Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tot God getrokken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot God getrokken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Doch David sterkte zich in de HEERE zijn God" 1 Samuël 30, 6b

David en zijn mannen, die in het Filistijnse Ziklag een schuilplaats hebben gevonden voor koning Saul, moeten van koning Achis mee gaan strijden met het Filistijnse leger tegen Israël. Hij krijgt een plaats in de achterhoede. Maar de andere Filistijnse vorsten vertrouwen het niet. Zij willen dat David niet meedoet. Hij moet terug. Hij doet nog of hij dat verschrikkelijk vindt ook.
Terug dus, terug naar Ziklag. Terug naar de vrouwen en de kinderen en hun vee. Maar wanneer ze daar op de derde dag aankomen, treffen ze niets anders aan dan rokende puinhopen. Ze hebben geweend, geweend tot er geen kracht meer in hen was.
Alles kwijt. Puinhopen. Rookdamp. Wie zou niet wenen? Door de zonde raakten we immers alles kwijt. Want God kwijt. Maar ook de wegen der zonde, wegen van leugen en bedrog, een schuilplaats zoeken op de verkeerde plek, doen ons soms heel letterlijk in het leven alles verliezen. Een zaak die failliet gaat. Een huwelijk dat stukloopt. Wie zou zich niet voelen als David en zijn mannen weleer bij de aanblik van Ziklag? Alles kwijt.
En dan tot overmaat van ramp, wanneer ze geen tranen meer hebben om te wenen, keren ook Davids eigen mannen zich tegen hem. En dan, op dat dieptepunt, lezen we: „Doch David sterkte zich in de HEERE, zijn God.

Wat betekent dat? Het is een zeer harde confrontatie voor David. David wordt geconfronteerd met de gevolgen van zijn eigen leven, een leven van leugen en bedrog, een leven van rooftochten en van het vergieten van onschuldig bloed. Een leven zonder God. Want David heeft bijna anderhalf jaar niet naar God gevraagd.
Moeten we dan naar de Amalekieten wijzen, die de zaak in brand hebben gestoken en allen en alles hebben meegevoerd? Moeten we anderen aanwijzen, die ons zo dwars hebben gezeten? Nee toch, nee toch.
Laten we Gods hand opmerken. Gods slaande hand. God komt hier David tegen. God komt u en mij tegen. De heilige God kan het niet hebben dat we zonder Hem leven. Maar wij kunnen zo verstrikt en verward in de zonde zijn geraakt, dat we het zelf niet meer zien. Alles draaide en alles liep en wij hadden het goed. Maar waar was de vreze van Gods Naam? Waar was de eer van Zijn Naam? Waar het leven naar Zijn geboden, ook al leek het uiterlijk allemaal aardig te gaan?
God slaat er midden in. Toen bij David, Ziklag in puin. God slaat soms ons gegoede leven stuk om ons tot waarachtige bekering te brengen. Hij is daar, om ons tot Hem terug te brengen. Dan kan de HEERE zelfs afbreken wat Hij weleer gebouwd heeft. Dan kan Hij uitrukken wat Hij eerder geplant heeft.
Wat geeft dat een pijn, wat geeft dat verdriet. Wij hebben gezondigd, God vergeten en verlaten.

Maar juist in dat gebeuren trekt de HEERE naar Zich toe. Daarvoor baande Hij Zelf de weg. Het oordeel Gods kwam op Davids grote Zoon terecht op Golgotha, tegelijk is Hij alleen de Weg terug tot God. „Niemand komt tot de Vader, dan door Mij. God de HEERE komt Zelf door het oordeel heen met de blijken van Zijn gunst in Jezus Christus. Juist waar alles van onszelf wegvalt. Waar wij alles kwijtraken, komt Hij.P> toch, nee toch. lles kwijt. „Doch David sterkte zich in de HEERE, zijn God.

David werd weer tot zijn God getrokken. Hij werd geworpen op de HEERE alleen. Meer had hij niet, letterlijk zelfs. Toch staat er zo treffend: „de HEERE, zijn God. Hoe lang, hoe zwaar ook gezondigd, hoe lang zonder Hem geleefd, toch „de HEERE, zijn God. Hij werd geworpen op die God, de God van Zijn Woord en beloften. Met Hem moest Hij het weer doen, met zijn God alleen, Die gesproken had, Die Hem geroepen had tot koning over Israël, Die een God van Zijn Woord is.

Laat dat ook uw hoop zijn in bange dagen. Nee, laat Hij uw hoop, uw Toevlucht wezen ten tijde van benauwdheid. „Doch David sterkte zich in de HEERE, zijn God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 mei 2004

Terdege | 96 Pagina's

Tot God getrokken

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 mei 2004

Terdege | 96 Pagina's