Verven met een spuitbus: ideaal, maar denk om de neveleffecten
<br />
Verven deed ik tot voor kort met een kwast en een pot verf en ik kan nu niet direct zeggen dat het tot mijn liefste bezigheden behoort. De angst datje iets morst, het verdunnen en roeren, de kans op zakkers, strepen en niet-dekkende plekken, het gedoe met terpentine om kwasten, kleding, handen, gezichten haar weer toonbaar te maken, kortom, verven is voor mij een noodzakelijk kwaad. Met stijgende interesse bekeek ik dan ook de folders van Dupli-color, waarin de vele voordelen van het spuiten werden opgesomd.
Prikbord
Ik schafte een bus Lakspray aan en op de eerste de beste atv-dag ging ik aan de slag. Een oud prikbord moest wat opgefrist worden en de signaalrode spuitverf leek daartoe een geschikt middel. In de garage bouwde ik een soort mini-spuitcabine door op de grond wat kranten te leggen en het prikbord rechtop tegen een grote houten plaat te zetten. De zeer beknopte gebruiksaanwijzing op de bus meldde dat ik eerst drie(!) minuten moest schudden. In die tijd trachtte ik met één hand zeer nauwkeurig de spuitafstand (25 cm) te bepalen. Dat viel niet mee met een rolmaat die nergens achter wilde blijven haken en hardnekkig in zijn hollere kroop op het moment dat ik de maat wilde aflezen. Na 180 lange seconden kon ik dan eindelijk op de knop drukken. Een fijne rode wolk verspreidde zich overeen vrij breed oppervlak en liet behalve op m' n achtergrondplank ook op het prikbord een dun rood laagje achter. Volgens de handleiding moest ik verschillende dunne lagen spuiten en vol enthousiasme kweet ik me van die taak. Al gauw betrapte ik mezelf erop dat ik uit louter ongeduld de voorgeschreven spuitafstand (25 cm) steeds verder verkleinde.
Rode snor
Na enige tijd was het prikbord prachtig rood. De verflaag zat er zeer strak op, zonder druppels, zakkers of andere ongerechtigheden. Zeer tevreden over het resultaat deed ik een stap achteruit. Het prikbord zag er werkelijk perfect uit. De bus kon ik zo wegzetten en m'n handen waren niet vuil. Vol trots toonde ik het resultaat aan mijn vrouw. Na m'n werkstuk bekeken te hebben, keek ze mij onderzoekend aan en adviseerde me mezelf eens te bekijken. Een blik in de spiegel leerde me dat zelfs mijn snor niet van rode smetten vrij was gebleven, terwijl de manchetten van m'n overhemd een fraai rood randje vertoonden. Ik had het advies om goed te ventileren wat al te drastisch opgevolgd en vooren achterdeur van de garage wagenwijd opgengezet. Voeg daarbij het verkleinen van de voorgeschreven spuitafstand en het zal duidelijk zijn dat de rode nevel mijn gezicht wel móest bedekken.
Alle ondergronden
Dit alles neemt niet weg dat ik over deze manier van verven enthousiast ben. Grootste bezwaar is datje misschien wel twee maal zo veel verf verspuit als er uiteindelij k op het werkstuk terecht komt, wat spuiten ook veel duurder maakt dan gewoon verven. Voor klussen waarbij het met een kwast erg moeilijk werken is, bijv. een rieten mand, een hekje, stoelen, houten speelgoed, vlechtwerk, vogelkooien, is het echter een ideale manier van verven. De verf hecht op bijna alle ondergronden, zelfs op glas, en blijft vrijwel onbeperkt goed. Ookgrondlak is vanzelfsprekend in spuitbus verkrijgbaar, Dupli-color Lakspray is verkijgbaar in 56 kleuren, in hoogglans, mat, hamerslag, brons of metallic. Een bus van 400 ml is voldoende voor ca. 1V2 m^ oppervlak, al zal dan wel alles op het werkstuk terecht moeten komen... De verf is loodvrij en de bussen zijn gevuld met milieuvriendelijk drijfgas. Prijs per bus ƒ 12,75.
Waterbasis
Nog prettiger (maar duurder) is het werken met Dupli-color Aqua-lak, een spuitverf op waterbasis. Zo lang de lak nog niet hard is kan hij met water en zeep afgewassen worden. Aqualak is in twaalf kleuren verkrijgbaar en is duurder dan zijn 'terpentine-broer', namelijk ƒ 16,75 per bus.
Autolak
Een ander nieuw produkt van Dupli-color is de Lakfilm voor auto's. Kleine beschadigingen van de autolak worden afgedekt met een stukje zelfklevende lakfilm in precies de juiste kleur. De film is lichtecht en bestand tegen benzine, wassen en poetsen. Verkrijgbaar in talloze gangbare kleuren, prijs ƒ 9,95 vooreen (voorgesneden) stukje van ca. 14x5 cm. Voor meer informatie over, of verkoopadressen van deze produkten: Ned. Glansstofmaatschappij, Nijmegen, tel. 080 - 553690.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 maart 1988
Terdege | 72 Pagina's