Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Hoe kan ik het beste in mijn Bijbel lezen? Het zegt me zo weinig"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Hoe kan ik het beste in mijn Bijbel lezen? Het zegt me zo weinig"

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel is het belangrijkste boek dat er is. We lezen er elke dag uit, in ieder geval bij de maaltijden. Maar lees je voor jezelf ook elke dag in Gods Woord? De vragenstelster van deze keer doet dat, al vindt ze het wel moeilijk. P.S. Geen nieuwe vragen insturen!

Ik vind het belangrijk om met mijn Bijbel bezig te zijn. Maar als ik er in lees zegt het me bijna niets. Ik ben er al op verschillende manieren mee beziggeweest:
* Ik heb een kinderbijbel gelezen, maar dat las als een gewoon boek.
* Daarna met verschillende dagboeken m 'n Bijbel gaan lezen. De stukjes spraken me wel aan maar mijn Bijbel zei me weinig.
* Nu houd ik steeds een kwartier stille tijd (per dag). Ik ben in Genesis gaan lezen, vers voor vers. Schrijf dan op papier m 'n gedachten. Dat is wel een fijne methode, maar... het gaat heel langzaam: ik ben nu 3 maanden bezig en ben nog maar in Genesis 24. Ook heb ik het idee dat ik er de helft niet uithaal. Zeker ah ik een dominee hoor preken, die altijd zo veel uit een tekst weet te halen. Dan denk ik wat is de Bijbel toch rijk. M'n eigenlijke vraag is: hoe kun je nu op de juiste manier de Bijbellezen.
P.S. Ik lees ook wel eens de Nieuwe Vertaling of het Boek. Maar daar zult u het wel niet mee eens zijn.


Beste bijbelleester,
Wat is het een groot en heerlijk wonder dat wij de Bijbel hebben! De Heere spreekt tot ons! Hoe zouden we anders de Heere kennen? Hoe zouden we anders weten Wie Hij is, wie wij zijn, wie Christus is?
De Heere laat ons niet in het onzekere. We behoeven niet te twijfelen aan onze herkomst (de schepping), onze afkomst (de gevallen Adam), onze toekomst (hel of hemel), onze welkomst tot Christus, God maakt het ons bekend. Is er dan een reden tot twijfel? Welk een eerbied past ons als we Gods Woord ter hand nemen. Het is niet slechts een brief van koningin Beatrix, maar het is het Woord van de levende God. Hij Die een ontoegankelijk licht bewoont, schrijft aan mensenkinderen een brief Er is dan ook alle reden om dit Woord van God biddend te onderzoeken. De Heere Jezus vermaant ons: „Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het die van Mij getuigen" öoh. 5:39). Gods Woord is het zaad van de wedergeboorte. Het geloof is uit het gehoor. Wil je zalig worden, dan moet je het Woord van God ernstig, dagelijks, nauwkeurig lezen en onderzoeken.

Enige kompas
Het is onmogelijk om een kind van God te worden en een kind van God te zijn, zonder liefde tot het Woord van God. We gaan zingen: „Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles mis, door zijne smaak en hart en zinnen strelen." Je herkent je in David: „Hoe zoet zijn mij Uw redenen geweest, geen honing kan het gehemelte beter smaken." Je gaat erkennen: „Dit is hemels brood." Bedenk dat alleen het Woord van God ons kompas mag zijn. Niet wat mensen zeggen, wat predikanten beweren, maar wat de Heere zegt, heeft gezag. Je mag en moet dienstknechten van God hoogachten, maar zij zijn niet onfeilbaar. Dat is Rooms. Paulus preekte in Berea. Wat deden dan deze mensen? Zeiden zij: „Wat heeft Paulus dat weer goed gezegd. Je kunt wel horen dat dat een echte apostel van de Heere Jezus Christus is"? Neen, als deze mensen thuiskwamen, namen zij de Bijbel erbij en onderzochten of het alzo was, zoals Paulus (nota bene) preekte... Laat dit altijd je bede zijn: „Maak in Uw Woord mijn gangen en treden vast." Wat blijkt als we Gods Woord onderzoeken? Dat er een ontzagwekkende diepte is in het Woord van God. Knechten van God preken daar al meer dan tweeduizend jaar uit. Je kent hopelijk enkele van hun namen: Augustinus, Luther, Calvijn, Rutherford, Teellinck, Van der Groe, Edwards, Kohlbrugge, MacCheyne, enz. Als we van twee van deze predikanten een preek lezen over dezelfde tekst, dan blijkt ieder er toch weer zijn eigen licht in te hebben. Zo is het Woord van God een oude bron, maar het water blijft fris. Steeds komen er nieuwe schatten te voorschijn.

