Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opgemerkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opgemerkt

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want zie, hij bidt" Handelingen 9 vers 11b

Nieuws
Er gebeuren belangrijke dingen in deze wereld. Nieuwsberichten uit binnen- en buitenland komen dagelijks over ons heen. Nieuws! Verslaggevers garen het op en maken ons er deelgenoot van.
Maar wie maakt er zich bij al dat grote en kleine nieuws druk over iemand die ergens op een eenzame plek neergeknield ligt voor God? Daar komen geen journalisten of correspondenten aan te pas. Dat haalt de krant niet. Daar weet alleen de hemel van.
Maar dat is in de hemel zulk groot nieuws, dat alles daar in beweging komt. In de hemel is immers blijdschap over één zondaar die zich bekeert.
Iets van die blijdschap straalt ook door in de woorden die wij hier overdenken: „Want zie, hij bidt!

Opgemerkt
Door de straat de Rechte in Damaskus golft het leven van alle dag. Geen mens die opmerkt wat achter één van die gevels in die straat van de Syrische hoofdstad gebeurt.
Maar God heeft het opgemerkt. „Hij ziet van Zijn vaste woonplaats op alle inwoners der aarde. Hij formeert hun aller hart; Hij let op al hun werken. (Ps. 33)
„Want zie, hij bidt. Het is de verhoogde en verheerlijkte Christus Zelf, Die er zijn dienstknecht Ananias op attent maakt. „En de Heere zeide tot hem: Sta op, Ananias, en ga in de straat, genaamd de Rechte, en vraag in het huis van Judas naar een, met name Saulus van Tarsen; want zie, hij bidt

Gearresteerd
Zie hem daar liggen... een jonge man. In de kracht van zijn leven. Maar zijn kracht is gebroken. Hij ligt daar verslagen, verbrijzeld, met nog maar één bede op zijn lippen: O Heere, ontferm U; wees mij de zondaar genadig!
Op deze plek is God aanwezig! Want Hij woont in de hoogte en in het heilige èn bij dien, die van een verbrijzelde en nederige geest is.
Het ware gebed is resultaat van een goddelijke ingreep in ons leven. Als het Woord van de levende God inslaat in ons zondige bestaan, komen we op de knieën en gaan we door de knieën. Dat was ook de vrome Saulus overkomen. Gearresteerd! Tot hiertoe en niet verder!
Nee, wij krijgen allemaal geen Saulus-bekering. De Heere kan door Zijn Geest en Woord ook van jongs af aan in ons werken; ons geleidelijk aan brengen waar Hij ons hebben wil. Door de grond onder onze voeten weg te halen, waar we tot dusver op steunden. Als de Heilige Geest ons in de spiegel laat zien van Gods heilige wet, houden we niets over om voor God te bestaan. Dan ga ik zeggen: Heere, het zou rechtvaardig zijn als u nooit meer naar mij om zou zien. Gena, o God, gena, hoor mijn gebed...

Verhoord
„Want zie, hij bidt. Een woord van de opgestane en verhoogde Christus. Nieuws, dat in de hemel is opgemerkt en op de aarde wordt bekendgemaakt. Opdat ook wij vandaag zouden weten: God hoort en verhoort. Bidden heeft dus terdege zin! Al kan de hemel ons wel eens van koper schijnen. Al krijg je niet alles waarom je vraagt.
Eén ding staat vast: God schenkt Zijn genade en de Heilige Geest aan diegenen, die Hem zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken.
In Christus Jezus is ook deze belofte ja en amen. Daar staat Zijn bloed garant voor.
Van Hem kan het in bijzondere zin worden gezegd: „Want zie, HIJ bidt!
Christus, de biddende en dankende Hogepriester. Niet ons gebed, maar het gebed van deze biddende en dankende Hogepriester geeft bij God de doorslag. Op grond van Zijn voorbede en offer ontfermt de Heere Zich over allen die Hem vrezen. Want:
„t behoeftig volk in hunne noden,
in hun ellend en pijn,
gans hulpeloos tot Hem gevloden,
zàl Hij ten Redder zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 augustus 2004

Terdege | 76 Pagina's

Opgemerkt

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 augustus 2004

Terdege | 76 Pagina's