Een groepsopvoeder kan niet zonder invoelingsvermogen
,,Geen dag is hetzelfde. Je hebt contact met kinderen die niet om je vragen maar je wel nodig hebben. De verscheidenheid aan taken is heel groot." Als Margreet van Efferen over haar werk als groepsopvoeder praat, weet ze goed aan te geven wat haar aantrekt in dit werk. „Een deel van het werk is opvoedkundig", vertelt de Utrechtse. „Zowel individueel als groepsgericht. Daarnaast zijn het mentorschap van de kinderen, de oudergesprekken, het begeleiden van stagiaires, vergaderen en huishoudelijk werk een duidelijk onderdeel van het vak. In het begeleiden ligt voor mij de grootste uitdaging."
Kenmerken
„Een goede groepsopvoeder heeft zelfkennis", stelt Margreet. „Er komen confrontaties in dit werk waarbij je jezelf in de hand moet hebben. Ook invoelingsvermogen heb je nodig. Zonder deze eigenschap kun je niet geven. En een groot deel van dit werk is geven zonder iets terug te krijgen." Praktisch inzicht, stressbestendigheid, flexibiliteit en creativiteit in het vinden van oplossingen van allerlei problemen noemt Margreet als kenmerken van een goede groepsopvoeder. „Ten slotte duidelijkheid, openheid en vooral echtheid. Omdat je met een team werkt is teamgeest ook heel centraal. Omdat je vaak alleen werkt op de groep geeft een goede teamovereenstemming veel rust in het werk." Margreet staat kritisch tegenover de dreigende overprofessionalisering van de jeugdhulpverlening. „Alles moet in protocollen. Voordat iets uitgevoerd wordt, moet het besproken, beschreven en goedgekeurd zijn. Dat maakt de organisatie log. Wel pleit ik voor goede kwaliteitseisen met de daarbij behorende toetsinstrumenten. Bijvoorbeeld een goed hulpverleningsplan."
Druk
Een dienst begint voor Margreet om twee uur 's middags. Een collega draagt dan de dienst aan haar over. „Om half vier drink ik koffie met de kinderen en besteed ik tijd en aandacht aan de kinderen die van school komen. Kwart over vijf eten we. De kinderen doen een corveeklus en tot een uur of half acht hebben de kinderen tijd voor zichzelf Half acht is het weer koffiedrinken. Dat is een belangrijk terugkerend groepsgebeuren. Na de koffie is er een half uur waarin de kinderen veplicht op hun kamer zijn om huiswerk te maken of iets voor zichzelf te doen. Daarna gaat de een na de ander naar bed. Het op bed leggen is duidelijk een moment waarop ik ieder kind een moment van individuele aandacht kan geven. Zes uur de volgende dag gaat de wekker. Half zeven roep ik de kinderen. Zeven uur eten we en vanaf half acht gaan de kinderen naar school. Wie later begint, mag uiteraard ook langer slapen. Twaalf uur komen de basisschoolkids thuis eten en om twee uur is er dan weer de overdracht. Ik geef dan de informatie aan mijn collega die dan weer kan beginnen en mijn dienst zit erop."
---
Hou dit in de gaten
Om opgeleid te worden als groepsopvoeder kun je zowel een middelbare beroepsopleiding volgen als een hogere beroepsopleiding. Op het Hoornbeeckcollege in Amersfoort bijvoorbeeld kun je de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW) volgen. Deze middelbare beroepsopleiding duurt drie jaar. In het tweede jaar wordt stage gelopen. De keuze van een stage is belangrijk, omdat dan concreet gekozen wordt voor het beroep waarin iemand later wil werken. Tijdens de stage kan bijvoorbeeld ervaren worden of het werken in de jeugdhulpverlening bij iemand past. Leerlingen die de SPW-opleiding afgerond hebben kunnen instromen in het tweede jaar van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH). Deze opleiding wordt onder andere gegeven op de christelijke hogeschool in Ede. Ook deze opleiding leidt op voor functies met betrekking tot de zorg en hulpverlening. Tijdens de opleiding wordt in overleg met de school bekeken welke functies het meest geschikt is voor een leerling. Verder is het van belang om bij de keuze voor een werkplek in de jeugdhulpverlening een bewuste keuze te maken en te kiezen voor een instelling of organisatie die waarden en normen hanteert waar je achter kunt staan.
P.W. Kortleve, stafmedewerker RMU
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 november 1997
Terdege | 92 Pagina's