Onmisbare Middelaar
„...maar Mozes naderde tot de donkerheid, alwaar God was..." Exodus 20 vers 21b
Verbondssluiting
Onze tekst vinden we in het bijbelhoofdstuk dat in iedere gemeente het meest wordt voorgelezen in de erediensten. Elke zondagmorgen wordt ons immers in Exodus 20:1-17 de Wet van God als een spiegel voorgehouden, zoals die voor de eerste maal geklonken heeft vanaf de berg Sinaï. Bij die gelegenheid heeft God Zijn verbond met Israël willen sluiten. Liever gezegd: Hij heeft bij de Sinaï het verbond met Zijn volk vernieuwd. Het sinaïtisch verbond is immers niets anders dan een gestalte van het genadeverbond dat eens met Abraham is opgericht. In feite gaat het in de ontmoeting bij deze berg om dezelfde beloften als die in een ver verleden aan hem zijn toegezegd. Datzelfde geldt voor de verbondseis, die het volk op zich dient te nemen als het wordt gemaand om heilig voor God te leven.
Verbondsoptimisme
Wat God van Israël vraagt, wordt hen door Mozes meegedeeld. Onder meer in Exodus 19:6: „Gij zult Mij een priesterlijk koninkrijk, en een heilig volk zijn. Opmerkelijk is het enthousiasme, om niet te zeggen het optimisme waarmee men deze eis beantwoordt. Als uit één mond klinkt het voornemen om alles wat de HEERE van Zijn volk vraagt te volbrengen. Enerzijds zit daar iets moois in, als iemand onbevangen uitspreekt dat er lust is om de HEERE te vrezen. Anderzijds zit er ook een bedenkelijke kant aan, gelet op het feit dat door onze zondige aard ieder voornemen om God te dienen bij voorbaat tot mislukken gedoemd is. We krijgen uit deze hoofdstukken sterk de indruk dat het volk aan de voet van de Sinaï daar nog aan ontdekt moet worden. Vooral als de HEERE Mozes tot tweemaal toe op het hart moet binden dat hij toch vooral een afzetting om de berg moet zetten. Wie zomaar tot God zou willen naderen, zou het namelijk niet overleven! Maar als Mozes dan hekken om de Sinaï moet zetten, is het blijkbaar niet denkbeeldig dat de mensen zomaar de berg op zouden willen klimmen...
Verbondsmiddelaar
En toch, wanneer het eenmaal zo ver is dat God iets van Zijn majesteit gaat openbaren op de top van de Sinaï, is het ineens afgelopen met het aanvankelijke optimisme van Israël. Leerzaam is het om te zien dat op dat moment Mozes weer een belangrijke rol te vervullen krijgt. Men vraagt hem dringend om bemiddelaar te zijn tussen hen en de HEERE. Laat Mózes met God spreken, opdat het volk niet zal bezwijken onder de gloed van Gods heiligheid! Zo gebeurt het. Het volk staat van verre... „maar Mozes naderde tot de donkerheid, alwaar God was. De middelaar van het oude verbond. Type van de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus Christus.
Verbondsbeleving
Ziet u de lijn naar Christus ook vanuit dit gedeelte lopen? Het is waar, er ís onderscheid tussen oud en nieuw verbond. Er is, naar het woord van de Hebreeënschrijver, ook verschil tussen de omgang van God met Zijn volk in de oude en die in de nieuwe bedeling. De berg Sinaï is een andere dan de berg Sion (Hebreeën 12:18-24). Toch is deze geschiedenis ook voor ons uiterst leerzaam. Ook nu moet een bondeling leren dat een kind van Abraham ten diepste een kind van Adam is, die niet zonder meer in Gods nabijheid kan verkeren. En dat het inwilligen van het genadeverbond méér vergt dan een enthousiast voornemen dat een keer wordt uitgesproken. Nee, we hebben behoefte aan Eén, Die tussentreedt. Eén, Die niet alleen ons van Gods kant tegemoet treedt, maar Die ook voor ons tot God nadert. Om daar te gaan verrichten de dingen die bij God te doen zijn (Hebreeën 2:17). Ten diepste: om verzoening te bewerken tussen de Heilige en de onheiligen. Daartoe ging de meerdere Mozes op de zwartste dag van Zijn leven gedurende drie uren de donkerheid in, waar God was. Om te doen wat Mozes niet kón: Gods heilige toorn dragen voor een schuldig volk. Om ook dat volk toegang te verschaffen tot Gods woning, waar zondaren wél met vrijmoedigheid, maar nooit vrijpostig kunnen naderen. Lezer, wat is uw verbondsbeleving? Is de Middelaar voor u reeds onmisbaar? Zo leer ik Hem door de ontdekkende werking van de Heilige Geest kennen. Niemand komt tot de Vader dan door Hem!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 februari 2006
Terdege | 84 Pagina's