Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kerstcd's van STH Records doen het nog best

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kerstcd's van STH Records doen het nog best

7 minuten leestijd

Wat is kerstfeest zonder de geschiedenis van de geboorte van de Heere Jezus? Maar bij kerst hoort ook muziek. Kerstmuziek! Het is er te kust en te keur. Er is keus uit tientallen cd's, gevuld met koormuziek, samenzang of orgelmuziek. Dolph Thierry, directeur van STH Records in Hoevelaken, heeft al vele zilveren plaatjes geproduceerd. Wat komt er allemaal aan te pas voordat het bekende glimmende schijfje in het doosje zit?

De opname-man gaat meestal niet zelf op pad om opnamen te werven. De meeste keren wordt Thierry benaderd met het verzoek om een cd op te nemen. Inmiddels heeft zijn stal er al een kleine 900 voortgebracht. Het kerstgenre telt een stuk of veertig cd's. Bij twee kerstcd's nam hij zelf het voortouw. „Wie wat wil opnemen moet dat vroeg genoeg plannen." Zo luidt het devies van de cd-producent uit Hoevelaken. „Eind oktober belde mij een dirigent, die met al zijn koren nog een kerstcd wilde maken. Dan heb je dus een probleem. De organist woont honderd kilometer bij de dirigent vandaan en de koren zijn verspreid over het hele land. Zoiets maakt een uitgave van iets dergelijks extra kostbaar. Bovendien moet je een kerstrepertoire in de winter zingen, na kerst. Een koor kent dan zijn stukken. Januari is een mooi moment om het op te nemen", zegt Thierry. De wintertijd zorgt echter ook voor problemen. „Je hebt dan te maken met een koude kerk. Het orgel is soms ontstemd vanwege de kou en wanneer er ook andere instrumenten meedoen, geeft dat niet zelden stemmingsproblemen. Je zoekt dan een kerk met centrale verwarming. Omdat die dun gezaaid zijn, ben je heel snel uitgezocht. Vlak ook de kosten niet uit als een dirigent met vier koren tegelijk een opname wil maken. Je moet dus een kostenberekening maken. Op grond daarvan kun je het omslagpunt bepalen waar de baten de kosten dekken." Toch is het niet altijd zo zwartwit als Thierry stelt. „Wanneer er een verzoek komt van een dirigent met een of twee koren waarmee hij een niet alledaags repertoire wil opnemen, dan zeg ik: laten we maar eens kijken. Want zoiets zie ik toch niet graag bij mijn collega verschijnen. De concurrentie is best zwaar. Maar volgend jaar moet diezelfde man met precies dezelfde koren niet weer hetzelfde doen, begrijp je. Je moet plannen en een jaar vooruit werken.'

Beleidsplan
Opnemen en uitgeven is bij Dolph Thierry als hobby begonnen. In 1979 startte hij met het opnemen van de Bondsdagen van de Zangbond van de Gereformeerde Gemeenten. In die tijd was Thierry leraar aan het Van Lodenstein College in Amersfoort. Daar kwam hij in 1980 in contact met muziekleraar en dirigent Cees 't Jonk. Van zijn koor maakte Thierry een aantal opnamen. Totdat het hem boven het hoofd groeide. In 1989 gaf hij het leraarschap op, om zich fulltime aan het opnemen en produceren van cd's te wijden. Het genre dat STH uitgeeft moet gezocht worden binnen de reformatorische kring en iets daarbuiten, zoals Thierry zelf aangeeft. „Voor iedere opname wil ik duidelijk weten wat me te wachten staat. Ik wil weten waar ik aan begin. Voor mijn gevoel past bij voorbeeld een gospelgroep niet tussen het repertoire van zeven koren van reformatorische snit. Dat leidt voorzienbaar tot conflictsituaties. Dan trek ik me terug." Thierry wil echter voorkomen dat het zover komt. „Koren moeten een eigen beleid maken en dat vastleggen in een plan. Dat geldt evenzeer voor organisten. Ik wil ze daar graag in helpen. Ze moeten niet in het wilde weg van alles en nog wat willen opnemen. In een beleidsplan moeten ze aangeven wat ze willen opnemen. Met hun repertoirekeuze bemoei ik me niet. Wel probeer ik doublures te voorkomen. Dat wordt soms niet in dank afgenomen. Toch wil ik ervoor waken dat men de ene keer een stuk met dwarsfluit doet en een volgende keer hetzelfde stuk met klarinet en weer een volgende keer met hobo. Dat werkt niet."

