Paulus in de mand
„Doch de discipelen namen hem des nachts en lieten hem neder door de muur, hem aflatende in een mand." Handelingen 9 vers 25
Damascus. Voor Paulus had dat een hoogtepunt moeten worden in zijn godsdienstige carrière. Hij had er al lange tijd van gedroomd. Hij zou als een imponerende strijder voor God Damascus te paard binnen rijden. Hij zou daar orde op zaken stellen. Hij zou geprezen worden door de Joodse leiders. En als overwinnaar zou hij uit de stad vertrekken naar Jeruzalem, met een groot aantal gevangen christenen.
Maar wat gaat het anders. In de eerste plaats komt hij de stad niet binnen in vol ornaat en te paard. Nee, als een blinde, verslagen man, aan de hand geleid door een ander. En in plaats van een triomfantelijke uittocht met veel gevangenen, moet hij als een vluchteling in een mand over de muur heen ontsnappen.
Wat is hiervan de reden? De Heere Jezus heeft ingegrepen in zijn leven. De rabbijnse fundamentalist verandert in een evangelist. Maar dat wordt hem niet in dank afgenomen. Als God een zondaar bekeert, komen de tegenkrachten opzetten. Er wordt een plan beraamd om hem van het leven te beroven.
Tòch wordt Damascus voor Paulus een plaats om nooit meer te vergeten. Hier heeft hij zijn eerste echte preek mogen houden. Over Jezus Christus, Die is gekruisigd en opgestaan. Hier heeft hij voor het eerst de vrede in zijn hart gevoeld. Hier zijn zn ogen voor het eerst in zijn leven echt opengegaan. Maar om deze mooie herinnering zit een donkere rand van doodsdreiging. En nu moet hij vluchten.
Iemand, waarschijnlijk een christen, heeft een huis op de muur. Net als het huis van Rachab op de muur van Jericho. En s nachts wordt Paulus in een mand van aaneengevlochten touwen neergelaten en ontkomt hij aan zijn vervolgers. Een vernedering, een afgang, letterlijk en figuurlijk. Paulus, is dat nu het loon bij jouw nieuwe Meester? Van een voornaam gezant, die door het stadsbestuur met alle egards ontvangen zou worden, ben je nu een gezocht persoon, een vluchteling geworden. Van je paard beland je nu in een in elkaar geflanste mand.
Ja, die mand is niet te vergelijken met dat fiere paard, dat de Joodse Raad hem ter beschikking had gesteld. En toch... Als ik naar die vluchtmand kijk, zie ik niet alleen maar armoede en vernedering. Ik denk aan een ander mandje, eeuwen geleden. Een biezen mandje in de Nijl. Daarin lag een jongetje verborgen dat met de dood werd bedreigd. Was dat mandje niet een prediking van Gods bijzondere zorg? Sprak dat niet van Gods beschermende en dragende handen, die Mozes bewaarden voor het grote doel dat God met hem had? Nee, die mand hoeft niet minder te zijn dan hoog zitten op een paard.
U hebt in uw leven misschien ook wel eens moeten vluchten. Niet zozeer letterlijk. Maar dat u tijdelijk op het ziekbed kwam. Of er deed zich een crisis voor in uw huwelijk, in uw gezin. Of u maakte een diepe geestelijke crisis door. Maar in die vluchtmand had u geestelijk vaak betere tijden dan anders. Ja, was de Heere toen niet dichterbij dan ooit? Als ik goed naar deze mand kijk, zie ik door de touwen heen de doorboorde handen van Hem, Die deze man riep op weg naar Damascus. Hij draagt Hem nu de stad uit. Daarom kan niets en niemand Hem tegenhouden. God is getrouw, Zijn plannen falen niet.
Zo gaat Paulus Damascus uit. In een mand, maar Hij weet zich gedragen door de doorboorde handen van de Heere Jezus. En zo heeft hij het toch goed. Een vluchteling, maar dan om Christus wil. Zonder paard, maar Gods legermachten staan hem bij. Zonder aanzien, maar God zal genade en ere geven.
Mag ik door genade met God gaan? Ben ik klein geworden voor Hem? Of leef ik nog zonder Hem? Hoog te paard? Vurig godsdienstig of werelds? Staart u zich daar niet blind op. Als God er niet bij is, is dat alles tevergeefs. En als God erbij is, mag soms een vluchtmand een troon zijn
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 augustus 2004
Terdege | 88 Pagina's