Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweede Van Brienenoordbrug overbrugde 45 kilometer water

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Tweede Van Brienenoordbrug overbrugde 45 kilometer water

7 minuten leestijd

Drie en een halve week geleden werd de tweede Van Brienenoordbrug onder massale belangstelling van Zwijndrecht naar Rotterdam | gesleept. Met een snelheid van nog geen drie kilometer per uur gleed de 300 meter lange, 30 meter brede en 45 meter hoge kolos zijn bestemming tegemoet. Niet minder dan 45 kilometer moest worden afgelegd, onder bruggen door en over tunnels heen. Volgens de berekeningen van deskundigen moest het gaan. Toch slaakten ze een zucht van verlichting, toen bleek dat ze zich niet hadden vergist. Impressies van de grootste operatie in de geschiedenis van de Nederlandse binnenvaart. <br />

D'onderdag 16 februari. Aan de kade van de Zwijndrechtse Drechthaven nemen werknemers van het staalconstructiebedrijf Grootint afscheid van het produkt waaraan ze zestien maanden hebben gewerkt. Het is de tweede Van Brienenoordbrug, vijf miljoen kilo zwaar, rustend op twee pontons van elk honderd bij dertig meter. „Daar gaat-ie dan'', stelt een oude lasser weemoedig vast. Niet minder dan vier sleepboten van Smit-Tak, elk met een motorvermogen van 2400 PK, zijn door polsdikke kabels aan het gevaarte verbonden. De Smit Japan en Smit Siberië zullen de brug uit de haven slepen. Eenmaal op de rivier moet de kolos worden gedraaid, met hulp van de sleepboten Smit Frankrijk en Smit Polen aan de achterzijde van de brug en vier duwboten.,, Dat is het riskantste deel van de hele operatie'', weet Henk de Muynck, voorlichter van Bouwcombinatie Van Brienenoord.,, Er is enorm veel gerekend, maar je houdt altijd een onzekerheidsfactor." Terwijl het gevaarte de haven uit glijdt voert de Schulpegat van Rijkswaterstaat de laatste stroommetingen uit. De bemanning gaat ervan uit dat er nog voldoende tijd is om een veilig heenkomen te zoeken. Het is een misrekening. Verrassend snel draait de driehonderd meter lange kolos om zijn middelpunt en veegt de kabel tussen een van de sleepboten en de voorste ponton de zendmast van het stroommetingsvaartuig. Op hetzelfde moment schiet het scheepje vooruit, van de plaats des onheils vandaan. De pers noteert vlijtig. ,,Dit heeft niets te betekenen'', verklaart M. Verkiel, hoofd In de lucht cirkelen sportvliegtuigjes en helikopters van Rijkspolitie en pers. Scheepvaartdienst Benedenrivieren van Rijkswaterstaat, haastig.,,Te vergelijken metparkeerschade." Later op de dag zal bekend worden dat het Schulpegat voor anker lag en niet in staat was weg te varen toen de brug hem belaagde. ,, Het was goed link", is de eerlijke conclusie van De Muynck.

Zenuwcentrum
Ondanks de niet vlekkeloos verlopen start ligt de brug om kwart over elf keurig in de lengterichting van de Oude Maas. Het KNMI meldt windkracht vier. In een portocabine op het wegdek van de brug zetelt het coördinatieteam, dat is samengesteld uit mensen van Grootint, Rijkswaterstaat en Smit-Tak. De bouwkeet vormt het zenuwcentrum vanwaaruit de hele operatie wordt bestuurd. Uiterst traag zet het konvooi koers richting Puttershoek. Het scheepvaartverkeer op de Oude Maas is stilgelegd. Hoewel het nog uren zal duren eer de Spijkenisserbrug is bereikt, wordt direct begonnen met het volpompen van de pontons. Die moeten een kleine vijf meter zakken, omdat de lading anders onmogelijk onder de verschillende bruggen op het traject door kan.

Toeschouwers
Aan belangstelling ontbreekt het niet. Het publiek staat rijen dik op pieren, dijken en in grienden. Een slimmerik heeft zelfs een hoogwerker meegenomen. In de lucht cirkelen sportvliegtuigjes en helikopters van Rijkspolitie en pers. Alles voor een varende brug die als een kloek op het water drijft, omgeven door een zwerm sleep- en duwboten, vaartuigen van Rijkswaterstaat, een tiental hulpvaartuigen en een sloep met twee man van een reddingsbrigade. Ter hoogte van Poortugaal ligt de brug nog slechts een vijftig centimeter boven water. Tussen de beide pontons zijn twee hulppontons aangebracht. De duwboten zijn daardoor in staat over de hele lengte van het gevaarte bij te sturen, iets wat bij de passage van de bruggen geen overbodige luxe zal zijn.

