Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een kever die de wereld veroverde

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Een kever die de wereld veroverde

Van brilletje naar New Beetle

3 minuten leestijd

De Volkswagen Kever en de VW-bus. Twee autotypes die vijftig jaar lang het straatbeeld mede bepaalden. De namen van Hitler en ontwerper Ferdinand Porsche zijn eraan verbonden, maar pas onder Brits bestuur begon in 1948 de massaproductie op gang te komen. Twee boeken geven in honderden fotos een fascinerend beeld van de ontwikkeling van deze unieke autos.

In 1938 legde Hitler de eerste steen van de Volkswagenfabriek in Wolfsburg. Daar noemde hij voor het eerst de naam KdF-wagen: Kraft durch Freude. Zo heette de nazi-organisatie die zich ten doel stelde voor minderbedeelden vakanties te organiseren, behuizing te regelen, en voor een goedkope volksauto te zorgen. Al zeven jaar was er getekend, gerekend en gebouwd aan prototypes. Nu zou hij dan eindelijk in serie gebouwd gaan worden. Elke arbeider kon spaarzegels kopen van 5 Reichsmark, totdat hij genoeg gespaard had om zijn eigen KdF-wagen te kopen. Die zou niet meer dan duizend mark moeten kosten. Heel Duitsland raakte in de ban van de komende Kever. Een promotieteam reed door het land en trok overal duizenden kijkers. Zon 336.000 mensen spaarden KdF-zegels, maar een auto kregen ze nooit. In 1939 brak de oorlog uit.
Vanaf 1938 werd er al gewerkt aan militaire varianten van de Volkswagen. Hieruit ontstonden de Kübelwagen, een soort jeep, en de Schwimmwagen, een amfibievoertuig.

Platgegooid
In april 1945 was de fabriek grotendeels platgebombardeerd, maar desondanks kwam de productie snel op gang. Onder leiding van de Britse majoor Ivan Hirst bouwde de fabriek in 1946 alweer 10.000 autos, die nu officieel Volkswagen heetten. Op 1 januari 1948 werd een Duitse directeur benoemd, Heinz Nordhoff. Pas toen begon de Kever zijn wereldwijde succestocht. Er zouden er meer dan 20 miljoen van verkocht worden.
Het boek Millennium Bug bevat een schat aan unieke fotos, vanaf de eerste schetsen en prototypes tot de New Beetle. We kunnen er hier slechts een kleine greep uit doen, maar echte keverliefhebbers kunnen er niet omheen: dat boek hoort op hun plank.

N.a.v. Millennium Bug door Keith Seume; 160 pag.; ƒ 69,50, en
VW bus door Keith Seume en Michel Steinke; 132 pag.; ƒ 69,50. Beide van uitg. Elmar, Rijswijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 maart 2000

Terdege | 96 Pagina's

Een kever die de wereld veroverde

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 maart 2000

Terdege | 96 Pagina's

PDF Bekijken