Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrucht des Geestes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrucht des Geestes

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,En zij waren volhardende in de leer des apostelen.'' Handelingen 2:42a

Wie zijn het, die bleven volharden in de leer der apostelen? Zij die onder de pinksterprediking, door de kracht des Geestes, verslagen werden in het hart en daarom uitriepen: „Wat zullen wij doen, mannen broeders?" En Petrus zeide tot hen: „Bekeert u en een iegelijk van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen." Dat is de oproep die onder verscheidene bewoordingen komt tot ons allen, die geen vreemdeling zijn van Gods Woord. Zijn het niet de profeten onder het Oude Testament geweest, die tot het volk kwamen met de oproep: Bekeert u? Dat was ook in het Nieuwe Testament de inhoud van de prediking. Die oproep werd door de kracht des Heiligen Geestes voor drieduizend tot eeuwige zegen. Dezen werden tot inkeer van zichzelf, tot afkeer van de zonde en tot wederkeer tot de Heere bekeerd. Dezen waren ook hoorders wier oren en hart werd geopend, in tegenstelling tot luisteraars die ook vragen hadden, maar spotten met het gehoorde.

Wanneer ook nu nog, naar de belofte reeds in de oude bedeling beloofd, die Geest wordt uitgegoten naar het welbehagen des Heeren, dan worden oren en harten geopend. Dan wordt dat Woord ons dierbaar en onze vijandschap daartegen weggenomen. Dan wordt dat Woord waar, in zijn bedreigingen en in zijn nodigingen. Dit gebeurde niet door de welsprekendheid of het appellerend spreken van Petrus of enige van de andere apostelen, dat deze drieduizend hun zonden beleden, met hun begeerte om met God verzoend te worden en hun verlangen om tot Zijn eer te leven. Maar het geschiedde door de overtuigende en overbuigende kracht des Geestes. Waar gaat onze begeerte naar uit? Naar de boodschapper of de boodschap? Is het ons te doen, niet om de apostelen te minachten, maar om de léér die ze brengen?

De vrucht van het nieuwe leven, door het pad van bekering, is: de volharding! Dat is volharding in de leer en het onderwijs van dat getrouwe Woord, dat aller aanneming waardig is. Die volharding is de vrucht en daarmee het kenmerk van het ware geloof Wie volharden zal tot het einde zal zalig worden. Die leer door de apostelen gebracht, door de apostelen onderwezen, heeft door de kracht van hun Leermeester -de Heilige Geest- vele leerlingen gemaakt. Dan worden ze zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, hetwelk is Gods Woord. Dan is er zulk een begeerte om de middelen der genade waar te nemen, ook persoonlijk; maar in het bijzonder onder de verkondiging van Gods Woord, waar dit grondig en oprecht wordt voorgedragen met onderwijzen, vermanen, vertroosten en bestraffen naar eens iegelijks behoefte; verkondigende de bekering tot God en de verzoening met Hem door het geloof in Jezus Christus en wederleggende met de Heilige Schrift alle dwalingen en ketterijen, die tegen de zuivere leer strijden. De volharding in de leer der apostelen is het werk van de Heilige Geest. Het is het werk des Geestes, Die in alle waarheid leidt en zich aan dat Woord verbindt om Christus te verheerlijken in het leven der genade. Welk een bange vrees kan soms de ziel bezetten van hen die het volharden in zichzelf niet kunnen vinden en vrezen dat ze met een tijdgeloof begiftigd zijn en na een kortstondige blijdschap zullen afwijken. Wat geschreven staat tot waarschuwing: „de hemelse gave gesmaakt en de krachten der toekomende eeuw, en afvallig geworden." Dat doet smeken: „Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg."

Niemand van ons kan de Heilige Geest missen. Wanneer we Hem missen, missen we ook de vruchten die Hij wil geven. Door de prediking van het Woord wil Hij Christus en al Zijn verworven weldaden schenken. Dan begeren we ook de vruchten des Geestes te mogen ontvangen. De Heere wijst ons het middel aan, zoals ook op de Pinksterdag: de prediking van Gods Woord. Dat sluit ook niet uit het lezen van Gods Woord en het bidden om de Geest. Gods Woord zegt ons niet alleen dat wij de Heere door Zijn Geest in ons moeten laten werken. Maar ook kunnen wij de Geest Gods tegenstaan. Wanneer wij bijvoorbeeld ons geweten dat instemt met de waarschuwingen tot zwijgen brengen. Als we menen met onze eigengerechtigheid bekeerd te worden, die zulke verfijnde vormen kan hebben. Onderwezen door de leer kwam het ware geloof in de eerste christengemeenten uit in het leven. Door de Geest der genade en gebeden geve Hij aan ons, wie we ook zijn, bekering en daarin volharding om in het pad Zijner geboden te wandelen al de dagen onzes levens. Verworven door de Enige Zaligmaker Jezus Christus. Moge de Heilige Geest dit schenken of toepassen in ons leven:
Dat Uwe Geest alle mijn dagen mij leide in Uwen weg eerbaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 mei 1996

Terdege | 72 Pagina's

De vrucht des Geestes

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 mei 1996

Terdege | 72 Pagina's