Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Optimist? Realist!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Optimist? Realist!

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Velen hebben de neiging om alles van de negatieve kant te bekijken. Ik heb daar nooit zoveel mee opgehad, totdat ik een column las over pessimisten en realisten. Kijk eens om je heen. Zeker 50.000 doden in Birma, militairen komen om in Irak, een aardbeving in China en een familiedrama in Drenthe. Dit is de keiharde realiteit. Verliezen die optimisten soms de realiteit uit het oog?

Pessimisme kent veel voordelen. Maar duw de realiteit er niet mee weg. Want er is een hogere, eeuwige werkelijkheid! Mozes koos niet voor de rijkdom en de tijdelijke genieting van de zonde, maar „hij hield zich vast, als ziende de Onzienlijke”. Zijn er niet veel mensen die deze realiteit wegduwen, maar verder gaan in zonde, terwijl ze weten eens voor God te moeten verschijnen? Mensen die alles donker inzien, terwijl God spreekt van vergeving van zonde uit vrije genade. Denken wij niet veel te klein van onze barmhartige God? Logisch dat we dan pessimistisch worden! Dan zien we onszelf van minuut tot minuut zondigen en rampen, kerkscheuringen, ongeloof en zonde om ons heen.

Maar God zegt: „Ik heb niet in het verborgene gesproken, in een donkere plaats der aarde; Ik heb tot het zaad van Jakob niet gezegd: Zoekt Mij tevergeefs; Ik ben de HEERE, Die gerechtigheid spreekt, Die rechtmatige dingen verkondigt.” Alleen omdat deze God als onverdiende gunst Zijn Zoon offerde voor zondaren, tot bekering, mogen wij optimistisch zijn. Waarom zo pessimistisch? Jezus Christus leeft, heden is de dag der zaligheid! En iedereen die in Hem gelooft, mag zeggen: „Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbijgaat, werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid.” Een leven met Hem. Als realist en dus als optimist!

Bert van Maaswaal (20) uit Geldermalsen schreef deze column als reactie op Afgewisseld in Terdege van 14 mei. Hij studeert Ruimtelijke Ordening en Planologie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 juni 2008

Terdege | 100 Pagina's

Optimist? Realist!

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 juni 2008

Terdege | 100 Pagina's