Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zangbundel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zangbundel "Uit Sions zalen": een lofwaardig initiatief

4 minuten leestijd

Men zegt dat er tegenwoordig steeds minder gezongen wordt, ook in de gereformeerde gezindte. Als dat al zo is, dan heeft de Kontaktvereniging van Leerkrachten en Studerenden op Gereformeerde Grondslag (KLS) zich daar in ieder geval niet door laten ontmoedigen.

De Werkgroep Muzikale Vorming uit die vereniging bracht een nieuwe liedbundel op de markt: "Uit Sions Zalen". Bestemd voor de reformatorische scholen, kerkelijke verenigingen en „niet in de laatste plaats het christelijk gezin". 137 liederen van dichters uit de Nadere Reformatie of mensen die in dezelfde traditie stonden.

De bundel verdient veel lof - maar er blijven ook vragen. Lof allereerst voor het uitgangspunt: het is historisch waardevol dat deze gedichten van auteurs als Van Lodenstein, Sluiter, Ledeboer en anderen aan de vergetelheid zijn ontrukt. Wat de inhoud van de gedichten betreft valt op dat hier de volle bijbelse breedte te vinden is die ook de psalmen kenmerken.

Klaagtonen bij het erkennen van de schuld voor de Heere, maar ook een juichend roemen in Hem en vaste zekerheid omtrent het verworven heil.

Mooie melodieën
Ook muzikaal gezien valt de bundel Uit Sions Zalen te prijzen. De leden van de werkgroep hebben de oorspronkelijke melodieën, die door de dichters zelf werden aangegeven, opgezocht en gebruikt. Dit versterkt het authentieke karakter van de bundel.

Waar geen melodie was aangegeven heeft men er zelf een gemaakt en ook de nieuwe melodieën zijn over het algemeen zeer acceptabel. De harmonisaties heeft men voor een groot deel laten verzorgen door beroepsmusici, o.a. Jan van Gijn en Henk C. de Gelder. Opvallend dat die componisten in hun harmonisaties niet de platgetreden paden gaan die nogal eens in bundels met geestelijke liederen betreden worden.

Uitstekende opzet
De opzet van de bundel is uitstekend. Vooraf gaat een uitgebreide inleiding over het lied van de Nadere Reformatie. Achterin biografische aantekeningen over de dichters en aantekeningen over herkomst en verspreiding van de melodieën.

In het alfabetisch register van de liederen is tegelijk aangegeven voor welk leerjaar van de basisschool het lied geschikt is, waarbij men onderscheid maakt in onder-, midden-, en bovenbouw. Voor de volledigheid: de prijs van nog geen dertig gulden is voor een dergelijke bundel buitengewoon laag.

Vragen
Tot zover niets dan lof. Maar zoals gezegd blijven er ook vragen. Bij voorbeeld in verband met de inconsequentie wat het afdrukken van de melodieën betreft.

Men heeft zeer veel moeite gedaan om de oorspronkelijke melodieën op te sporen en authentiek weer te geven. Maar zodra er een psalmmelodie wordt gebruikt staat die isoritmisch genoteerd. Dat valt moeilijk te rijmen. Zeker gelet op het feit dat in veel gevallen ook de gedichten zelf (van Revius en Da Costa bijv.) al zo sterk ritmisch zijn dat het zingen op even lange noten afbreuk doet aan de zeggingskracht van het gedicht.

Er blijven ook vragen rond de bruikbaarheid van de bundel. Het taalgebruik staat toch wel heel ver af van de hedendaagse basisschoolleerling. Neem bij voorbeeld lied 33: "Als ik nog jongeling/ Geachted zeer gering/ Bij mijne broeders was,/ en dagelijks nam waar/ De schapen hier en daar/ die weidden in het gras,/ Terwijl het vee nu at/ Ik in de schaduw zat/ En loofde God de Heere./ Een instrument ik wracht/ Waarop ik dan voortbracht/ Des Allerhoogsten ere."

Dit lied zou dan geschikt zijn voor de onderbouw, maar dat lijkt mij hoogstens slaan op de melodie, van Psalm 19 namelijk.

Geloofshoogte
Een laatste punt dat ik wil noemen is de geloofshoogte waarop vele dichters hun liederen schrijven. In de inleiding wordt terecht afkeurend gesproken over liederen „waarin over wezenlijke zaken aangaande de toeëigening van het heil zeer oppervlakkig en in algemene zin gesproken wordt."

Dat nu doen de dichters uit de Nadere Reformatie voor zichzélf beslist niet. Maar kunnen dan de kinderen klassikaal aanheffen: "Hoe fel de stormen ruisen,/ 'k Sta onverwrikbaar pal./ En hoe de golven bruisen,/ 'k Ben veilig voor de val"?

Als we geloofszekerheid met enig wantrouwen tegemoet treden, kunnen we ook zo'n lied niet klassikaal laten zingen. Al staat er dan (in dit geval) Carolus Tuinman, of welke andere vertrouwde naam ook, onder. Het gebruik van dergelijke liederen lijkt mij in de gereformeerde gezindte niet vanzelfsprekend.

"Uit Sions zalen" is uitgegeven door het ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum in Veenendaal en kost ƒ 29,95. Verkrijgbaar via de boekhandel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 maart 1992

Terdege | 88 Pagina's

Zangbundel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 maart 1992

Terdege | 88 Pagina's

PDF Bekijken