Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een nieuw seizoen, een nieuwe trend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een nieuw seizoen, een nieuwe trend

Jaap Warring: „Je moet voortdurend inspelen op de jongste ontwikkeling

9 minuten leestijd

Met de huidige modetrend kunnen ook de reformatorische kledingwinkels uit de voeten. Neutrale kleuren, middellange rokken, gesloten blouses. Maar volgend jaar kan het tij alweer gekeerd zijn. „Kleding wordt steeds verser.

De vaart zit er bij College Style goed in. Zeventien jaar geleden begon Ger Roukens met zijn vrouw in Ridderkerk een zaak voor dameskleding, daarnaast introduceerde hij een kledinglijn voor de jonge vrouw. Dat bleek een gouden greep. Inmiddels heeft College Style tien vestigingen door het hele land, met in totaal zon honderd werknemers.
De kracht van het bedrijf ligt voor opvolger Jan Roukens in de eigen producten. „Daarmee onderscheiden we ons van collegas. We verkopen ook de bekende merken als Josephine Co, Mark, The Barn, Scarva en Mc Gregor, maar daarnaast hebben we onze eigen merken. Die maken inmiddels een behoorlijk gedeelte van onze omzet uit. Binnen de gereformeerde gezindte zijn we het enige kledingbedrijf dat zelf ontwerpt.
De huiscollectie is verdeeld over diverse labels. Lynde (genoemd naar het oudste dochtertje van Jan Roukens) omvat kleding voor bijzondere gelegenheden. College Classic is voor de wat traditionelere klant. Blue River vormt het etiket voor casual kledij voor dames, Kids biedt casual voor kinderen. In College Basic zijn de basisartikelen ondergebracht. Dit najaar wordt het nieuwe label Emma gepresenteerd, genoemd naar het jongste dochtertje van Jan Roukens. „Dat zit in hetzelfde segment als Lynde, maar is iets modischer. Door de collecties binnen de verschillende labels steeds sneller te wisselen, blijft het beeld vernieuwend voor onze klanten en ons personeel.

Trends
De eigen kleding van College Style wordt ontworpen op het kantoor bij het centrale magazijn in Ridderkerk. Tegen de wand hangen geprinte uitdraaien van kledingstukken die de stylistes achter de computer hebben ontworpen. De productie vindt plaats in landen als Polen, Portugal en Turkije, in fabrieken waar ook de bekende merken worden geproduceerd.
Styliste Suzanna Dekker maakt onderscheid tussen rages, trends en mode. „Een rage duurt heel kort. Je moet dan denken aan een bepaald sjaaltje dat iedereen ineens móet hebben. Trends houden langer stand en bepalen het aanbod in een seizoen. Mode heeft nog meer tijd nodig om zich te openbaren en kan daardoor jaren duren. Iedereen doet eraan mee, bewust of onbewust, in een vroeg of een later stadium. Vaak kun je het modebeeld pas achteraf precies vaststellen.
De kunst van het vak is voor vader en zoon Roukens om de algemene trends naar de eigen klantenkring te vertalen. „Wij verkopen geen pantalons. Dat is voor ons een principiële keuze. De kleding mag ook niet bloot en uitdagend zijn, maar in de kleuren doen we met het algemene modebeeld mee. De keuze voor de rok heeft ook een commerciële kant. „Wij willen op dit gebied specialist zijn. Met een specialisme kun je je onderscheiden. Zon veertig procent van onze klanten komt van buiten de gereformeerde gezindte. Ook daar zijn vrouwen die een rok willen dragen. Ze weten dat wij op dat gebied een breed aanbod hebben.

Kwaliteit
Jaap en Corrie Warring, eigenaar van Warring Kleding in Ederveen, bedienen zowel dames als heren in de reformatorische doelgroep. Zelfs positiemode en ambtskleding is opgenomen in het assortiment. Het gros van de klanten komt uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
„De collectie van de herenafdeling stemmen we af op het aanbod van de damesafdeling. Dat is makkelijk voor een echtpaar dat iets zoekt voor een bruiloft of een andere bijzondere gelegenheid. Met merken als Scarva, Pride, Pulls, Marcona en Frankenwälder zit Warring in het middensegment, met uitschieters naar boven. „Die merken doen het in de reformatorische gezindte goed. Onze klanten hechten aan kwaliteit.
De nadruk op kwaliteit gaat samen met modieuziteit. „Men verwacht dat we een volgend seizoen weer wat nieuws brengen. Ons publiek is niet trendsettend, maar wel trendvolgend. De ontwikkeling in kleuren en modellen wordt goed bijgehouden. Vijf jaar geleden verkochten we vrijwel uitsluitend lange rechte rokken, tegenwoordig bijna geen een meer. Het is nu allemaal wat korter en iets uitlopend. Rokken en blouses met roesjes doen het ook heel goed. Maar zijn ze volgend jaar uit de mode, dan raak je ze niet meer kwijt. Ook niet aan het reformatorische publiek.

Trendwatchers
Het echtpaar uit Ederveen is nu de kleding voor de komende winter aan het uitzoeken. „Die wordt op order geproduceerd. Als het gaat om de aard van het textiel, ziet Corrie Warring een sterke opkomst van duurzame, luxere stoffen. „Graag met kreukeffecten. Het mag niet te glad zijn. Je ziet ook veel rokken met over elkaar liggende laagjes, afgewerkt met tule.
De kleuren voor de komende zomer zijn rustig. „Het is bijna allemaal beige, veel grijstinten en donkere kleuren wat de klok slaat. Dat geldt ook voor wat we nu inkopen voor het najaar van 2008. Het gaat goed met de economie, dan zijn de kleuren saai. Dat is een vast gegeven. Als de economie inzakt, komen de felle kleuren weer op. Waarschijnlijk om het gevoel van malaise te compenseren.
De stoffenbeurzen, waar de fabrikanten hun goed uitkiezen, leveren momenteel de stoffen voor de zomer van 2009. „Je kunt dus zeggen dat de trend over twee jaar nu al grotendeels wordt bepaald. Fabrikanten en handelaren laten zich daarbij leiden door trendwatchers met fingerspitzengefühl. Die hebben een grote vinger in de pap.

