Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Computergames: van spelletje naar miljoenenindustrie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Computergames: van spelletje naar miljoenenindustrie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nederland, 2006. Bart zit op zijn kamer achter zijn pc, zijn ouders zitten beneden. Alleen tijdens het koffiedrinken komt Bart even beneden. Met een kleur op zijn wangen drinkt hij zijn cola op, en gaat dan snel weer naar boven. Om twaalf uur gaat hij naar bed, maar wel met een tevreden gevoel: hij heeft drie levels uitgespeeld van zn nieuwe spel, samen met zijn team, via internet. Zijn ouders hebben geen idee wat hij precies speelt. Hoe is deze situatie ontstaan?

New York, 1951. Televisietechniscus Ralph Bear moet van zijn baas een nieuw ontwerp voor een televisiestudio maken. Bear komt met het idee interactieve televisie op de proppen, maar zijn baas ziet er niets leuks in.
Bear is zelf wel overtuigd dat hij iets leuks uitgevonden heeft, en werkt zijn idee verder uit. Hij bouwt een kastje wat aangesloten kan worden op de tv, zodat via het beeldscherm van de televisie een spelletje gespeeld kan worden.
In 1968 heeft hij een goed werkend prototype spelcomputer die aangesloten kan worden op een televisiescherm, en waarop tafeltennis en een doelschietspel gespeeld kan worden.
De geschiedenis van het computerspel is begonnen.

Het succes ervan begint pas echt rond de kerstperiode van 1975. Fabrikant Atari brengt het spel Pong uit voor de thuismarkt. Hoewel het een zeer simpel spel is, (een balletje heen en weer slaan tussen twee balkjes) blijkt het een groot succes, en al snel zijn er talloze versies en concurrerende spelcomputerfabrikanten.

Steeds realistischer
Als Personal Computers zoals de Commodore 64 en later ook de IBM PC in de huiskamers beginnen door te dringen, worden spelletjes ook daarop gespeeld. Allerlei kleine spellen komen uit en worden verspreid op floppys. Voorzichtig beginnen de spellen zich op te splitsen in categorieën. Prince of Persia is een simpel vechtspel wat ongekend populair wordt, later komen er ook simpele autoracespellen, vliegspellen en strategiespellen, zoals het bouwen van een stad of pretpark.

De spellen ontwikkelen met de ontwikkeling van de computers mee. Hoe groter het rekengeheugen en harde schijf van de computer, hoe ingewikkelder de spellen kunnen worden.
Met de ontwikkeling van videokaarten is het mogelijk steeds realistischer lijkende 3D-werelden op het scherm te toveren, waardoor de spellen steeds mooier worden.
De verschillen in spellen worden steeds groter, maar er ontstaat wel een aantal duidelijke genres op spellengebied. (zie kader)
De genres in het kader zijn maar een selectie. Het indelen van een spel in een bepaald genre wordt steeds moeilijker, omdat fabrikanten steeds meer genres combineren

Verschuiving naar internet
Een nog opvallender trend is het spelen van spellen via internet. In een spel als Battlefield (een spel over de Tweede Wereldoorlog) kan met tientallen mensen in een bepaald level gespeeld worden. Sommigen vliegen in vliegtuigen, anderen besturen een tank waarin ze teamleden meenemen, anderen rennen rond met hun geweer in de aanslag.
Elke dag worden op internet complete veldslagen uitgevochten.

Er zijn ook meer fantasieachtige digitale werelden waarin gespeeld wordt. Het is bizar hoe mensen daar in op kunnen gaan. Neem Runescape, een reusachtige fantasiewereld die trekken van de Middeleeuwen vertoont. Dit internetspel is zo groot, dat op een recorddag onlangs 260.000 mensen samen aan het spelen waren. Mensen kunnen geld verdienen in het spel, wat soms in het echt verhandeld wordt op sites als Marktplaats of Ebay.
Het gevaar is dat mensen hier helemaal in opgaan. Er zijn al diverse voorbeelden geweest van mensen die helemaal door het lint gingen omdat iemand hun online-geldvoorraad via de computer had gestolen. Een paar jaar spelen en digitaal geld verdienen kan dan ineens verdwenen zijn.
Ook in Nederland heeft enkele maanden geleden een veertienjarige jongen zelfmoord gepleegd, omdat zijn beste vriend in het spel hem bestolen had. Hij had al allerlei problemen, en kon dit er niet meer bij hebben. Zijn online afscheidsbrief circuleert nog steeds op internet.

