Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handgemaakte Engelse sportauto's van aluminium, hout en leer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handgemaakte Engelse sportauto's van aluminium, hout en leer

Aston Martin Lagonda

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Newport Pagnell, een plaatsje ten noorden van Londen, is de fabriek van het meest excentrieke Engelse sportwagenmerk gevestigd: Aston Martin Lagonda. Een bezoek aan deze bijzondere fabriek, waar de auto's vrijwel geheel met de hand gemaakt worden.

De geschiedenis van het merk begint in 1914. In dat jaar doen de twee oprichters, de vrienden Lionei Martin en Robert Bamford, mer hun zelfgemaakte sportwagen mee aan de Aston Hill heiivelkÜm. Ze hebben zoveel succes dat van alle kanten reacties komen en de vraag hen bereikt om voor anderen ook auto's re bouwen. Als herinnering aan hun eerste succes besluiten ze de auto's Aston te noemen. Wanneer korte tijd daarna Robert Bamford bij de firma vertrekt, voegt Lionei Martin zijn achternaam aan het merk toe. Vandaar de naam Aston Martin. Later verlaat ook Lionei Martin de fabriek. Onder leiding van Augustus Bertelli behaalt Aston Martin veel race-successen. Overigens heeft David Brown in 1947 de in financiële nood verkerende sportwagenfabriek overgenomen. Van hem zijn de letters DB afkomstig die je tegenkomt bij de verschillejide modellen van Aston Martin. David Brown koopt rond die tijd ook het merk Lagonda. 'Vanwege de enorme verliezen moer hij de beide merken toch weer verkopen. Een groep welgestelde zakenmensen pompt veel geld in Aston Martin Lagonda en presenteert in 1976 de nieuwe Lagonda. Llelaas lukt hei ook hun niet om Aston Martin financieel rendabel re maken; Forti neemt in 1987 het bedrijf over. Deze fabrikant heeft Aston Martin op doen bloeien en heeft eiTOor gezorgd dat Aston nog steeds doen kan wat het kan, tiamelijk rasechte sportauto's bouwen.

DB7
Het huidige modellenaanbod loopt uiteen van de ranke DB7 tot en met de zeer aparte Vantage. Auto's die stuk voor stuk met de hand worden gemaakt en allemaal erg snel zijn. Omdat Aston Martin een goedkoper model moest hebben om rendabel te draaien, is de DB7 ontwikkeld. Om deze goedkoper te maken, heeft hij in tegenstelling tot zijn grote broers geen met de hand geklopte aluminium carrosserie, maar een van composietmateriaal. Als je naar de kwaliteit van deze kunststot kijkt, begin je te twijfelen of het geen plaatstaal is. Voortreffelijk! Verder heeft de^ DB7 een zescilinder motor met compressor in plaats vati een V8. Ook het interieur is naar Aston Martin-traditie beeldschoon. Fwee kleuren leer en prachtig houtwerk bewijzen dat ook de minst dure Aston Martin zijn naam waardig is. Van de D137 bestaat eveneens een schitterende Volante-versie. Kenners weten al dat dit Aston Martins naam voor cabriolet is. Maar hoewel de DB7 een prachtige wagen is, krijg je her echte Aston Martin-gevoel pas bij de V8.

V8
Het 'instap'-model met handgeklopte carrosserie is de Aston Martin VS. Het is de opvolger van de beroemde Virage die in 1990 het eerste nieuwe model in 21 jaar was. Voorzien van Aston Martins klassieke 5.3 liter V8 met een vetmogen van 260 kW (349 pk) en een reusachtig koppel van 300 Nm. Ook de afmetingen van de auto zijn gigantisch. Hij is 4,75 m lang, 1,92 m breed en 1,32 hoog. Een brandstoftank met 102,5 liter inhoud zorgt ervoor dat je af en toe ook nog eens een tankstation over kunt slaan. De auto sprint in 3,9 seconden naar de 100 (met automaat!) en heeft een topsnelheid van meer dan 240 km.

