Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De taal van de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De taal van de weg

Straatverlichting, bomen en remsporen waarschuwen voor gevaren

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Automobilisten krijgen onderweg veel informatie te verwerken. Het dashboard verschaft gegevens, ANWB-borden wijzen de weg en verkeersborden informeren over ge- en verboden. Maar er is meer. Straatverlichting, wegmarkering, bomen, straatmeubilair, remsporen en zelfs de achterkant van verkeersborden waarschuwen ons voor gevaren. Een betere kennis van de weg verhoogt de verkeersveiligheid.

Verkeersongelukken zitten in een klein hoekje. We kennen de regels en houden ons er zoveel mogelijk aan, maar ondanks alle goede bedoelingen worden er in het verkeer fouten gemaakt. We kennen als automobilist onze eigen tekortkomingen, maar wapenen ons onvoldoende tegen de fouten van andere verkeersdeelnemers. De rijopleiding besteedt hier niet veel aandacht aan. Het theoretisch gedeelte van de rijopleiding gaat niet verder in op het inspelen op andermans verkeersfouten.

Signalen
Er bestaan talloze manieren om gevaren op en rondom de weg bijtijds te signaleren. Een van de directieleden van Verkeersveiligheids Centrum Rozendom uit Rijssen, Herman Kobes, noemt een aantal praktische tips: „Kijk eens naar de strepen op het wegdek, de remsporen, bomenrijen, lantaarnpalen, verkeersborden, het verloop van de weg en schade aan het wegmeubilair. We zien veel langs de weg maar doen weinig met de informatie die deze zaken ons verschaffen.
Kobes legt uit dat de meeste weggebruikers weten dat een doorgetrokken witte streep duidt op een inhaalverbod. Deze lijnen verschaffen echter veel meer informatie. Strepen op het midden van het wegdek en aan de zijkanten geven een wegbreedte van minimaal 5,80 meter aan. Wanneer de lijnen bij de wegbermen ontbreken rijden we op een smallere weg. Ontbrekende middenstrepen duiden op nog minder ruimte. Ook de verhouding tussen de onderbroken strepen op de as van de weg vertellen weggebruikers veel over de verkeerssituatie. Na één deel verf komen er drie delen asfalt, maar het omgekeerde komt eveneens voor. Kobes: „Normaal bedraagt de verhouding 1:3, maar bij gevaarlijke situaties gebruikt de wegbeheerder drie delen verf en een deel asfalt. De hoeveelheid verf staat symbool voor het risico. Ook schade aan schrikhekken en ander wegmeubilair laat zien dat andere automobilisten fouten maakten. Op parkeerterreinen spreken de lakresten en krassen op paaltjes eveneens boekdelen.

Bomenrij
De begroeiing langs wegen laat het verloop van een weg zien. Kobes noemt dit vooral voor automobilisten in de polders een belangrijk hulpmiddel. Een bomenrij in de verte wijst op een zijweg. Bomen brengen ook nadelen met zich mee. „Op dergelijke wegen zie je de uitritten niet of nauwelijks. Ook het verkeer dat de weg opdraait, ziet andere weggebruikers niet naderen. Door iets meer op de as van de weg te rijden voorkom je dit probleem gedeeltelijk, aldus Kobes.
Ook de plaatsing van lantaarnpalen brengt weggebruikers veel bij over de verkeerssituatie. Aan de straatverlichting herkent de automobilist de loop van de weg. De wegbeheerder plaatst de lichtmasten in de meeste gevallen aan de buitenkant van de bocht. Wanneer de lantaarnpalen bijna op een kluitje staan, nadert het verkeer een scherpe bocht. Daarnaast staan lichtmasten bij uitritten en kruispunten. Bij verkeerspleinen buiten de bebouwde kom verspreidt de straatverlichting vaak een andere kleur licht. Ook lantaarnpalen met twee armen in de middenberm verschaffen extra informatie. Kobes: „Inhalen op dergelijke plekken levert vaak problemen op, want je nadert een vluchtheuvel of wegversmalling. Denk daarbij ook eens aan andere weggebruikers. Bereid je voor op automobilisten met minder kennis van zaken die toch proberen te passeren.

Verkeersborden
Iedereen kijkt naar de verkeersborden. Weinigen staan stil bij de plaatsing van deze borden. De automobilist die een voorrangsweg nadert, kijkt in de meeste gevallen naar links en houdt geen rekening met inhalende autos op de voorrangsweg. Bij een aanrijding krijgt de partij die zonder goed op te letten de voorrangsweg op reed de schuld. Toch had de inhalende auto volgens Kobes de botsing kunnen voorkomen: „De borden die een voorrangsweg aanduiden, staan buiten de bebouwde kom na een kruising. Wanneer je op deze weg naar links kijkt, zie je de achterkant van dat bord. Je weet dan ook dat je een zijweg van links nadert. Binnen de bebouwde kom staan deze borden voor de kruising. Soms zie je in een dorp of stad mensen de weg zoeken. Ze weten dat ze de derde weg linksaf moeten, maar staan op het laatste moment boven op de rem, terwijl ze die weg aan de plaatsing van de verkeersborden ruimschoots van tevoren hadden kunnen herkennen. Parkeerverboden en borden voor fietspaden worden vrijwel na iedere kruising herhaald.
Ook de waarschuwingsborden vertellen volgens Kobes meer dan menigeen denkt. Zo denken de meesten bij een driehoekig bord met een vliegtuig aan laag overvliegend vliegverkeer, maar staan niet stil bij andere mogelijkheden. Kobes vertelt dat dit bord ook waarschuwt voor de vreemde capriolen van andere weggebruikers die een vliegtuig in het vizier krijgen. Hij noemt ook de ziekenhuizen als voorbeelden. In het verleden wezen verkeersborden langs de weg op de aanwezigheid van een ziekenhuis. Velen beschouwden dit als overbodige informatie, maar Kobes vindt dat dit bord waarschuwt voor weggebruikers die uit het ziekenhuis komen of gaan en door omstandigheden vaak heel ergens anders met hun gedachten kunnen zijn.

Campagne
Kobes benadrukt dat zijn tips in de meeste gevallen kloppen: „Mijn aanwijzingen gaan niet altijd op. Soms wijkt de wegbeheerder om praktische redenen af van de gangbare toepassingen. De door Kobes genoemde feiten komen niet voor in het theoretisch gedeelte van de rijopleiding. Kobes verwijt de rijscholen niets: „Zij leiden op voor het examen. In de eisen komen bovenstaande zaken niet aan de orde. Soms uiten mensen hun verbazing over de geringe aandacht die deze onderwerpen krijgen in verkeersveiligheidscampagnes. Ik weet dat VVN het nut van deze zaken inziet, maar om de taal van de weg te vertalen naar een campagne is natuurlijk niet eenvoudig. Het vereist inzicht en dat haal je niet uit een folder of een boekje.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 augustus 2000

Terdege | 72 Pagina's

De taal van de weg

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 augustus 2000

Terdege | 72 Pagina's