Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is boosheid als emotie een zonde?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is boosheid als emotie een zonde?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Boos worden is menselijk, boos blijven is duivels. Het zijn de woorden van mijn opa die mijn moeder regelmatig citeerde als wij kinderen boos waren. Boos worden is menselijk. Inderdaad. Boos zijn is een emotie die behoort tot het mens-zijn. Er zijn allerlei situaties te bedenken waarin we boos worden. Je breekt je veter en je hebt juist haast. Je bent bezig achter de computer en je moeder vraagt je om haar even te helpen bij een karweitje. Het komt je niet uit. Je wordt boos.

Wij zijn geschapen met emotie. Emotie is dus goed. We lezen in de evangeliën regelmatig over de emoties van de Heere Jezus. Vooral Markus in zijn evangelie heeft er oog voor. In Markus 3:21 lezen we dat Jezus overloopt van vreugde als Hij ziet hoe het langverwachte koninkrijk van God bezig is te komen. Zijn familie grijpt Hem vast en houdt Hem in bedwang, zo groot is Zijn vreugde. De Heere Jezus kon ook bedroefd zijn en toornig/boos over het ongeloof van de Joden, zie Markus 3 vers 5. Hij verwonderde Zich over hun ongeloof (Markus 6:6). In Markus 10 vers 14 neemt Hij het Zijn discipelen zeer kwalijk als ze de kinderen verhinderen tot Hem te komen. Dat zeer kwalijk nemen is vrij netjes vertaald. Letterlijk staat er zoiets als dat Jezus zeer verbolgen was, heel ontstemd, bijna geïrriteerd over het gedrag van Zijn discipelen. Hoe durven ze die kinderen weg te houden!

Emoties zijn menselijk. De Heere Jezus had ze ook. Hieruit blijkt dat Hij echt mens is geworden. Ze zijn niet bij voorbaat zondig.
Is boosheid als emotie zonde? Opnieuw verwijs ik je naar het leven van de Heere Jezus. Hij was soms boos maar zondigde nooit. Je kunt dus boos zijn zonder te zondigen. Boosheid als emotie is niet bij voorbaat zondig. Er bestaat heilige boosheid. Zoals Jezus heilig verontwaardigd, boos, toornig kon zijn.

Kunnen wij op die manier boos zijn? Nee. Jezus was zonder zonde. Hij zondigde ook niet in zijn boos zijn. Maar ons kleeft de zonde altijd aan. Wij zijn zondige mensen en zijn in alles wat wij denken, doen en willen besmet met zonden. Ook onze emoties zijn daarom niet zondeloos. Integendeel.
Dat blijkt onder andere hieruit dat wij te snel en onmatig boos worden. Wat laten we ons soms gaan! In Spreuken 14 vers 17 lezen we de waarschuwing: „Die haastig is tot toorn zal dwaasheid doen. In Efeze 4:26 schrijft Paulus: „Wordt toornig en zondigt niet, de zon ga niet onder over uw toornigheid. Het is een heilige kunst om toornig te zijn maar niet te zondigen. Grenzen stellen aan je boosheid is niet altijd makkelijk. Paulus bedoelt dit juist wel. Blijf niet boos. „Laat de zon over je boosheid niet onder gaan.
Een vraag die we onszelf moeten stellen, is waar onze boosheid uit voortkomt. Er is gerechtvaardigde en onterechte boosheid. Komt boosheid voort uit persoonlijke frustratie? Uit het feit dat we onze zin niet hebben gekregen? Dat is zondige boosheid. Pas op dat deze boosheid niet overgaat in wrok, haat of bitterheid. Wrok en bitterheid worden in de Bijbel altijd veroordeeld als zonde (Rom. 3:14, Hebr. 12:15)

Gerechtvaardigde boosheid is een reactie op onrecht. Het is een boosheid die voortkomt uit de overtuiging dat iets niet goed is. Je bent dan boos over mishandeling, onrecht, gemeenheid, lafheid enzovoort. Deze boosheid is van God. Het motiveert ons om actie te ondernemen om zo mogelijk het onrecht uit de weg te nemen. Zo heeft in Amerika boosheid over slavernij geleid tot afschaffing van slavernij.
Zo moeten wij boos zijn over alles wat tegen Gods wil en bedoelingen in gaat. Heilig boos zijn over abortus, kindermishandeling, vuile seks, laster, roddel. Kortom: over alles wat in strijd is met Gods wil.
In dit verband denk ik aan Psalm 139: „Zou ik niet haten, Heere, die U haten! En verdriet hebben in degenen die tegen U opstaan?
Ken je verdriet over je eigen opstaan tegen de Heere? Bid dan verder met Psalm 139: „Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart en zie of bij mij een schadelijke weg is. Leid mij op de eeuwige weg!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 2008

Terdege | 100 Pagina's

Is boosheid als emotie een zonde?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 2008

Terdege | 100 Pagina's