Bekijk het origineel

80 jaar KLM

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

80 jaar KLM

Van één gehuurd vliegtuig tot een vloot van 119 toestellen

6 minuten leestijd

De KLM werd op 7 oktober 1919 opgericht onder de naam Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën. Voor een onderneming die juist van start ging, was het Koninklijke in de naam heel bijzonder. De oprichters namen zelf het initiatief om H.M. Koningin Wilhelmina te vragen dit predikaat te verlenen. De koningin had zoveel vertrouwen in de prille burgerluchtvaart, dat zij daarin op 12 september 1919 al toestemde. In vogelvlucht een schets van 80 jaar KLM.

Het initiatief tot de oprichting van de KLM werd genomen door een groep zakenlieden onder leiding van jonkheer I.L. van den Berch van Heemstede, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), en de Amsterdamse bankier A.G. Kröller. Door hun enthousiasme voor de burgerluchtvaart kregen zij ondersteuning van ondernemingen als de Rotterdamse Bank, de Bataafsche Petroleum Maatschappij, het financieringshuis Lippman, Rosenthal & Co., de Nederlandse Handel Maatschappij en een aantal rederijen, waaronder de Holland Amerika Lijn en de Stoomvaart Maatschappij Nederland.
De leiding van de KLM werd toevertrouwd aan Albert Plesman. Eerder dat jaar had deze luitenant-vlieger zijn talenten getoond door het organiseren van de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam (ELTA). Omdat Plesman in de ogen van de KLM-oprichters nog vrij jong was (30), werd hij niet direct tot directeur benoemd, maar kreeg hij de titel administrateur. In tegenstelling tot wat vaak wordt gesteld, was Plesman dus niet de oprichter van de KLM.

Gehuurd
Pas zeven maanden na de oprichting ging de KLM daadwerkelijk de lucht in. Een belangrijke oorzaak daarvan was de naderende winter. In die pionierstijd was dat niet de gunstigste periode om met vliegen te beginnen. De eerste KLM-vlucht vertrok op 17 mei 1920 van Londen naar Schiphol. Zowel het vliegtuig, een De Havilland DH-16 met een maximum kruissnelheid van 150 km/uur (foto 1), als de vlieger was gehuurd van de Engelse maatschappij Aircraft Transport & Travel (AT&T). De lading bestond uit twee passagiers, een pakket kranten en een brief van de burgemeester van Londen voor zijn Amsterdamse ambtgenoot.
Nadat een Fokker F-7 in 1924 de weg naar het huidige Indonesië had gebaand met een pioniersvlucht die 55 dagen in beslag nam, werd de roep voor het opzetten van een geregelde luchtdienst naar het Verre Oosten steeds sterker. In september 1929 werd een veertiendaagse lijndienst tussen Nederland en Indonesië ingesteld. De reistijd met een Fokker F-7B bedroeg toen twaalf dagen (foto 2).

Douglas
In 1936 nam de KLM als eerste Europese maatschappij de Douglas DC-3 in gebruik (foto 3). In de loop van dertig jaar heeft de KLM met zon zeventig DC-3s gevlogen. Van dit werkpaard van de luchtvaart, waarvan de militaire versie Dakota is genoemd, vliegen nu nog tientallen exemplaren. Het type biedt plaats aan dertig passagiers en heeft een kruissnelheid van 285 km/uur.
De KLM is de enige luchtvaartmaatschappij ter wereld die met de Douglas DC-5 heeft gevlogen (foto 4). Dit toestel had een maximumcapaciteit voor 22 passagiers en was bestemd voor de korte afstanden. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de productie van dit vliegtuig stopgezet. Vanaf 1940 heeft de DC-5 bij dochterbedrijven van de KLM in Curaçao en Batavia gevlogen.
In 1947 nam de KLM de Lockheed L-749A (Constellation) in de vloot op, een van de fraaiste vliegtuigen die ooit gebouwd zijn (foto 5). Het aantal plaatsen in de Constellation varieerde bij de KLM van 38 op de transatlantische routes tot 61 op emigrantenvluchten naar Australië.
Op 31 december 1953 overleed dr. Albert Plesman (foto 6) op 64-jarige leeftijd. Met 34 jaar heeft Plesman het directeurschap van de KLM het langst bekleed.

Boeing
Het straaltijdperk deed bij de KLM in 1960 met de Douglas DC-8 zijn intrede (foto 7). Dit viermotorige type bood, in verschillende versies, plaats aan 187 tot 233 passagiers bij een snelheid van 925 km/uur. Met de introductie van de DC-8 verdween de radiotelegrafist uit de cockpit; zijn werk werd door een vlieger overgenomen.
Met de komst van de Boeing 747 nam de KLM in februari 1971 de generatie breedrompvliegtuigen in gebruik. De eerste KLM-747 bood plaats aan 387 passagiers (9 tot 10 per rij) en haalde een snelheid van 980 km/uur. Nieuwere 747-versies bij de KLM hebben een vliegbereik van 10.800 kilometer, een capaciteit voor 466 passagiers en kunnen 1020 km/uur vliegen. Eén Boeing 747-400 van de KLM (foto 8) heeft een jaarlijkse productiviteit die gelijk is aan die van 220 DC-3 Dakotas uit 1936.
De huidige KLM-vloot, inclusief die van de (100 %) dochteronderneming KLM Cityhopper, omvat nu in totaal 119 vliegtuigen van acht verschillende typen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 november 1999

Terdege | 92 Pagina's

80 jaar KLM

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 november 1999

Terdege | 92 Pagina's

PDF Bekijken