Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bergspoorlijn tussen Flåm en Myrdal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bergspoorlijn tussen Flåm en Myrdal

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tussen Flåm, in de uiterste hoek van de Aurlandsfjord, en Myrdal, een station aan de spoorlijn Oslo-Bergen, ligt de fantastische Flåmsbana. Nergens ter wereld rijden normale treinen een steilere route dan op de Flåm-spoorlijn. Ieder jaar trekt dit traject in Noorwegen bezoekers uit alle delen van de wereld.

De spoorlijn loopt vanaf de Myrdal-hoogvlakte langs de bergwanden naar het laagst gelegen gedeelte van het Flåmdal. De spiraaltunnel, die zijn weg op verschillende hoogten door de bergen baant, is het werk van moedige en kundige Noorse ingenieurs. De bergrails moesten langs steile afgronden en rond scherpe bochten worden gelegd. Bijna 80 procent van de spoorlijn heeft een stijgingspercentage van 55‰. Dat staat gelijk aan 1:18.
De spoorlijn van Oslo naar Bergen werd geopend in 1909. Het werk aan het zijspoor naar Flåm werd begonnen in 1923, om verzekerd te zijn van een transportmogelijkheid naar de Sognefjord. Het werk vlotte zo goed, dat men al in de herfst van 1936 kon beginnen met het leggen van de rails. Het traject werd op 1 augustus 1940 tijdelijk geopend voor stoomtreinen en in 1944 voor elektrische treinen.

Twintig tunnels
Het duurt ongeveer een uur om het 20 kilometer lange traject af te leggen. Dan rijd je door twintig tunnels, met een gezamenlijke lengte van 6 kilometer. Achttien van deze tunnels zijn met de hand uitgegraven. Iedere meter vroeg van de spoorwegarbeiders een maand hard werken. Om gebieden met lawinegevaar te ontlopen, kruist de spoorweg de rivier en het dal drie keer. In plaats van bruggen te bouwen, is de rivier telkens door een tunnel onder de spoorweg geleid.
Treinreizigers van Myrdal naar Flåm hebben het uitzicht over een prachtig, ruig berglandschap. Rivieren banen hun weg door diepe ravijnen. Watervallen klateren langs de rotswanden. Bergboerderijen klampen zich vast aan de hellingen. Aan de voet van de bergen kunnen toeristen van de schoonheid van de natuur in het Flåmdal genieten en tevens de Aurlandsfjord bewonderen. Dit is een zijtak van de langste fjord ter wereld, de Sognefjord.
Bij een van de tussenstations ligt de enorme waterval Kjosfossen. Het water is afkomstig uit het hoger gelegen Reinugavatnet-meer en wordt door een tunnel naar een waterkrachtstation geleid. De trein stopt bij de waterval en de passagiers kunnen er even uit om het fenomeen te bewonderen.

Natuur
Naar Noorwegen gaat men vooral om de enorme rust en prachtige natuur. Het fjordengebied is rijk aan water in vele gedaantes: sneeuw op de bergen, watervallen, mistflarden na een zomerse regenbui boven de fjorden en prachtig gekleurde wolken tijdens zonsondergang. Ook de flora en fauna zijn mooi. De wegbermen staan in de lente en de zomer vol met lupines en in de talrijke meertjes bloeien waterlelie en gele plomp. De meest opvallende zoogdieren in Noorwegen zijn de eland en het rendier.

Diapresentaties
Natuurfotograaf Fred van Wijk verzorgt diapresentaties over onder meer Noorwegen. Meer informatie: tel. 0318-651436 of foto@fredvanwijk.nl.


Technische gegevens
Lengte Flåm-spoorweg20,2 km
Hoogteverschil863,5 m
Hoogte bergstation Myrdal865,5 m
Hoogte dalstation Flåm2 m
Grootste stijging55‰
Minimale bochtradius130 m
Spoorbreedte1435 mm
Spanning15.000 V ñ 16 2/3 Hz
Maximumsnelheid omhoog40 km per uur
Maximumsnelheid omlaag30 km per uur
Duur van de reis1 uur
Aantal tunnels20
Aantal bruggen1
Aantal watertunnels4
Aantal haltes8


Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 augustus 2004

Terdege | 76 Pagina's

Bergspoorlijn tussen Flåm en Myrdal

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 augustus 2004

Terdege | 76 Pagina's