Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pasen, geschiedenis van drie tuinen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pasen, geschiedenis van drie tuinen

"En er was in de plaats waar Hij gekruist was, een hof, en in de hof een nieuw graf, in hetwelk nog nooit iemand gelegd was geweest. Aldaar dan legden zij Jezus."

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

De grote feiten van de mensengeschiedenis spelen zich af in drie tuinen. We denken eerst aan de hof van Eden uit Genesis 2:8. Dit is de hof van de zonde en de val. Wat een heerlijke plaats was de hof van Eden. Hoe gelukkig waren Adam en Eva daar. Zij hadden vrede met God en de gehele schepping. Volmaakte liefde dreef alle vrees buiten. Zij kenden genietingen van God en van het geschapene, die wij ons niet meer kunnen indenken. Maar de hof van Eden werd een hof van de dood. De leugen werd er gesproken en geloofd. De grootste en snoodste leugen, namelijk dat er geluk voor de mens mogelijk is buiten en zonder God. En de mens geloofde die leugen van satan. Hij geloofde, dat het hoogste geluk was om zelf uit te maken wat goed en kwaad was en in plaats van God boven zich te hebben, zelf god te zijn. Zo werd de hof van Eden de hof van zonde en dood.

De tweede tuin in de Schrift is de hof van Gethsémané. Het is de hof van verzoeking en strijd. We zien er de Zoon van God in onze menselijke natuur bloed zweten en horen Hem roepen: ,,Mijn ziel is geheel bedroefd tot de dood toe." En waarom roept Hij zo? Wat gebeurde er in die hof? In de hof van Gethsémané boette de Middelaar Jezus de zonde, die bedreven was in de hof van Eden. Als de tweede Adam en Borg der uitverkorenen moest Hij voor voldoening zorgen. De overtreden wet is op Hem aangevallen met zijn vloek voor de overtreder. De duivel heeft zich daar op Hem geworpen om Hem van de weg naar Golgotha af te houden. In de hof van Gethsémané heeft Jezus de pers alleen getreden. Zijn discipelen konden niet één uur met Hem waken. Niemand kon Hem in deze strijd helpen. Hij alleen kon voor voldoening zorgen, Wiens naam is sterke God en Vader der eeuwigheid.

De derde tuin in de heilshistorie is de hof van Jozef van Arimathea. Het is de hof van triomf en overwinning. We zien er de dood overwonnen en de duivel verslagen. Jezus, Die in het graf gelegd was, is in die hof uit de doden opgestaan. Nicodemus, Jozef van Arimathea en de vrouwen hebben de gestorven Jezus in het nieuwe graf gelegd. De Romeinen hebben het graf verzegeld, een geweldige steen voor de mond van het graf gerold en een wacht bij het verzegelde graf gezet. Maar niets vermocht Jezus in de dood te houden. Hij had Zijn werk volbracht en met het offer van Zichzelf de zonde uit de eerste hof voldaan. Engelen zijn in de hof van Jozef van Arimathea gekomen en hebben de steen afgewenteld. De gestorven Christus is triomfantelijk opgestaan. De schuld is betaald, de duivel verslagen en de dood en het graf overwonnen! Met Pasen komt uit de hof van Jozef van Arimathea de boodschap:,, De Heere is waarlijk opgestaan!"

Zie, dit is de geschiedenis van de drie tuinen. Zij bevatten een geschiedenis die wij niet alleen verstandelijk, maar ook bevindelijk moeten kennen. Gods Geest brengt in de overtuiging van zonde naar de hof van Eden. Daar immers ligt de oorzaak van alle ellende en dood. Wanneer God een werk van bekering in ons begint, gevoelen we dat we door de zonde God kwijt zijn en gescheiden zijn van Zijn gunst. Godsgemis en droefheid naar God bezetten het hart. De eeuwigheid, hemel en hel, de onsterfelijke ziel en Gods toorn over de zonde worden werkelijkheden. Dit brengt zielenood en bekommernis in ons leven. De oorzaak van alle nood en ellende is echter nog verborgen. De Heilige Geest leidt daarom naar de hof waar de oorzaak van alle nood en dood ligt, namelijk de hof van Eden. Nee, dan spreken we niet over een zalige val of gelukkige gebeurtenis, maar zullen we het bewenen, dat we eens zo heeriijk zijn geschapen en nu zo diep zijn gevallen. Het bezoek aan de hof van Eden is dan ook een vernederend bezoek.

De Heilige Geest brengt daarna de schuldverslagen zondaar in het geloof in de hof van Gethsémané. Hij toont ons de Zoon van God strijdende met satan en dood en de drinkbeker drinkende, die de Vader Hem ter hand heeft gesteld. In Gethsémané en op het kruis zien we de vloek die ons had moeten treffen op Jezus neerkomen. Hier wordt de Zoon van God om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden verbrijzeld. Wat een verbazend gezicht, om Hem, Die geen zonde gekend heeft, zonde voor ons gemaakt te zien, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Het vervult het hart met verwondering. Maar in de hof van Gethsémané leren we ook, dat wij niet één uur met Hem kunnen waken. De zondaar kan de Borg Jezus niet helpen in het verlossingswerk. Jezus heeft de pers alleen getreden. In Gods gericht kunnen wij niet één penning tot betaling van de schuld tonen. Wanneer Gods recht gaat eisen staan wij met lege handen. Dan is het aan onze zijde kwijt en verloren!

Wat een genade om dan door het geloof de hof van Jozef van Arimathea binnengeleid te worden om Jezus te kennen. Die dood en graf heeft overwonnen. In Hem immers is alles gewonnen! Hij heeft de schuld betaald en God verzoend. In de hof van Jozef van Arimathea klinkt het Evangelie van de opgestane Zaligmaker. Daar mag gezongen worden:,, Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 maart 1988

Terdege | 64 Pagina's

Pasen, geschiedenis van drie tuinen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 maart 1988

Terdege | 64 Pagina's