Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Loes van Ginkel: „Kleding heeft met intuïtie en emotie te maken”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Loes van Ginkel: „Kleding heeft met intuïtie en emotie te maken”

4 minuten leestijd

Acht jaar geleden begon ze „vanuit het niets met de verkoop van dameskleding. Nu telt het bedrijf in totaal vier filialen. Loes van Ginkel beviel de overstap naar het bedrijfsleven opperbest. Ze kan er haar creativiteit in kwijt. „Het is spannend en dynamisch. Hoe kleedt ze zichzelf het liefst?

Als ze voorheen door het centrum van haar woonplaats Barneveld fietste, miste Loes van Ginkel haar eigen smaak in de etalages van de dameskledingzaken. „Eigenlijk kan er best een winkel aan worden toegevoegd, dacht ik vaak. Gaandeweg rijpte het plan. „Mijn vader was ondernemer in textiel. Hoewel hij in een heel ander segment werkzaam was, vond ik zijn zakelijke bezigheden boeiend. Ook het gevarieerde contact met mensen trok me aan.''
Toen ze eind jaren negentig bij een makelaar binnenstapte met de vraag of hij niet iets geschikts te huur had staan, werd ze meegenomen naar de achterkant van het kantoor en op een hoekpand in de Nieuwstraat gewezen. Dat stond in de stille verkoop. Loes van Ginkel was er direct aan verknocht. „Achteraf heb ik me erover verbaasd dat het zo snel ging. Mijn man en ik vermoedden dat die straat in de toekomst zou worden meegetrokken in de verdere ontwikkeling van het centrum. We hadden er een goed gevoel bij.''
Ze stopte met haar werk voor de klas en begon haar leven als in- en verkoopster in de dameskleding. „Het was een sprong in het diepe. Ik begon met het bellen van de eerste leveranciers.''

Plaatsje in Canada
Ze noemden hun bedrijf Rosedale Collections. „We wilden een naam die verband hield met bloemen. Ik zocht iets met een Engelse uitstraling. Rosedale is een plaatsje in Canada. Dat wist ik van een familielid die op dat moment daar woonde.'' Loes van Ginkel wist precies wat ze wilde. „Stijlvolle merkkleding voor de dame vanaf 20 tot ongeveer 50 jaar. De laatste tijd is ons assortiment zo uitgebreid, dat ook dames boven die leeftijd aan hun trekken komen. We verkopen een mix van sportief en klassiek. Een breed aanbod, afgestemd op onze doelgroep. In een prijsklasse aan de bovenkant van het middensegment.''
Rosedale bleek een gat in de markt te zijn. In enkele jaren tijd zijn filialen opgezet in Veenendaal en Hasselt (bij Genemuiden) en is in Waardenburg een bestaande kledingwinkel overgenomen. „Het was niet ons plan om verschillende verkooppunten te openen, maar het enthousiasme van de klanten gaf ons de vrijmoedigheid om verder te gaan'', aldus Loes van Ginkel, die niet verwacht dat er de komende tijd nog meer nieuwe zaken bij zullen komen.
Inmiddels zwaaien haar man, die parttime geschiedenis doceert, en zij de scepter over veertien collegas, waarvan een deel parttime in dienst is. „Een geweldig team'', zo prijst Loes haar medewerksters. „Veel mensen denken dat je met een bedrijf als het onze geen privé-tijd meer hebt. Dat hoeft niet zo te zijn, wij draaien met elkaar de winkels, je doet het niet alleen.''

Waar haalt u de producten vandaan?
„Het meeste is afkomstig van Nederlandse en Duitse bedrijven. Dat laatste loopt via agentschappen.''
Diverse merken hebben een vestiging in Amsterdam. Loes is zelf verantwoordelijk voor de inkoop van de kleding. „Ik zoek doorlopend naar kledingstukken die passen bij de uitstraling van onze winkels. Dat heeft veel met intuïtie en ook met emotie te maken. Als je iets ziet, voel je meestal wel aan of het in de collectie past of niet. Inkopen is echt mn hobby: het continu checken of een artikel commercieel in jouw winkel thuishoort.''

Is wat u koopt voor uw bedrijf ook uw persoonlijke voorkeur?
„Meestal wel, al koop je duidelijk voor een bredere smaak dan de jouwe in. Je kijkt naar kleding voor verschillende leeftijden en verschillende gelegenheden. Ik probeer daarbij niet zozeer trendsettend te zijn, maar ben wel vernieuwend en commercieel bezig.''

Wat heeft uw persoonlijke voorkeur?
„Ik houd het meest van de klassiek-sportieve look. Kleuren zijn natuurlijk persoonsgebonden, mij staan donkere tinten heel goed''. Lachend: „Wat ik nu draag bijvoorbeeld, ik voel me daar prettig in. Kleding moet, zeker tijdens je werk, ook een zeker comfort geven en draagbaar zijn.''

Is uw smaak in de loop der jaren gewijzigd?
„Natuurlijk ga je mee met bepaalde golfbewegingen, in hoofdlijnen blijf je je eigen stijl houden.''

Is uw voorkeur ook door uw man beïnvloed?
„Hij heeft daar geen nadrukkelijke rol in gespeeld. Wel vindt hij het prettig als ik er verzorgd uitzie.''

Is het denkbaar dat u in een andere branche werkzaam zou zijn?
„Ik ben niet bang om te veranderen. Het zou een hele ommezwaai zijn, maar ik denk dat, als het nodig was, ik weer met even veel enthousiasme en plezier als voorheen voor de klas zou staan.''

Naam: Loes van Ginkel
Leeftijd: 37
Burgerlijke staat: gehuwd
Eigenaar van: Rosedale Collections

Volgende keer: Maty Goedbloed en haar favoriete vakantie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 maart 2007

Terdege | 92 Pagina's

Loes van Ginkel: „Kleding heeft met intuïtie en emotie te maken”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 maart 2007

Terdege | 92 Pagina's