Bescheidenheid
„Uw bescheidenheid zij allen mensen bekend. De Heere is nabij." Filippensen 4 vers 5
Een van de vermaningen die Paulus aan de vervolgde en verdrukte gemeente van Filippi geeft is onze tekst. Paulus wekt de gemeente op tot bescheidenheid, als een middel om zelf staande te blijven en anderen voor Christus te mogen winnen. Zoals Paulus spreekt over bescheidenheid is het een genadegave.
1. Het karakter van deze genadegave
Bescheidenheid is de gave zich te verloochenen, zich op de achtergrond te stellen... en dat alles met de bedoeling om de Heere door Zijn Woord en Geest te laten werken. Bescheidenheid is in de Bijbel hetzelfde als zachtmoedigheid. Zachtmoedig ziet meer op de binnenkant en bescheiden meer op de buitenkant. Zachtmoedigheid is de geheiligde karaktertrek van Paulus, Mozes en Daniël en vele ander heiligen. Het is een genadegave die de Heere Zijn kinderen vooral schenkt in wegen van benauwdheid en vervolging.
In het gewone leven doet bescheidenheid als vrucht van algemene genade weldadig aan. Hier spreekt Paulus niet over een natuurlijke karaktertrek, maar over een genadegave die opkomt uit een vernieuwd hart.
Het is een gave die de Heilige Geest werkt door Gods kinderen te vernieuwen naar het beeld van Christus. Christus is de Bewerker van deze gave en tegelijk is Hij het voorbeeld. Hij heeft Zijn kerk deze gave voorgeleefd en als Hij Zijn kinderen met deze gave gaat bedelen, wordt de levensles die de Heilige Geest dan gaat leren: leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. En wie de gave van bescheidenheid mag beoefenen, is ook een nederig mens en juist om die gave zo bruikbaar in het Koninkrijk Gods.
2. Het uitleven van deze gave
Uw bescheidenheid zij allen mensen bekend.
Over wat christelijke bescheidenheid is, bestaat veel misverstand. Veel wordt voor bescheidenheid gehouden wat het helemaal niet is. Velen denken erbij aan (valse) schaamte, vreesachtigheid, onvrijmoedigheid. Velen gebruiken bescheidenheid als een dekmantel om nooit met vrijmoedigheid voor de Heere en Zijn zaak uit te komen. Zo wordt bescheidenheid nogal eens als een excuus gebruikt.
Dit is niet wat Paulus bedoelt. Paulus zegt ergens: „ik schaam mij des Evangelies van Christus niet. Ook zegt hij: „werp uw vrijmoedigheid niet weg. Tegen de vreesachtige Timotheüs zegt Paulus: „God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid.
Paulus mocht zelf deze gave der bescheidenheid uitleven. Hij was een onaanzienlijk persoon, ging in eenvoudigheid zijn weg. Hij gebruikte geen ijdel vertoon van woorden. Hij deed zijn werk en sprak vrijmoedig over Christus. En wat is zijn arbeid door de Heere rijk gezegend. Wie de zaak van Gods koninkrijk voorstaat, mag zelf bescheiden zijn om de grootheid van de zaak.
Bekend aan alle mensen, om Gods wil, in een weg van zelfverloochening. Bekend aan alle mensen, omwille van de naaste. De Heere bedient zich van middelen, mensen. En als onze levenswandel een leesbare brief mag zijn, dan wil de Heere dat gebruiken als middel om mensen te brengen bij Zijn geschreven brief, het Woord.
3. De aansporing tot deze gave
De Heere is nabij.
Ook dit staat in de tekst, schijnbaar zonder verband. Maar het zijn woorden van rijke troost èn van grote ernst. De Heere is nabij, Zijn ogen doorlopen de ganse aarde. Het ziet hier op Gods bijzondere tegenwoordigheid voor Zijn kinderen. Hen wil de Heere Zijn nabijheid doen ervaren, juist in de weg van de bescheidenheid. Dat heeft David ervaren in Psalm 138, als hij zegt: „Hij slaat, ofschoon oneindig hoog, op hen het oog, die nederig knielen. Zo is Gods nabijheid een zaak van troost voor hen die door en voor de Heere oprecht zijn gemaakt en begeren naar Zijn wil te wandelen.
Hij is nabij. Daarmee wijst Paulus ook heen naar de wederkomst van de Heere. Zalig wie, als Hij wederkomt op de wolken, bereid en wakende gevonden zal worden.
Wie door Gods genade in dit leven voor God heeft mogen buigen als een verloren zondaar, durft niet meer te bouwen op iets van de mens, maar zoekt alleen rust te vinden in Gods genade in Christus. Zo iemand is een echt bescheiden mens, in de bijbelse betekenis van het woord.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 februari 2004
Terdege | 116 Pagina's