Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zoekende Moorman vindt God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zoekende Moorman vindt God

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Wat verhindert mij gedoopt te worden? Handelingen 8:36b

Een vraag die een sterk verlangen verraadt. De kamerling begeert gedoopt te worden. Wat een heerlijk moment in zijn leven! Hij wil in het water afdalen. Om door onderdompeling de weg van sterven en leven te gaan. Als het water zich boven hem sluit, is dat een beeld van het volkomen afsterven aan de zonde. Wanneer hij weer opkomt uit het water, symboliseert dat zijn nieuwe Godzalige leven. Is het ook uw keuze geworden? De weg der waarachtige bekering. Bedroefd vanwege de zonde, beseffend Gods toorn verdiend te hebben. Maar tegelijk verheugd in God, vol liefde om naar Gods wil te leven.
Hoe komt de Moorman tot dit verlangen? Hij wil in navolging van Christus deze weg gaan. Uit de rol van Jesaja heeft hij de smarten van de lijdende Knecht leren kennen. Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid. Maar Hij deed Zijn mond niet open. Toen hij dit las, stond zijn verstand met eerbied stil. Van wie zegt de profeet dit? Wie kan zon diepe lijdensweg zwijgend volbrengen? Wie toont zoveel liefde en bereidheid om dat zware lijden te aanvaarden?
Van Filippus, die door Gods wonderlijke leiding op zijn wagen was gekomen, hoort hij het Evangelie. Vanuit die Schriftplaats wordt hem Jezus verkondigd. Dan ziet hij de gepastheid en dierbaarheid van de Borg. Verstaat u door het licht van Gods Geest wat u leest? Door deze Jezus is in Zijn plaatsbekledend lijden en verzoenend sterven alle hindernis weggenomen! De kamerling gaat doorzien, verstaan wat hij las. Het geloof mocht doorbreken, hij omhelst Jezus en eigent Hem toe.
Wat is hij er heerlijk uit gehaald. Want er waren vele hindernissen aan zijn kant. Ja, hij had alles tegen. Na de lange reis die hij had afgelegd, bleek deze Moorman als heiden niet de tempel binnen te mogen. Hoewel hij op reis was gegaan om God te aanbidden, werd het deze ontmande niet toegestaan een offer te brengen. Naar Gods recht en wet werd hij als gesnedene buiten de vergadering des Heeren gesloten. Eigen schuld! Want om die hoge positie aan dat heidense hof te krijgen, had hij zich laten snijden. Bent u ook een afgesnedene, uitgestotene? Door eigen schuld God kwijt. Aan uw kant niets dan hindernissen? Ik heb de wet en mezelf tegen!
De Moorman liep vast op de weg. En de godsdienst in Jeruzalem kon hem ook niet helpen. Maar in deze weg heeft God hem geleid om de nieuwe weg te openen in Christus. Dat hij door het offer van de Zaligmaker en vrije toegang tot God zou krijgen. Om in geest en waarheid de Heere te aanbidden. Wat een rijke doorbraak! Hij wil gedoopt worden, om helemaal in Christus te zijn. Door Jezus verdienste zijn alle verhinderingen weggenomen. Hij heeft de schuld verzoend en Gods wet volkomen vervuld.

Is dat Lam u dierbaar? Ach, mijn gang ligt verklaard in die Moorman. Vol teleurstelling keerde hij terug. Ik ben op een weg vol ellende. De wet veroordeelt mij. Mijn zonde sluit mij buiten. Godsdienst kan me niet baten. Er is wel betrekking op Zijn lijdensweg, maar om nu Christus in Zijn vernedering als mijn Borg te kennen...
Dan vraag ik u, vanuit het lijdensevangelie in Jesaja: Wat verhindert u? U bent zwart en hebt geen recht op toegang tot de Heere? Vrees niet, geloof alleen! De kamerling wordt gedoopt op zijn geloofsbelijdenis. Filippus vraagt niet of hij een verzekerde is. Hij eist niet een bewijs van zijn verkiezing. De Moorman komt niet met zijn bekeringsweg. Zijn belijdenis is vol van Christus. De Zoon van God is het Lam!
Door de geloofsgemeenschap aan de Gekruisigde en Opgestane hebt u deel aan Zijn heil. Zo vinden zoekers hun zaligheid in Hem Die van God verlaten werd. Door deze Middelaar is de toegang voor mij ontsloten! Wat een heerlijk wonder. Zal dat mijn deel worden, vraagt u? U kunt niet over al die hindernissen heen zien. U ziet er al zo lang naar uit en blijft maar zuchten. Wat is het nut van zon lange weg, zoals bij die Moorman? De Heere liet hem in alles vastlopen om Christus in Zijn volheid te openbaren. Want het werk van de Zaligmaker wordt altijd door het geloof ontvangen als de gepaste voldoening! Door recht en uit genade maakt God zalig. Houd dan moed, hoe meer het bij u onmogelijk wordt, des te rijker zal de gave Gods in Christus door u genoten worden. Want het bloed van het Lam reinigt van al de zonden. Zo wordt Hij dierbaar voor een verlorene in zichzelf. En in Christus gedoopt, geborgen, reist u voort met blijdschap. Want het wonder is uw deel: zwart, nochtans lieflijk. In gemeenschap met Jezus is er vrede, ongestoord. Dat is mijn vreugde in God. Nu reis ik getroost naar het Vaderlijk huis, „gestorven voor mij!, zal mijn vreugdezang zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juli 2000

Terdege | 80 Pagina's

De zoekende Moorman vindt God

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juli 2000

Terdege | 80 Pagina's