Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Avondmaalsgebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Avondmaalsgebed

4 minuten leestijd

Onze liturgische formulieren bevatten, naast een onderwijzend deel, ook een ritueel of ceremonieel deel. Daarin is vertolkt hoe er bij de sacramenten, huwelijksbevestiging, bevestiging in het ambt en rond de ban gehandeld en gesproken moet worden. Ook dat luistert immers nauw.

Een opvallend kenmerk in elk formulier is dat het ceremoniële gedeelte begint met een gebed. Voordat wij tot de heilige handelingen overgaan, roepen wij de almachtige God om Zijn genade aan. Wat het Heilig Avondmaal betreft: heeft ook Christus het brood niet gebroken, nadat Hij gedankt had?
Het is goed om stil te staan bij de noodzaak en de inhoud van dit gebed. Dat de avondmaalganger bidt, is een belijdenis van zijn afhankelijkheid van de drie-enige God. Naar reformatorische belijdenis werkt het sacrament niet uit zichzelf. Wij belijden dat het in de vrijmacht van de Heilige Geest ligt om ons het sacrament tot versterking en zegen te doen zijn. Het gebed wordt dan ook ingeleid met de woorden „opdat wij dan dit alles mogen verkrijgen. Wij bidden dat de Heilige Geest ons in dit sacrament opnieuw de weldaden van Christus toeëigent. Dat Hij het zegel van het evangelie opnieuw te dieper in ons hart drukt. Dat het sacrament ons in de gemeenschap met de Heere zal bekrachtigen en vernieuwen.

Een tweede gedachte in het avondmaalsgebed is de verootmoediging: „laat ons onszelf voor God verootmoedigen. Wie ben ik, arme zondaar, dat ik aan de rijke tafel van de Koning zou mogen aanzitten? Waaraan heb ik dat te danken? Genade verootmoedigt. In het gebed verliezen wij onze grootsheid en treden wij in onze schamelheid voor Gods aangezicht. Wie dit gebed overslaat, loopt grote kans (gevaar!) om als Farizeeër aan te gaan. Of uit gewoonte. Of nonchalant. En wie is ook in dezen zonder zonde?

Wat ons verder bijzonder treft, is dat in dit avondmaalsgebed de drie-enige God wordt aangeroepen. Hierin onderscheidt de Reformatie zich van bijvoorbeeld de oosters-orthodoxe kerken, waar alleen de Heilige Geest wordt aangeroepen. Daar is het een gebed om consecratie, om heiliging van brood en wijn. Om vandaaruit te vervallen in de dwaling van de transsubstantiatie.
In ons formulier bidden wij niet om consecratie, maar om concentratie. Niet het brood moet geheiligd worden, maar wij. En wij moeten niet op het brood en de wijn geconcentreerd worden, maar op de enige Middelaar en Hogepriester Jezus Christus. Wij oefenen immers de heerlijke gedachtenis van de bittere dood van de Zoon van God. En terwijl wij onze harten en zinnen gevangen laten nemen door het kostelijke en kostbare evangelie, bidden wij de Vader om de zending van Zijn Geest in onze harten. Om de heiliging van onze gedachten en ons leven. En zo bidden wij dat de Heilige Geest ons werpt op Christus, zodat we onszelf al meer op Christus leren werpen; en dat Hij zon heiligende kracht in ons wil doen werken, dat wij al minder in onze zonden zullen leven en Christus al meer in ons.
Proeft u in dit gebed de roep van een verslagen en bezwaard hart? Van een ziel die roept: ik geloof, Heere, maar kom mijn ongelovigheid te hulp! Van een zondaar die in zichzelf voor God niet kan bestaan, maar die heilig en gelovig pleit op de beloften van het evangelie? Wat een verlangen, wat een aanhankelijkheid, wat een hulpbehoevendheid en wat een geloof spreekt er uit dit gebed!

Hebt u zich dit gebed eigen leren maken? Verstaan wij wat wij hier bidden? En leg uw eigen avondmaalsgebeden er eens naast? Misschien bidt u ook wel eens om aan het Heilig Avondmaal iets te mogen ervaren. U weet ook wel dat de ene avondmaalgang nooit gelijk is aan de andere. Dat kan aan onszelf liggen – het ligt ook in de vrijmacht van de Heilige Geest. Laat dít uw gebed zijn: een gebed om door de werking van de Heilige Geest versterkt te worden in het heil van Christus. En een bede om door Zijn genade in een nieuw leven (dat was toch uw voornemen?) al vaster te mogen wandelen.
Wacht met dit gebed dan niet tot in de avondmaalsdienst. Bid het in de week van voorbereiding thuis. Bid het elke keer, als u het bittere lijden en sterven van Christus mag overdenken. Ook als er geen avondmaalstafel is. Want de gedachtenis van de Rechtvaardige zal tot zegen zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 september 2008

Terdege | 92 Pagina's

Avondmaalsgebed

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 september 2008

Terdege | 92 Pagina's