Wooncentrum De Havenaer, ontspannen winkelen in Engelse sfeer
Lekker woonwinkelen in een oude chocoladefabriek. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Zeker als je bedenkt dat er artikelen te koop zijn waarvoor je normaal minstens een dagje naar Londen moet. Toch, in het Nijkerkse wooncentrum De Havenaer kan het. Zeventien winkels bieden er van alles op woongebied te koop aan. Van mooie Villeroy & Boch-bordjes tot een Lloyd Loom-bank, ontworpen door Jan des Bouvrie. Een gesprek met het brein achter deze unieke woonboulevard.
Wonen à la carte. Zo omschrijft directeur A.R. van Doggenaar zijn woon- en lifestylecentrum. Lifestyle, omdat je in de voormalige chocoladefabriek van De Baronie niet alleen van alles op woongebied aantreft, maar er ook kunt eten, bruiloften vieren, vergaderen, cursussen beleggen en naar muziek luisteren op het Engelse plein, onder het genot van een kopje cappuccino en een etagère vol lekkers. De Havenaer, een samentrekking van de locatie (aan de haven) en de eigenaar, is geworden wat Van Doggenaar ervan hoopte. „Ik heb zo mn zorgen gehad over de verkoop tijdens deze warme zomer, de eerste van De Havenaer, maar we hebben juist in die maanden een topseizoen gehad.
Meubelgeslacht
Hoe is het allemaal begonnen? „Ik kom zelf uit een meubelgeslacht. Mijn grootvader is ermee begonnen en de familie heeft dat voortgezet. In 1975 zijn mijn vrouw en ik voor ons zelf begonnen. We zijn wat het zakelijke betreft uit de familie gestapt. Onze eerste zaak zat in de binnenstad van Nijkerk. Toen de meubelverkoop in de jaren tachtig instortte, zijn we wat anders gaan doen. Begonnen met de import van artikelen uit de hele wereld. Concepten verkopen aan winkeliers. We hebben die zaak nog steeds. Door ons werk reizen we veel. En tijdens die reizen hebben we in Australië, de Verenigde Staten en Engeland het concept gezien van oude fabrieken, zeg maar industrieel erfgoed, die huisvesting boden aan woonwinkelcentra. Niet zoals je dat ziet bij de grote woonboulevards, maar op een manier die hier in Nederland nog niet bekend was. Vooral Engeland is rijk aan die echt oude gebouwen. Maar daar werd de verkoop op een discountachtige manier gedaan, en dat wilden we niet. Wij wilden kwalitatief goede en mooie spullen verkopen. Topmerken.
Plezier
Het verkopen staat voor Van Doggenaar echter niet centraal. „Het gaat hier ook om wat de Amerikanen leisure noemen. Plezier, ontspanning, het lekker-er-even-uit-gevoel. Wie De Havenaer bezoekt, zal begrijpen wat ermee bedoeld wordt. Je kunt deze overdekte winkelstad niet maar even bezoeken. Er is een looproute door de zeventien winkels gemaakt. Sommige hebben een eigen ingang, maar de meeste lopen in elkaar over. Men passeert tijdens de tocht door het twee verdiepingen tellende gebouw een galerie met kunstobjecten. De looproute eindigt op het Engelse plein, waar een typisch Engelse telefooncel staat. De winkeltjes aan het plein lijken zo uit de tijd van Charles Dickens te komen.
De looproute kost tijd en daar moet je van tevoren wel even rekening mee houden. Maar als je de tijd neemt, krijg je wel een totaalblik. Voor de inrichting van je huis (en de aanvulling van je garderobe!) hoef je eigenlijk nergens anders meer heen. Kasten, vloerbedekking, slaapkamers, gordijnen, serviezen, tafels, stoelen, badkamerinrichting, spullen voor de tuin. Je kunt het zo gek niet bedenken of De Havenaer heeft het wel. Franse elegantie, Engelse romantiek, Italiaanse klasse, Hollandse degelijkheid, Oosterse mystiek. Het lijkt bijna perfect. En zo moet het ook zijn, meent de eigenaar. „Kwaliteit staat hier ver boven kwantiteit. Op het gebied van service en deskundigheid mag het de klant aan niets ontbreken.
Perfectie
Het streven naar perfectie zorgde er ook voor dat Van Doggenaar niet zomaar genoegen nam met de eerste de beste locatie. „Het was niet eenvoudig om een geschikte plek te vinden. Na een aantal jaren in steden rond Nijkerk gezocht te hebben, kwamen we op het spoor van de voormalige chocoladefabriek van De Baronie. Het pand was door de gemeente al voor de sloop bestemd, maar het bleek dat er in de gemeenteraad wel oren waren naar een woonwinkelcentrum in Nijkerk. In 1994 konden we het contract van De Baronie met de gemeente overnemen. En als de droptoren, die nu nog wel door De Baronie gebruikt wordt, straks ook leegkomt, wordt daarin ook nog eens een aantal winkels gevestigd.
We verhuren de huidige ruimtes in De Havenaer aan zelfstandige winkeliers. We willen in de Havenaer geen grote ketens hebben. Daar zijn we erg kritisch in. Het liefst willen we hier heel bijzondere winkels. En dat is ons bijvoorbeeld met Villeroy & Boch gelukt. Het is echt uniek dat we van dit door zijn servieslijn bekende merk hier een winkel hebben. In Nederland bestaat er geen tweede van!
We hebben niet met iedere deelnemende winkelier hetzelfde contract afgesloten. Sommige deelnemers in dit project hebben een lang contract aangeboden gekregen, andere een kort. Zo wisselen de winkeliers elkaar af en kunnen mensen hier telkens weer wat nieuws verwachten.
Investering
Voor Van Doggenaar begon het project in 1994 met een grote investering. „Er zat in dit gebouw zoveel vocht, dat we een jaar niets anders hebben gedaan dan warm stoken. Allereerst deden we grote renovatiewerkzaamheden (er zat betonrot in het gebouw). Ook hadden we een milieuprobleem, want hiernaast heeft een gasfabriek gestaan. Pas in 1997 konden we aan de echte verbouwingswerkzaamheden beginnen. De creatieve invulling van het project heb ik zelf gedaan, voor de technische ondersteuning heb ik een architect ingehuurd. Op 16 september 1998 werd De Havenaer officieel geopend.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 oktober 1999
Terdege | 92 Pagina's