Ten dele
De diepte van Gods Woord is zo groot en zo verrassend en zo heerlijk dat niemand ooit de volle diepte ervan peilen kan. De allerheiligsten kennen nog slechts ten dele. We zien door een spiegel in een duistere rede (1 Kor. 13:12). Spreek daarom met kinderen en knechten van God, om zo met al de heiligen te verstaan wat de breedte, de lengte, de diepte en de hoogte is van het Woord van God (Ef 3:18). Er zal een voortdurend verlangen zijn om heel veel van Gods Woord te mogen verstaan en al meer daaraan gelaafd te worden. Welk een diepte is er in alle woorden! Wie is God de Vader? Overdenk eens het woordje "eeuwig". Sta eens stil bij het woord "rechtvaardig". Laat het eens op je inwerken wat het zeggen wil dat God "genadig" is, dat Hij "heilig" is, dat Hij "soeverein" is en dat Hij "getrouw" is. Welk een diepte is er in het woord "zonde", "schuld", "ongeloof'. Welk een rijkdom in de Persoon en het werk van de Zoon. Hij zoekt zondaren. Hij stort Zijn bloed. Hij bidt altijd aan de rechterhand van Zijn Vader. Iedere werking van de Heilige Geest heeft een diepte; Hij overtuigt van zonde.
Hij verheerlijkt Christus, Hij zalft. Hij verzegelt. Hij is het onderpand. Hij troost. Hij blijft eeuwig in de gelovigen.

Vertaling
Je noemt ook het punt van bijbelvertaling. We moeten het meestal met een vertaling doen. Dat is altijd gebrekkig. Het is dan wel zaak dat deze vertaling zo goed mogelijk is. Ieder woord in de Bijbel is door de Heilige Geest geïnspireerd. Daarom moeten we een vertaling lezen waarin ieder woord gewogen is, en niet een vertaling waarin algemeen vertaald is. Hoe vlot "Het Boek" ook leest, het is geen vertaling van de Bijbel. In de Nieuwe Vertaling blijkt meermalen dat de diepte van woorden afgezwakt of ontkracht is. Je moet daarom uitgaan van een vertaling waarin je vertrouwen hebt. Hoewel de Statenvertaling niet volmaakt is, is dit toch de beste vertaling.
Onze Joodse docente Hebreeuws op de universiteit kwam na veel wikken en wegen meestal uit bij de keuze voor deze vertaling.

Verstand verduisterd
Hoe komt het dat wij zo weinig van het Woord van God verstaan? Dat hangt daarmee samen dat ons verstand verduisterd is. We lezen zo ernstig in de Bijbel: „De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn, want zij zijn hem een dwaasheid." We kunnen alles over God weten, over Christus, over de zonde. Maar we verstaan het daarmee nog niet. We zijn als een blinde die over kleuren spreekt. Hij kan er goede en ware dingen over zeggen, maar het is een holle frase en een lege klank.
Je ziet dat aan de moorman. Filippus vraagt hem of hij verstaat wat hij leest.
Hij antwoordt dat dat zonder uitlegger onmogelijk is. Wat denk je van de farizeeën en schriftgeleerden? Zij wisten de wijzen uit het Oosten precies te vertellen dat de Heere Jezus in Bethlehem geboren zou worden. En toch verstonden zij niets van het werk van Christus. En sta dan eens stil bij de bhndheid van de discipelen. Zij hadden het hele Oude Testament.
En begrepen zij dat Jesaja 53 betrekking had op het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus? Kijk maar eens naar Petrus. Als de Heere Jezus voor het eerst over Zijn lijden spreekt, zegt hij: „Dat zal U geenszins geschieden" (Matth. 26:22).

Biddend
Hoe lees je de Bijbel op de juiste manier? Mediterend! Je mag ook meer dan een kwartier nemen! Vooral ook biddend. Wat moet je bidden, iedere keer als je in de Bijbel leest: „Zend Heere, Uw licht en waarheid neder" (Ps. 43:3 ber.). Gods Geest leidt in al de waarheid (Joh. 16:13). Hij leidt in de waarheid, dat wil zeggen dat Hij je de diepte van alle woorden doet verstaan. Hij leidt in al de waarheid. Dat wil zeggen dat Hij niet alleen lievelingswaarheden van mensen toont, die ons wel uitkomen, maar dat Hij de rijkdom van het hele Woord laat zien. Wil je echt studeren in de Bijbel, lees de kanttekeningen van de Statenvertaling. Koop de concordantie van Trommius en kijk waar dezelfde woorden in de Bijbel gebruikt worden.
Daar leer je heel veel van. Eventueel kun je een eenvoudige bijbelverklaring gebruiken (Matthew Henry bij voorbeeld). Spreek er met anderen over. Maak aantekeningen.
Zo heb ik je een antwoord proberen te geven. Dat je weinig van de Bijbel begrijpt is geen vreemde zaak. Daarin kan ik je de hand geven! Het is nodig dat te beseffen, om zo de leiding van Gods Geest te begeren. Mag ik je nog iets vragen? Kun je zeggen: „Ik heb Zijn (Christus') heerlijkheid gezien?"

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 november 1992

Terdege | 88 Pagina's

„Hoe kan ik het beste in mijn Bijbel lezen? Het zegt me zo weinig

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 november 1992

Terdege | 88 Pagina's