Feeëriek lichtspel
De invallende avond heeft geen enkele invloed op het toeschouwersaantal. Óp beide oevers zijn de contouren van mensenmassa's zichtbaar. De brug is verlicht door enorme schijnwerpers op het wegdek, die zijn aangebracht door de NOS in verband met de televisieopnamen. De vloot eromheen heeft mast en boordlichten ontstoken. Het feeërieke lichtspel ontlokt enthousiaste kreten. Om het tij te beïnvloeden zijn 's middags om half drie de Haringvlietsluizen opengezet. Een deel van het water dat vanuit de Noordzee landinwaarts wordt gestuwd wordt daardoor via het Spui weer geloosd. In de loop van de middag heeft Verklei al geconstateerd dat "het werkt''. Als de tweede Van Brienenoordbrug rond half acht de Spijkenisserbrug nadert zijn zowel waterstand als stroomsnelheid gunstig.

Botlekbrug
Een half uur voordat het konvooi de Spijkenisserbrug zal passeren wordt de 88 meter brede hefbrug in zijn hoogste stand gebracht om de laatste hoogtemetingen uit te voeren. Bij de verderop gelegen Botlekbrug zal de speling tussen de top van de varende brug en de onderkant van de geheven brug slechts enkele decimeters bedragen. Tergend langzaam naderen beide bruggen elkaar. Het is al over achten als de Van Brienenoord zijn snuit in het gat steekt. Een kwartier later is de hindernis zonder slag of stoot genomen en wordt koers gezet naar de Botlekbrug. Geassisteerd door de duwboten manoeuvreren de vier sleepboten de Van Brienenoord loodrecht voor de geopende hefbrug. Dan gaat het konvooi in sluipgang voorwaarts. Half tien is het tweede obstakel gepasseerd. Langs de lichtzee van Shell-Pernis vaart het konvooi richting Rotterdam.

Tunnels
Klokslag tien uur draait de vloot de Nieuwe Maas op. De pontons zijn nauwelijks meer te zien, waardoor de indruk wordt gewekt dat de brug op het water drijft. Als de brug eenmaal op de Nieuwe Maas is, wordt het tempo aanmerkelijk verhoogd. Om elf uur vaart de brug over de Beneluxtunnel. Tegen half één over de Maastunnel. Kwart over een arriveert het konvooi bij het Noordereiland, waar de laatste obstakels genomen moeten worden: de Koninginnebrug en de spoorbrug. Ondanks het late uur staat aan weerszijden van het vaarwater een grote menigte. Haarscherp staat de hel verlichte brug afgetekend tegen de inktzwarte lucht. Het is een schouwspel waarvan waarschijnlijk niet meer dan eens in een mensenleven kan worden genoten.

Ovatie
Twee duwboten zijn langs de noordzijde van het eiland gevaren en liggen achter de beide bruggen gereed om bij te sturen. De Koninginnebrug is slechts 45 meter breed. De spoorbrug vijftig. Als de trein van kwart voor twee gepasseerd is kan de operatie beginnen, melden de NS. ,, Oké'', antwoordt een lid van het coördinatieteam op de brug. ,,Als'tspulle^e omhoog is laten we 'm er op z'n dooie gemakkie inzakken." Onder het toeziend oog van duizenden trekken de Japan en de Siberië de varende brug de nauwe doorgang in. De voorkant van de reusachtige boog is de spoorbrug al gepasseerd als de achterkant nog niet onder de Koninginnebrug is. Met aan beide zijden slechts enkele meters speling glijdt de kolos door de nauwe poort. Als hij erdoor is wordt de kunstenaars van Smit-Tak een ovatie toegebracht door toeschouwers en binnenvaartschippers, die in hun enthousiasme gebruik maken van scheepshoorns.

Brug te ver
Het eind van de reis is in zicht. Statig drijft de brug langs de Maasboulevard, passeert het exotisch zwembad Tropicana en wordt tegen vier uur aan wal gelegd bij de oude werf van Piet Smit. De caféhouders op het Noordereiland en de beide Maasoevers blikken de boog spijtig na. Ze mochten van burgemeester Peper hun kroeg open houden tot het konvooi gepasseerd zou zijn. Wat hen betreft ligt de tweede Van Brienenoord een brug te ver.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 maart 1989

Terdege | 80 Pagina's

Tweede Van Brienenoordbrug overbrugde 45 kilometer water

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 maart 1989

Terdege | 80 Pagina's

PDF Bekijken