Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het leven van Abigaïl (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het leven van Abigaïl (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan de reacties op mijn vorige bezoek aan Abigaïl merk ik wel dat er veel huwelijksleed is. Opnieuw kom ik langs, kon het zijn ter vertroosting en bemoediging.

Abigaïl is dan wel met een bruut getrouwd, maar toch heeft het haar niet murw gemaakt. Zij zit niet werkeloos in een hoekje om de slagen van haar man te incasseren, maar zij leidt een zelfstandig, eigen leven. Het huwelijk moge dan bedoeld zijn om in eensgezindheid samen op te trekken en elkaar tot een hand en voet te zijn, maar dat is bij een Nabal gewoon niet mogelijk. Wie een dergelijke nood aan God bekendmaakt, zal ervaren dat God een weg baant, waarlangs uw voet kan gaan. Al maakt het wel eenzaam en verdrietig, maar nu wil God voor Abigaïls een Man zijn. En wat doet het dan goed als Abigaïl vriendschap en respect van anderen gaat ondervinden. Want als Nabal bruut weigert om David een vriendendienst te bewijzen (Nabal stond aan de kant van Saul) en er plotseling de dreiging van een bloedbad is, wordt Abigaïl door een knecht op de situatie opmerkzaam gemaakt en tot ingrijpen gemaand. Abigaïl wordt dus (door wie weet hoevelen nog) gerespecteerd als een hoogstaande en wijze vrouw. Onder het personeel van Nabal zijn er die op Abigaïls hand zijn. Nabals maken zich vijanden en Abigaïls maken zich vrienden. Zo werkt God. Wat kan het in ellende en verdriet een troost zijn als er medeleven en gebed voor je is.

Abigaïl heeft door haar optreden een goede invloed op David gehad en velen, inclusief de toekomstige koning zelf, voor veel ellende bewaard. Een vrouw kan op een geheel eigen, vrouwelijke manier invloed uitoefenen op een ander. Door tact, wijsheid en overredingskracht kan zij de dingen sturen. Wee de vrouw die deze gaven misbruikt tot haar eigen voordeel en ten nadele van anderen! Een vrouw kan als een Izebel en Delila namelijk ook de oorzaak zijn van grote ellende. Wilt u de oplossing van veel problemen, denk dan aan de Franse uitdrukking: Cherchez la femme, zoek de vrouw!
Abigaïl gaat niet met lege handen naar David toe. Als ze met haar boodschap en smeekbede komt, heeft ze het brood reeds vooruitgestuurd. Bepaalde dingen kunnen mede een rol spelen in de oplossing van problemen. Met haar geschenken wil ze tevens duidelijk maken dat ze niet aan Sauls, maar aan Davids zijde staat, en hem erkent als de van God gezalfde.
Uit Abigaïls woorden tot David blijkt dat ze begrip heeft voor zijn moeilijke en spannende levensomstandigheden. Als beproefde vrouw kan ze naast anderen staan, die ook beproefd worden. Dat is het nut van het leed dat een mens ondergaat. Er zijn zovelen in nood en smart, in eenzaamheid en rouw. Mensen waar u tot nu toe geen oog voor had en aan voorbijliep, zoals de priester en de Leviet deden, komen u thans voor de aandacht. Eigen leed doet ons ook het leed van anderen zien. U kunt naast hen gaan staan, u voelt iets van hun lijden aan, zij krijgen een plaats in uw gebed. En gedeelde smart is halve smart.
Wat kunnen we elkaar pijn doen met onze, soms toch ook wel goedbedoelde woorden! Maar de door onszelf gedragen moeite maakt ons voorzichtiger in onze woorden en daden, maar wel echt meelevend met de ander.

Wat vooral uit Abigaïls woorden tot David blijkt, is dat zij een geestelijke vrouw is geweest. Zij maant David het recht toch niet in eigen hand te nemen, maar het alles aan Hem over te geven, die David toch immers de troon beloofd had? Ze verwijst naar Gods beschermende hand en Zijn onbezweken trouw. David is daar gevoelig voor. Hij keert op zijn schreden terug. Hij was niet op zijn plaats. Door toedoen van Abigaïl komt hij terug op zijn voorgenomen moorddadige plannen.
Waar onze gezinnen, onze kerkelijke gemeentes, grote behoefte aan hebben, zijn dergelijke vrouwen (en mannen natuurlijk). Mensen die geestelijke leiding weten te geven. Aan de vrouw in het ambt hebben we geen behoefte, wel aan vrouwen die geestelijk zijn, en op hun eigen plaats geestelijke leiding weten te geven en hun invloeden op een Gode welgevallige wijze doen gelden. Bij een Nabal sorteert een Abigaïl geen effect. Dat is haar kruis. Maar op een David heeft Abigaïl wel invloed. Dat is haar vreugde. En op deze manier komt Abigaïl erachter dat God weet waar ze woont en waar ze doorheen moet. Ze mag Zijn gunst ervaren. En dat is het rijkste geschenk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 november 2004

Terdege | 100 Pagina's

Het leven van Abigaïl (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 november 2004

Terdege | 100 Pagina's