Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De waarachtige overtuiging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De waarachtige overtuiging

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel." Johannes 16 vers 8

Het is precies een jaar geleden dat de wereld geschokt werd door de ineenstorting van de twee torens van het World Trade Centre in New York. Het was het gevolg van een terroristische actie, die zijn weerga niet kende. Een golf van angst en ontreddering spoelde over Amerika. Velen zagen hierin een teken van de eindtijd, men sprak van de val van Babyion. De kerken werden weer druk bezocht. Nu een jaar later lijkt het alles weer weggeëbd. Het lijkt wel of alleen extra veiligheidsmaatregelen ons nog herinneren aan 11 september jl. Hoe komt het toch dat een mens na zo'n ernstige roepstem weer gewoon verder leeft? Wel, het tekent ons dat een mens van nature dood is voor de dood. Is dat, geliefde lezer, ook uw inleving geworden? Deed dat in uw hart de vraag geboren worden: Hoe kan ik uit deze banden des doods verlost worden? Daartoe is nu nodig het wonder waarvan onze tekst spreekt! Hierin wordt gesproken over dat onmisbare werk van de Heilige Geest, Die een dode zondaar levend maakt. Hoe doet de HeiUge Geest dat? Wel, daarin onderwijst ons de tekst. De Heilige Geest, Wiens komst we als laatste heilsfeit mochten gedenken, is gekomen om zo'n dode zondaar te overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel. Het is de Heere Jezus Die ons dit onderwijs geeft in Johannes 16, en Hij geeft, als die grote Profeet en Leraar, daarbij ook de uitleg van deze woorden.

Als de Heilige Geest een zondaar gaat overtuigen van zonde, dan leert Hij mij dat ik Gods heilige wet heb overtreden, dat ik zonden doe en dat ik zondaar ben. Maar boven alles ontdekt Hij mij aan de allerergste zonde, namelijk mijn ongeloof. Dat ik niet geloven wil in de Heere Jezus Christus, als de van de Vader gezonden Verlosser, en Hem door mijn ongeloof verwerp. Ja, dat ik Hem mistrouw en wantrouw, dat is mijn diepste ongeluk. Hiervan gaat de Heilige Geest mij, de grootste der zondaren, in de eerste plaats overtuigen en Hij doet dat onwederstandelijk, zodat ik het innerlijk leer toegeven en aanvaarden. Hij ontmaskert mij en laat mij zien dat ik een vijand ben van de weg der zaligheid, die God van eeuwigheid heeft uitgedacht. Hij leert me zien dat ik één brok ongeloof ben en maakt mij schuldenaar voor God. Maar de Heilige Geest trekt door in dat werk van de waarachtige overtuiging. Hij overtuigt mij niet alleen van mijn zonde, maar Hij gaat mij ook leren dat er door Christus gerechtigheid is verworven. Een gerechtigheid die voor God kan bestaan. Een gerechtigheid waardoor ik verzoend kan worden en waardoor het vrede kan worden tussen God en mijn ziel. Een gerechtigheid die mijn deel wordt om niet, die mij toegerekend wordt uit enkel genade, in de weg waarin ik als een arme en naakte zondaar gelovig leer vluchten tot Hem en mijn gehele vertrouwen stel op die volkomen gerechtigheid van Christus. Lees het maar eens na in Zondag 23 van onze Heidelberger Catechismus. Door deze toegerekende gerechtigheid ben ik onbereikbaar geworden voor al de aanklachten en beschuldigingen van mijn geweten, de wereld en de duivel, want Hij heeft ze voor mij allemaal uitgedelgd en God heeft ze geworpen in een zee van eeuwige vergetelheid. En ten slotte overtuigt de Heilige Geest mij van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Hoe de duivel ook tekeergaat, hij heeft de strijd verloren. Zijn kop is op Golgotha vermorzeld en ik ben uit zijn heerschappij verlost. O, aanbiddelijk werk van U, o Heilige Geest.

Geliefde lezer, kent u dit overtuigende en levendmakende werk van de Heilige Geest persoonlijk aan uw ziel? Eeuwig wonder van genade als u het kennen mag, en bidt dan vurig en aanhoudend of de Heilige Geest u maar steeds verder wil leiden op de leerschool van genade, om steeds meer uw eigen verdorvenheid te leren kennen, om in die weg al meer Christus nodig te krijgen. Kent u dit werk nog niet, bid dan in de gestalte van de Kananese vrouw om de Heilige Geest, van Wie Christus gezegd heeft: „Hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heilige Geest geven degenen, die Hem bidden." Bidt om de Heilige Geest, Zijn overtuigend werk is onmisbaar tot zaligheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 september 2002

Terdege | 99 Pagina's

De waarachtige overtuiging

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 september 2002

Terdege | 99 Pagina's