Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GOLF TDI 110 PK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GOLF TDI 110 PK

Een veilige auto van formaat

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een Golf blijft een Golf Dat kunnen we stellen als we de nieuwste editie van een van de populairste middenklassers bekijken. De ovale koplampen en de dikke Cstijlen zijn sinds jaar en dag een Golfkenmerk. Is er onderhuids meer veranderd ten opzichte van de Golf III?

Volkswagen is mijns inziens een tikje te behoudend geweest met iiet restylen van de Golf. Onderweg valt de nieuwe Golf nauwelijks op. Maat toch blijft de nieuwste Volkswagen een geliefde auto. Bij de wasstraat liep bijvoorbeeld het voltallige personeel naar buiten om de auto te bekijken.

Attractie
Onder de motorkap ligt de grote attractie van de auto. De 110 pk leverende direct ingespoten dieselmotor zorgt niet alleen voor aansprekende prestaties (0 tot 100 in 10,5 sec. en een topsnelheid van 195 km per uur) maar is ook verrassend zuinig. Bij stevig doorrijden ligt het verbruik op 5,7 liter (1 op 17,5) en bij rustig rijden is 5 liter (1 op 20) zeker haalbaar. Dat is vooral te danken aan het reusachtige koppel van 235 Nm, dat reeds bij 1900 min-1 beschikbaar is. Daardoor is het zinloos om meer dan 3000 toeren te maken. Bij hogere toeren is hij toch minder snel en verbruikt hij meer. Zoals we van Volkswagen gewend zijn, beschikt de Golf over een prettig schakelende vijR'ersnellingsbak. De koppeling grijpt soepel aan en de bediening is licht.

Comfortabeler
Het onderstel van de Golf IV is in principe hetzelfde als bij de al eerder verschenen Audi A3 en Skoda Octavia. Dat betekent dat de huidige Golf een wat comfortabelere afstemming heeft dan de vorige generatie Golf. De wegligging van de auto is uitstekend. Hoewel hij wat comfortabeler is, duikt de auto bij het remmen niet erg; ook het overhellen in de bochten blijft binnen de perken. Een van de sterkste punten van de nieuwe Golf is dat hij standaard voorzien is van vier schijfremmen met ABS en EBV. De laatste afkorting staat voor Elektronische Remkracht Verdeling, een systeem dat ervoor zorgt dat de Golf altijd strak en kaarsrecht remt.ledere Golf is standaard voorzien van een prettige stuurbekrachtiging, die altijd voldoende informatie doorgeeft aan de bestuurder over het wel en wee van het wegdek. Wel is de besturing wat indirect.

Niet ruim
De interieurruimte is niet het sterkste punt van de Golf IV. Voorin gaat het allemaal nog prima. Dit door de over lange afstand verstelbare stoel en het in hoogte en diepte verstelbare stuur. Ook door het wijds opgezette dashboard met blauwe (!) instrumentenverhchting lijkt de auto een klasse groter. De achterpassagiers hebben minder stof om te juichen. De beenruimte is gewoonweg een stuk minder dan bij de meeste klassegenoten. Voet- en hoofdruimte zijn wel voldoende. De kofferbak is met een eur zijn voldoende opbergvakjes te vinden en het dashboardkastje is groot genoeg om wat zaken op te bergen. Veilig Bij de standaarduitrusting van de Golf wordt vooral de nadruk gelegd op veiligheid. Standaard is iedere Golf namelijk voorzien van twee airbags en een ABSremsysteem. Maar hij biedt meer: centrale vergrendeling, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, getint glas, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en twee bekerhouders in het dashboard. In de geteste Comfortline-uitvoering krijgt u daar onder andere nog vier elektrisch bedienbare portierruiten. inhoud van 330 liter ook niet het toppunt van ruimte, maar hij is wel mooi vierkant en makkelijk te beladen- .In het interieur zijn voldoende opbergvakjes te vinden en het dashboardkastje is groot genoeg om wat zaken op te bergen.

Veilig
Bij de standaarduitrusting van de Golf wordt vooral de nadruk gelegd op veiligheid. Standaard is iedere Golf namelijk voorzien van twee airbags en een ABSremsysteem. Maar hij biedt meer: centrale vergrendeling, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, getint glas, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en twee bekerhouders in het dashboard. In de geteste Comfortline-uitvoering krijgt u daar onder andere nog vier elektrisch bedienbare portierruiten, elektrisch bedienbare buitenspiegels, middenarmsteun en veloursbekleding bij.

Conclusie
De Golf is aan de buitenzijde maar weinig vernieuwd, maar het inwendige maakt veel goed. Prima motor, goede wegligging, standaard veel veiligheid en een perfecte afwerking maken van de Golf IV een auto van formaat.

Plus- en minpunten
+ Fijne motor
+ Goed onderstel
+ Goede afwerking
- Saai exterieur
- Weinig ruimte achterin

Technische gegevens:
Motorinhoud: 1896 cm3
Vermogen: 81 kW (110 pk) bij 4150 min-1
Koppel: 235 Nm bij 1900 min-1
Testverbruik: 5,51/100 km (1 op 18,2)
Acceleratie 0-100: 10,5 seconden
Topsnelheid: 195 km/h
Massa: 1296 kg

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 februari 1998

Terdege | 84 Pagina's

GOLF TDI 110 PK

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 februari 1998

Terdege | 84 Pagina's