liggen, om verlossing, vergeving en bewaring voor die zonden.

Vergeving?
Vaak wordt er een bange strijd tegen de hoofdzonden van ons leven gestreden. En in die strijd en het steeds opnieuw vallen in de zonde kan de gedachte zo vaak post vatten: Kan de Heere deze zonde mij nog wel vergeven? Is ze niet te groot, is ze niet te vaak en te lang bedreven? Bestaat het nog wel, dat ik een kind van God ben? Welke bange vragen kunnen ons niet kwellen. Er is een biddend strijden tegen mijn hoofdzonden, maar ach, zo dikwijls is daar het overwonnen worden, en dan beleef ik het droeve gevoel van God verlaten te zijn en als het zo doorgaat kom ik in de eeuwige verlatenheid. Heel belangrijk is het te weten, dat er vergeving is voor onze boezemzonden. Het leven van David in het Oude Testament en het leven van Paulus in het Nieuwe Testament leggen getuigenis af van Gods vergevende genade in Christus voor de grootste der zondaren. Maar dan moeten wij wel op een paar dingen letten. Er zal ware droefheid, een hartelijk leedwezen over de zonde, onze boezemzonde moeten zijn. En een haten van alle zonde(n) door de genade van de Heilige Geest en een vlieden van alle kwaad in de kracht des Heeren. Zo, in de weg van ware schuldbeleving en -belijdenis, met andere woorden in de weg der waarachtige bekering, zal de Heere Zijn vergevende genade openbaren en wegschenken. Toch blijft er in het leven van de waarachtig tot God bekeerde zondaren altijd strijd. De strijd tussen vlees en Geest. En de Geest is wel gewillig, maar het vlees is zo zwak, zodat dagelijks het gebed worde gebeden: Verios ons van de boze en leid ons niet in verzoeking.

De voornaamste
Wij lezen in 1 Tim. 1:15: ,, Dit is een getrouw woord en aller aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben". Paulus was bijna aan het eind van zijn leven toen hij dit schreef. Bijna twintig jaar na zijn bekering, zo lang door Gods Geest geleid, zo veel arbeid verricht in den Heere, een man die mocht getuigen van de vrijmakende genade Gods. Toch zegt hij niet: van welke ik de voornaamste was, maar ben. Na ontvangen genade is hij het zondaar zijn, zijn val in Adam uit en van zichzelf nooit te boven gekomen. Tot zijn laatste snik toe bleef hij aangewezen op vrije genade, die God openbaart in de zoen- en kruisverdiensten van de Heere Jezus Christus. Geen zonde is te groot of zij kan vergeven worden, maar alleen in de arbeid van de Zaligmaker van zondaren. Immers, Zijn bloed en Zijn gerechtigheden, die zijn de losprijs, anders geen; daarmee kan ik voor Gods troon bestaan als hemel en aarde ook zullen vergaan. Voor elke boezemzonde is vergeving mogelijk, maar wij moeten wel wakende en biddende bevonden worden aan de troon van Gods genade. Na elk vallen in de zonde, ook na ontvangen genade, is de weg terug naar de Heere met smeking en geween de enige weg, die ons redt van de dood. Daartoe hebben wij nodig de bediening van Gods Geest, want vanuit onszelf is de weg terug niet meer mogelijk. Wij kunnen wel van God weglopen, maar niet meer terugkeren, tenzij de Heere weer de eerste is. Hij wil er echter altijd om gebeden zijn en door Zijn genade kan in vervulling gaan wat ik lees in Micha 7: ,, Verblijd u niet over mij, o mijn vijandin; wanneer ik gevallen ben, zal ik weder opstaan; wanneer ik in duisternis zal gezeten zijn, zal mij de HEERE een licht zijn. Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd". Totdat Hij ook mij genadig zij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1987

Terdege | 64 Pagina's

Wat zijn boezemzonden?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1987

Terdege | 64 Pagina's