Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoveel hoofden...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zoveel hoofden...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Leesgedrag refojeugd
N.a.v. uw onderzoek betreffende het leesgedrag bij de refojeugd graag het volgende: Door in uw onderzoek ook het tv-bezit erbij te betrekken, hebt u dit medium min of meer in reformatorische kring gesanctioneerd of getolereerd. Daardoor doet dit onderzoek afbreuk aan het begrip "reformatorisch". Zo wordt het een uithollingsproces.
Dan is opmerkelijk de voorkeur voor strips en met name de "Donald Duck" is favoriet. Een kijkje in de filmstudio's van Walt Disney te Hollywood zou u doen schrikken. Dat kwam onderget. o.a. te weten door een jubileumuitgave van D.D.: De achtergronden van de Donald Duck. Er is sprakre van een fdterproces van de Amerikaanse uitgave. Die wordt aangepast aan de "smaak" van de lezertjes in een bepaald land. Echter, die fdter dreigt nu een zeef te worden en wel een grove. Alles, zelfs de godsdienst wordt in beeld gebracht op een geestige of "geestelijke" manier. Wat te denken van de thema's, die strijden tegen Gods wil, wet en woord.
Of het occulte aspect: „De zwarte magica (heksen en spoken). Om bang van te worden, maar alles went. Tenslotte: "Kerstfeest in Duckstad". Uw blad neemt klakkeloos de gegevens over zonder enige kanttekening of commentaar. Een kwestie van objectiviteit. Misschien komt er straks nog een trip naar het Walt Disney-paradijs in Parijs? De afwijking van leesgedrag t.o.v. andere kinderen zou kenmerkend zijn. Als dit een afwijking ten goede is, mogen we dankbaar zijn. Maar strips en onchristelijke boeken in huis en op school of uit de bieb is ten enen male onaanvaardbaar.
Wellicht komt u op deze enquête terug met meer bijzonderheden en meer spreiding bij de scholen. Het "tolle lege" ot "neem en lees" blijft van kracht, vooral van bijbelse lectuur.
R. Visser, Urk

Mormonenorgel
Bijna mormoon geweest, nu proberend hèn te bereiken met Christus. Enkele mormoonse leerstellingen:
- God, verheerlijkt mens, lichamelijk, heeft vrouwen die ons, geestenkinderen, voortbrachten. Een lichaam is echter noodzakelijk, zowel als de dood, anders kan men geen God worden.
- Doel: geestenkinderen krijgen om een ander universum te scheppen; vooruitgang.
- Jezus, onze geestesbroer, verloste ons van de dood. Dit is genade. Hij moest trouwens ook dit proces ondergaan om God te worden. Satan wil hetzelfde, uit eigen eer, een derde van onze broers en zussen koos voor hem en verviel tot boze engelen.
- De eeuwigheid bestaat uit drie hemelen, de hoogste, haalbaar door verordeningen; eeuwig huwelijk, doop voor doden (niet mormonen); tempelwerk.
- De hel bestaat, maar de meeste mensen zullen in het hiernamaals kans krijgen mormoon te worden, dus er komt bijna niemand in.
- De Bijbel is ondergeschikt aan mormoonse boeken/uitleg.
- Hun Hogepriester is DE leider... alles "Bijbelgebaseerd".
Echter: Er is één God, van eeuwigheid. Jezus legde het af om mens te worden, niet andersom. De Bijbel is genoeg. Jezus' werk kwam op ons, ons "werk/zonden" op Hem; dit is genade! Niet alleen mormonen vinden dit te makkelijk, veel mensen met hen "betalen" liever wat onbetaalbaar is. Het alles volbrachte kruisoffer!
H. van Wageningen, Delft

Mars voor Jezus
Middels deze brief wil ik reageren op het door de heer Dankers geschreven artikel in Terdege van 21 augustus jl., handelende over de "Mars voor Jezus".
Er is natuurlijk niets op tegen dat een columnist geïnspireerd wordt door een bepaald artikel uit een krant of een tijdschrift. De heer Dankers kreeg namelijk een column van Rex Brico onder ogen en naar aanleiding hiervan schreef hij een artikel over de Mars voor Jezus.
Uitermate jammer is dat er absoluut niet positief wordt geschreven over de Mars voor Jezus, Met een dergelijk artikel laat je helaas een grote kans liggen; de Bijbel roept ons toch op eensgezind te zijn (Filippensen 2:2)? Jammer is het dat de schrijver blijkbaar onvolledig is geïnformeerd over de jaarlijkse mars (in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam). Laten wij in christelijk Nederland eens meer begrip voor elkaar hebben. Vergeten wordt blijkbaar dat christenen van vele verschillende kerken jaarlijks met deze mars meedoen en dat het absoluut geen show is. Het is namelijk een gebedsmars en er wordt gebeden voor Nederland, de regering, herstel van bijbelse normen en waarden, eenheid onder christenen en de bekering van land-/stadsgenoten. De Bijbel leert ons namelijk te bidden voor de overheid (1 Tim. 2:1 en 2) en voor de stad waar we in wonen (Jeremia 29:7). De Mars voor Jezus heeft een biddend en getuigend karakter. Het is Jezus die zegt: Gij zult Mijn Getuigen zijn. Niet ons activisme is het dat ons redt, nee het is de liefde, de genade van Jezus Christus die ons redding biedt.
Laten wij als christenen meer en meer over muren heen zien en elkaar meer respecteren. Dan alleen kan de Heilige Geest in Nederland grote dingen doen. Laten wij ons voor die grote God verootmoedigen en hem smeken om een massale opwekking. Voor God is namelijk niets te wonderlijk.
J.C. de Jonge, Rotterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1996

Terdege | 88 Pagina's

Zoveel hoofden...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1996

Terdege | 88 Pagina's