Volante
Hoewel op dit moment de 'oude' Volante, die gebaseerd is op de Virage, in de prijslijst staat, was op het moment van bezoek de eerste V8 Volante reeds in aanbouw. Een primeurtje voor ons dus. Hoewel de auto nog niet helemaal afwas, kan reeds gezegd worden dat het een plaatje wordt. Op de elektrisch bedienbare kap en een iets kleinere brandstoftank na is de auto hetzelfde als de V8. Maar het kan nog groter. Dat bewijst Aston Martin met zijn Vantage. Onder de motorkap huist dezelfde 5.3 liter V8, zij het dat hij voor de verandering voorzien is van twee compressoren. De motor levert hiermee een vermogen van 410 kW (357 pk!) en een strepenttekkend koppel van 745 Nm. Een ZF zesversnellingsbak leidt het vermogen naar de achterwielen. Ondanks zijn gewicht van 1990 kg schiet hij in 4,6 seconden van O naar 100 kilometer per uur en heeft hij een topsnelheid van 300 km.

Handwerk
Bij Aston Martin bouwt men de auto's nog geheel met de hand. Het begint allemaal bij de plaatwerkerij. Daar worden alle aluminium onderdelen geknipt en in de juiste vorm gebogen en gelast, (^mdat alles handwerk is, is het moeilijk om elk onderdeel exact gelijk te maken. Om alles toch goed te laten passen, krijgen alle onderdelen een nummer mee, dat met een bepaalde auto correspondeert. Al deze onderdelen worden op elkaar passend gemaakt. Als alle onderdelen als een groot bouwpakket klaargemaakt zijn, gaan ze naai de 'bodyshop'. Hier worden de kooiconstructie en de carrosserie in elkaar gelast. De zijpanelen worden gedeeltelijk voorbewerkt door de aluminiumfabriek aangeleverd, en worden ter plekke mer de hand in de juiste vorm geklopt.
De achter- en voorpanelen worden geheel met de hand gevormd. Vervolgens gaat de carrosserie naar de spuiterij, alwaar hij in de door de klant gewenste klem- gespoten wordt. Dat dit niet altijd British racing green is, blijkt uit het feit dat er op het moment van bezoek een roze(!) exemplaar in wording was. Na het spuiten wordt de carrosserie op het intussen gemaakte onderstel geplaatst. De motor, waarvan het motorblok van de gieterij komt, is in de 'motorshop' geheel met de hand opgebouwd, gebalanceerd en getest. Ook deze wordt vervolgens gemonteerd. Her geheel met de hand gemaakte interieur, dat voornamelijk uit hout en veel leer bestaat, wordt ingebouwd en nadat de laatste kwaliteitsinspectie uitgevoerd is, is het tijd voor de proefrit van 100 mijl. Daarbij wordt direct voluit gegaan. De motor zou zo goed zijn en met zulke kleine toleranties gemaakt, dat inrijden niet nodig is. Wanneer de laatste onvolkomenlieidjes verholpen zijn, is het tijd voor de aflevering.

Liefhebbersauto
De prijzen die voor deze auto's gevraagd worden, vragen niet alleen een zeer forse investering maar zorgen er ook voor dat de auto's alleen door kapitaalkrachtige Uefhebbers gekocht worden. Want als de auto na korte tijd ingeruild wordt, blijkt de afschrijving enorm te zijn. Fxhter, wanneer de auto vijfentwintig jaar of langer in het bezit is van de eigenaar, is het een financieel zeer verantwoorde investering, omdat dan de waarde dusdanig gestegen is, dat er van vermogensveriies geen sprake meer is. Een sprekend voorbeeld hiervan is een zwarte DB2 uit 1955, die voor onderhoud bij Aston Martin stond en op dat moment nog steeds van de eerste eigenaar was...

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 mei 1997

Terdege | 76 Pagina's

Handgemaakte Engelse sportauto's van aluminium, hout en leer

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 mei 1997

Terdege | 76 Pagina's