Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods leiding in je leven (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods leiding in je leven (3)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Wees niet al te rechtvaardig' en 'wees niet al te goddeloos' vormen geen pleidooi voor een soort gulden middenweg. Het is immers de wijze raad van Prediker met het oog op Gods leiding in je leven. Hoe vaar je veilig tussen deze twee rotsblokken door?

Niet al te rechtvaardig
Wanneer ben je nu 'al te rechtvaardig' wat Gods leiding in je leven betreft? En daarmee wordt deze keer vooral bedoeld die wegen die voor jouw gevoel zo onbegrijpelijk (krom!) zijn en die je zo graag anders (recht!) zou willen maken. Er staat in Prediker 7 voluit: „ Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelf al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?" (vers 16) Je bent 'al te rechtvaardig' als je het 'kromme' toch 'recht' wilt maken, terwijl het waar is: „...want wie kan recht maken, dat Hij krom gemaakt heeft?" En daar zit dus achter dat je jezelf houdt voor 'al te wfjs', zo zegt het vervolg. En 'al te wijs' wil heel concreet zeggen dat je wijzer dan God denkt te zijn. Immers, ten diepste vind je dat de HEERE het 'krom' gedaan heeft en als jij God was... Ja, wat dan?! 'Als ik God geweest was...' Wat een gedachte! En dan durven denken: 'dan zou ik het anders (léés: beter!!) gedaan hebben. Nee, dat spreken we nooit zo heel direct uit, maar het komt er wel op neer. Dan raak je verbitterd, breng je 'verwoesting' over jezelf Dat is echt niet alleen zo als je de HEERE nog niet hebt leren kennen. Ook Asaf (Psalm 73) was eerst 'al te rechtvaardig'. En toen bracht hij 'verwoesting' over zichzelf Hij was immers jaloers op de goddeloze mensen, die het voor de wind ging. En denk eens aan Petrus. Hij was het helemaal niet eens met de weg van de Heere Jezus. Nee, hij dacht veel wijzer te zijn. Maar als de Heere zijn weg eens gevolgd zou zijn... Dan zou hij 'verwoesting' over zich gebracht hebben! Dan zou er immers nooit één zondaar behouden zijn, omdat Christus dan nooit gekruisigd zou zijn. Als je 'al te rechtvaardig' wilt zijn, onderschat je de kracht van de kwade machten en overschat je in ieder geval jezelf.

Niet al te goddeloos
Als je dan toch niet 'recht' kunt maken wat God 'krom' gemaakt heeft, kun je ook doorslaan naar de andere kant. Je keert je dan totaal van God af. Ook nu citeer ik de hele tekst: „ Wees niet al te goddeloos, noch wees al te dwaas; waarom zoudt gij sterven buiten uw tijd?" (vers 17). Het gaat hier dus om het jezelf overgeven aan een openlijk goddeloos leven. Je verhardt je onder de weg die de Heere met je gaat en die je niet wilt gaan. Deze weg is 'al te dwaas'. Je zult dan immers 'sterven buiten je tijd'. Daaruit mag je inderdaad de conclusie trekken dat een goddeloos leven kan leiden tot een voortijdige levensbeëindiging. Een leven van moord, doodslag, overspel, dronkenschap en dergelijke leidt tot een vroegtijdig levenseinde. Judas stierf 'buiten zijn tijd' door zich zo af te zetten tegen de Zaligmaker, omdat de weg van Jezus helemaal niet was wat hij gehoopt had. 'sterven buiten je tijd', kan dat wel? Heeft God niet van iedereen het stervens uur bepaald? Jawel, en toch spreekt de Bijbel óók op deze manier. Niet alleen dat je levenstijd een door God bepaalde levenstijd is. Maar ook dat het niet om het even is hoe je leeft. Ten diepste sterven we door 'al te goddeloos' te leven, wanneer we sterven als een mens die niet voorbereid is om te sterven. Als je onbekeerd sterft, sterf je'buiten je tijd'.

De aangewezen weg
De enige weg om niet op een van deze twee klippen te stranden, is een leven in de vreze des Heeren. Nee, als je de Heere liefhebt, krijg je geen antwoord op ieder 'waarom'. Maar wel is er dan het geloof dat geen kwaad van God kan denken. Het geloof, dat het -ondanks de felle worsteling in je- toch niet anders wil dan God het wil. Door dat geloof worden we juist in de nood aan God verbonden. Dat neemt echt niet het verdriet of de pijn weg. Het betekent ook niet dat je alles zomaar in één keer zonder enige strijd kunt aanvaarden. Dat als zodanig is echter geen zonde. Denk aan Jezus' eigen weg in Gethsémané. Daar streed Hij de zware strijd om het met Zijn Vader eens te zijn. Daarmee zondigde Hij niet! Zo leerde Hij gehoorzaamheid (Hebr. 5:8) uit wat Hij heeft geleden. En wie een onbegrepen weg gaat achter Hem aan, mag weten dat Hij een mede-lijdende Hogepriester is. En dan letterlijk méé-lijden. Dat is oneindig veel meer dan alleen een hand op je schouder en goedbedoelde, maar vaak goedkope wensen. Heb je Hem je strijd al voorgelegd? Je eigen kortzichtigheid al eedijk beleden?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 maart 2004

Terdege | 92 Pagina's

Gods leiding in je leven (3)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 maart 2004

Terdege | 92 Pagina's