Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De prijs betaald

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De prijs betaald

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jezus zeide tot hen: „Mijn spijze is dat Ik doe den wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, en Zijn werk volbrenge." Johannes 4 vers 34

De Heere Jezus geeft de zo onwetende en onwillige Samaritaanse vrouw onderwijs. Hij arbeidt hier bij Sichar als Profeet, zodat Zijn priesterlijke bediening onmisbaar wordt. Dit onderwijs draagt rijke vrucht. De vrouw verlaat ten slotte zelfs haar watervat en gaat naar de stad. Daar prijst ze die grote Leraar der gerechtigheid aan: „Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb: Is Deze niet de Christus?
Als de vrouw weggegaan, vragen de discipelen hun Meester heel dringend het eten te gebruiken dat ze hebben gehaald: „Rabbi, eet. Maar de Heere Jezus antwoordt: „Ik heb een spijze te eten, die gij niet weet.
Ze begrijpen niet wat Hij bedoelt en vragen aan elkaar: „Heeft iemand Hem te eten gebracht? Dan geeft de Heere Jezus Zelf antwoord: „Mijn spijze is, dat ik doe den wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, en Zijn werk volbreng. Het was „Zijn spijze, dat is: Zijn innerlijk vermaak, waardoor Hij Zich opofferde om de wil te doen en het werk te volbrengen van Zijn Zender. Die wil was: de prijs betalen die Hij beloofd had, de geschonden deugden van God op te luisteren, maar ook Zijn volk te vergaderen. Het was Zijn wil degenen die zich vrijwillig in de slavernij van de vorst der duisternis hadden gebracht, vrij te kopen. Hij zou de straf die hun de vrede aanbrengt op Zich nemen, opdat zij door Zijn striemen genezing zouden ontvangen. Het was Zijn spijze die wil te doen, zodat Hij in de Hof van Gethsémané zou zeggen: „Niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede. Hij kwam in de wereld om als Knecht des Vaders Zijn arbeid te volbrengen. Daardoor zou Hij God verheerlijken en ellendigen verlossen. Zij zouden Hem als loon op Zijn arbeid gegeven worden.

Dat werk heeft Hij volbracht. Hij heeft de prijs betaald. Hij is een volkomen Zaligmaker en er is een volkomen offer, zodat een volk uit genade zalig wordt. Door het geloof en niet door hun werken. Nu is er zaligheid voor de grootste der zondaren. Er is een weg ter ontkoming. En het wordt u die dit leest nog toegeroepen: „Wendt u naar Mij toe en wordt behouden. Ja, u mag nog kopen om niet op de markt van vrije genade.
Maar dan is het wel nodig dat we al ons koopgeld verliezen en zo arm gemaakt worden door de ontdekkende bediening van de Heilige Geest, dat de vijandschap tegen vrije genade wordt verbroken. Dat onderwijs kreeg de Samaritaanse vrouw. Dat hebben we allemaal nodig: alles buiten Hem schade en drek te leren achten, en van Hem levend water te ontvangen.
Van onszelf proberen we die dorst te lessen met de giftige drank van de zonde of met onze godsdienstige werken. Wat een voorrecht, als we leren dat onze kwaal dodelijk is en er geen heelpleister is voor dat gezwel (Jer. 30:13). Dan buigen wij onder Gods rechtvaardig oordeel: „Om de grootheid uwer ongerechtigheid, omdat uw zonden machtig veel zijn, heb Ik u deze dingen gedaan. (Jer. 30:15) En wat zijn die zonden ons dan ook tot droefheid. Zonden bedreven tegen een goeddoend God, Die ons met Zijn roepstemmen en nodigingen nagewandeld heeft. Zo wordt plaats gemaakt voor het enige offer, voor de blanke gerechtigheid van Christus.
Vraag maar veel of de Heere u daar wil brengen. Daar belijdt een arme zondaar: Gij zijt recht in al Uw weg en werk. Hij ontfermt Zich op Zijn tijd over die gebrokenen van hart. En ze zullen, zoals die dorstige Samaritaanse vrouw, mogen drinken van het levende water. Dat heeft Hij verworven omdat het Zijn spijze was de wil van Zijn Vader te doen. Daarvoor heeft Hij gedorst op Golgotha. Daar is de Steenrots Christus geslagen, opdat er uit die Rots levend water zou zijn in de woestijn. „Zo iemand dorst heeft, die kome tot Mij en drinke, riep Jezus op de grote dag van het feest (Joh. 7:37). Die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. Zij zullen Hem daarom eens, naar hun begeerte, voor Zijn goedheid ere geven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 februari 2009

Terdege | 116 Pagina's

De prijs betaald

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 februari 2009

Terdege | 116 Pagina's