Geld en games
Een laatste grote ontwikkeling is het spelen van game-wedstrijden. Op zogenaamde Lan-partys komen honderden gamers (mensen die computerspellen spelen) bij elkaar met hun computer om een paar dagen computerspellen tegen elkaar te spelen. Vroeger was dit het werk van amateurs, nu slaat de professionalisering toe.
Op de World Cyber Games, zeg maar de olympische spelen van de computerspellen, strijden elk jaar de beste gamers uit elk land tegen elkaar. Was in 2001 op de eerste World Cyber Games het totale prijzengeld 600.000 dollar, in 2005 werd er in totaal 2,5 miljoen dollar uitgekeerd aan de winnaars.
Ook in de economische wereld is de invloed van de game-industrie voelbaar. Grote fabrikanten nemen goede posities in op de Amerikaanse effectenbeurs.

Verantwoordelijkheid
Voor de ouders van Bart en de rest van de ouders, is het belangrijk om te kijken wat voor spellen er gespeeld worden thuis, en hoe lang.
Helaas is het vaak zo dat de gewelddadigste spellen het meest populair zijn onder jongeren, omdat ze zo spannend zijn. De overheid heeft een lakse houding ten opzichte van spellen. Gevolg daarvan is dat de grofste spellen in de schappen van de speelgoedwinkel liggen. (Zie kader)
Online-spellen als Runescape kunnen verslavend zijn en alle vrije tijd van iemand in beslag nemen. Om invloed te houden op de spellen van kinderen is het verstandig om, voordat een spel gekocht wordt, te kijken wat voor spel het is, door bijvoorbeeld een proeflevel (demo) van het spel te downloaden via de website van de fabrikant.
U zult zelf scherp moeten bepalen waar de grenzen liggen. De een vindt een spel waarbij Duitse soldaten worden neergeschoten en waarbij geen bloed te zien is, acceptabel. De ander vindt spellen waarin geschoten kan worden, totaal niet acceptabel.
Of wilt u helemaal niet dat uw kinderen spellen spelen? Stel in ieder geval duidelijke grenzen, en kijk regelmatig even mee op de computer.

Verschillen tussen games steeds groter
First-person shooter

: Een spel waarin je in de huid van een fictief persoon kruipt, en schieten een belangrijk deel van het spel is. Populair zijn spellen over de Tweede Wereldoorlog, zoals Call of Duty en Medal of Honor, maar ook spellen als Quake, waarin je zombies en fictieve monsters neer moet schieten.

Third-person shooter: Een spel waarin schieten ook belangrijk is, maar waarin je personage voor je op het scherm loopt. Populaire spellen: Max Paine (spel over een verbitterde ex-agent die wraak neemt) en Grand Theft Auto. Racegames: Spellen waarin het meestal om autoracen gaat, en waar wedstrijden centraal staan. Populair: Need for Speed, Gran Turismo.

Simulatie: Een spel wat meestal vanuit een soort helikopterview te zien is. In Zoo Tycoon beheer je een dierentuin, in Rollercoaster Tycoon een pretpark. Het populairst is het spel Sims waarin je een virtuele familie beheert.

Sport(P>: Hierin bepalen virtuele voetbalwedstrijden het beeld. Spellen als Fifa, Championship manager en Football manager komen elk jaar met een nieuwe versie van hun spel.

Bordspellen: De grote bordspellen hebben allemaal hun digitale variant: Risk, Stratego, Dammen, Schaken en zelfs Mens erger je niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juni 2006

Terdege | 84 Pagina's

Computergames: van spelletje naar miljoenenindustrie

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juni 2006

Terdege | 84 Pagina's