Markt
De markt voor de glimmende plaatjes is behoorlijk vol. Dat moet STH Records niet vrolijk maken. „Ik heb dat aan zien komen", zegt Thierry. „De oorzaak is niet zo moeilijk aan te geven. Binnen onze kring is er op alle gebied inmiddels meer dan voldoende muziek op cd verschenen. Bijna alles wat er te spelen of te zingen valt, is al meerdere keren uitgevoerd en opgenomen. Dan houdt het gewoon een keer op. Wanneer je dan een koor tegenkomt dat weinig of geen landelijke bekendheid heeft, en dat een programma wil opnemen dat je voor 80 procent op alle andere cd's terugvind, dan is daar alleen plaatselijk vraag naar. Indien zo'n koor besluit toch een cd te maken, kunnen ze die voornamelijk in hun kennissenkring en achterban verkopen. Het aantal varieert van 400 tot 700 stuks. Zo'n cd verkoop je landelijk niet gemakkelijk, tenzij het repertoire goed in het gehoor ligt. Meestal zijn het dan cd's met eenvoudig te begrijpen muziek. Cd's met psalmen en gezangen blijven altijd verkopen. Neem bij voorbeeld de serie met Dub de Vries als organist. Ze verslaan hun duizenden. Natuurlijk is de markt overvol, maar cd's zullen er altijd gemaakt en verkocht worden. Maar het onder ons gewilde genre is wel zo'n beetje opgenomen en uitgegeven. Wat dat betreft is er dus weinig nieuws meer op de markt. Tien jaar geleden was er nog een grote markt: veel vraag en niet al te veel cd's. Men kocht toen alles wat er verscheen. Dat is nu niet meer bij te houden. De bakken in de winkels zitten overvol."

Smaak
De jaarlijkse verkooptijd van kerstcd's is vrij kort. Thierry kan niet anders dan dat bevestigen. „Daarom moet je al in een vroeg stadium gaan adverteren", zegt hij. De orgelcd's van het label uit Hoevelaken lopen het beste. „Die gaan erin als zoete koek." Thierry heeft geen afwijzingsbeleid. „Ik ga altijd serieus op een aanvraag in om iets op te nemen. Tenzij ik echt geen tijd lieb. Wanneer ik iets moet opnemen waarvoor ik zelf weinig markt zie, dan neem ik het aan als loonopdracht. Een koor of een organist betaalt dan gewoon de kosten en verkoopt vervolgens zijn eigen cd. Dat gaat steeds meer gebeuren. Vijfhonderd exemplaren is absoluut het productieminimum om het nog aantrekkelijk en betaalbaar te houden. Wanneer dan een onbekend koor uit een onbekende plaats met een overbekend repertoire komt, dan kan ik zo'n productie gewoon vergeten. Dat raak ik niet kwijt. Je ziet dan ook het aantal producties per koor minder worden. Er verschijnen steeds meer verzamelcd's. Op dat gebied zie ik nog wel toekomst." De opnameman is niet altijd evenzeer verrukt van datgene wat hij opneemt. „Mijn persoonlijke smaak zit in de hoek van de betere muziek. Maar ik zeg eerlijk dat ik daarvan niet kan leven. Met het produceren van cd's met alleen die soort muziek kan ik mijn bedrijf niet draaiende houden. Gelukkig zingen koren steeds meer betere muziek en spelen organisten een repertoire dat er zijn mag, maar na een aantal improvisatie-cd's van een en dezelfde organist heb je de muzikale verrassingen wel gehad. Muzikale smaak heeft met muzikale opvoeding te maken. In onze kring is dat erg ondergewaardeerd, hoewel daarin verbetering valt te ontdekken."

Zuiverheid
Hoe lang doet Dolph Thierry over een cd-opname? „Dat hangt sterk af van de kwaliteit van het koor. Zuiverheid is een eerste vereiste, maar ook aan gelijk en even sterk zingen stel ik hoge eisen. Zuiver zingen heeft zowel met de koorleden als met de dirigent te maken. Als een dirigent geen onzuiverheden hoort, is het niet vreemd dat het koor onzuiver zingt. Gelukkig is 80 procent wel zo gevormd dat men zuiver kan zingen." „Gemiddeld doe ik twee lange avonden over een opname. Dan staat alles wel op de band. Daarna moet er nog het nodige gebeuren aan montage in de studio, voordat de uitgave een feit is."

Een ander punt is het booklet of tekstboekje dat een cd begeleidt. Ook daarin zijn grote verschillen te ontdekken. Soms is het keurig verzorgd. Een andere keer is het niet meer dan een vodje. „Meestal is dat geen onwil maar onmacht. Het koor of de organist moet de tekst aanleveren. Die moet ten inste iets over de medewerkenden zeggen. Bij een koor-cd moeten alle gezongen teksten erin staan. Wanneer de tekst gezet is, laat ik het koor die corrigeren. Helaas worden dan vaak niet alle fouten eruit gehaald. Ik heb besloten daar zelf meer aandacht aan te besteden." Thierry laat er geen twijfel over bestaan dat hij tevreden is dat hij van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. i< />

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 1997

Terdege | 140 Pagina's

De kerstcd's van STH Records doen het nog best

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 1997

Terdege | 140 Pagina's