Kuddegedrag
Aan de heersende trend ontkomt ook een reformatorische kledinghandelaar niet. „Als we op de beurs zien dat bij alle merken zwart overheerst, moeten wij geen blauw of beige kopen. Ook niet als die kleuren het vorig jaar goed deden. In de kledingmode heb je een sterk kuddegedrag. Wijk je daar als kledingverkoper van af, dan weet je dat een groot deel van je collectie in de zak voor Roemenië terechtkomt. Daar kopen we niet voor in.
Opvallend is voor Warring dat de modegevoeligheid van het reformatorische publiek het sterkst naar voren komt op de plaats waar je die het minst zou verwachten. De kerk. „Een paar jaar geleden zag je allemaal kleine hoedjes. Toen kwamen de eerste grote hoeden en binnen no time zat de hele kerk vol met van die schuiten.
De positiekleding laat de ondernemer uit Ederveen gedeeltelijk in opdracht maken. In het standaard aanbod zit vrijwel niets dat de achterban wil dragen. Het is te bloot, te kort of te alternatief. „We proberen de prijs laag te houden. Het hoeft geen dure stof te zijn, want het is kleding die kort wordt gedragen

Verser
De opvatting dat de kledingzaken van reformatorische ondernemers voor de moeder van een groot gezin en een bescheiden beurs geen aanbod hebben, noemt Jan Roukens van College Style karikaturaal. „Een gedeelte van ons aanbod zit in het lagere prijssegment. Elke week hebben we twee of drie aanbiedingen, vier maanden in het jaar houden we uitverkoop.
Om het publiek dat op de kleintjes moet letten nog meer tegemoet te komen, opent College Style deze maand in Alblasserdam een Outlet Store. In het najaar een tweede op de Veluwe. „Daar gaan we continu artikelen voor een scherpe prijs aanbieden. Wij hebben al zeven levermomenten per jaar. Haalt een product niet de verwachte verkoop, en dat weet je met een paar maanden, dan schuiven we het door naar een Outlet Store. Je kunt zeggen dat we daar het hele jaar opruiming houden, ten behoeve van klanten voor wie de prijs belangrijker is dan exclusiviteit. Door de slow sellers uit de bestaande winkels te halen, valt de nieuwe collectie meer op. Een deel van de klanten is daar heel gevoelig voor. Die willen het nieuwste van het nieuwste. Kleding wordt steeds verser. Er zijn al merken met 21 levermomenten per jaar. Dat gaat richting food.

Spaarsysteem
De inkoop luistert door deze ontwikkeling steeds nauwer, is de ervaring van Jaap en Corrie Warring. „Je moet voortdurend inspelen op de jongste ontwikkeling. Het blijft een zoektocht om kleding met de juiste prijs-kwaliteitverhouding in te kopen.
De klantentrouw zag Warring in de achterliggende twintig jaar afnemen. „Dat merken we ook hier op de Veluwe. De mensen worden steeds mobieler en prijsbewuster. Ze gaan graag nog eens bij een collega kijken. Je moet meer doen om een klant vast te houden. Wij zijn met een spaarsysteem gaan werken, waarmee we trouwe klanten belonen. Vrijwel alle kledingverkopers hebben inmiddels zon systeem.
Tegenover een afnemende klantentrouw staat een toenemend gemak in het uitgeven van geld. „Wij hebben wel eens de indruk dat de mensen het verschil tussen de gulden en de euro zijn vergeten. De hele branche doet het goed.


Styliste Suzanna Dekker: „De nieuwe mode is nogal vormloos
„De komende zomer zie je veel neutrale kleuren: grijs, aardetinten, ecrus, naturellen en wit. De nieuwe mode is nogal vormloos. Geen uitgewerkte modellen, in tegenstelling tot vorige zomer, toen aan elk artikel een kantje, bandje of roesje zat. Wij proberen er toch wat vorm in te krijgen door accessoires als riemen.
Qua silhouet zien we dat alles langer wordt. Dat geldt voor zowel de truien en de jasjes als de blouses. Op het gebied van de stoffen blijven de ontwikkelingen doorgaan. Een aantal jaren geleden zijn de zogenoemde wassingen, bewerkingen van stof, in het modebeeld gekomen. Inmiddels zijn we daaraan gewend. Vorig jaar zag je veel samenstellingen met metaal. Die dragen niet ideaal, dus er zijn alternatieven ontwikkeld, zoals polyester memory. Dat heeft dezelfde uitstraling maar niet de nadelen van het prikkerige metaaldraad, en is bovendien goed te wassen.
Wij volgen overigens niet in alles de heersende trend. We kennen onze klanten en weten wat die willen. Aan wensen proberen we zo veel mogelijk tegemoet te komen, voor zowel de trendsetters als de trendvolgers in onze doelgroep. Als styliste van College Style zoek ik naar een goede balans tussen enerzijds vernieuwing en ontwikkeling en anderzijds conservatisme en stabiliteit. Daarbij heb je de algemene trend de ene keer tegen, de andere keer mee. De rok is momenteel vrij goed vertegenwoordigd in het modebeeld, en daardoor ook buiten onze doelgroep meer in beeld.


Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 maart 2008

Terdege | 108 Pagina's

Een nieuw seizoen, een nieuwe trend

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 maart 2008

Terdege | 108 Pagina's