Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorbede gevraagd!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorbede gevraagd!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen; voor koningen en allen die in hoogheid zijn." 1 Timotheüs 2 vers 1 en 2a

Eerlijk gezegd: wij worden liever niet vermaand. Dat is zo betuttelend, zo belerend. Dat mag waar zijn, maar af en toe is het wel nodig. Deze vermaning is geen menselijke, maar gaat ten diepste van God uit, omdat ze opgetekend is in de Heilige Schrift. Daarom: aller aanneming waardig.
Ik vermaan dan voor alle dingen. Dat wil zeggen: ik vermaan als eerste. Een tweede, een derde vermaning volgen nog. Voor het kerkelijke leven geeft de apostel hier verschillende regels. Maar de eerste regel is: gebed, een levende omgang met de Heere. Voor een goed geolied kerkelijk leven is het gebed onontbeerlijk. Waar het ontbreekt, is het tot de ondergang gedoemd. Beleidsplannen moeten geschreven,
structuren uitgewerkt worden. Echter, wat kan het geest-loos toegaan. De beste remedie hiertegen is het gebed.

In het tekstvervolg gebruikt Paulus drie woorden voor het bidden: smekingen, gebeden en voorbiddingen.
Smekingen: Al wat ons ontbreekt, mag aan God gevraagd worden. Zij die menen buiten Gods genade om te kunnen leven, zullen niet smeken. Zij die geleerd zijn door de Heilige Geest des te meer. Door het ontdekkende werk van de Heilige Geest zagen ze wie en wat ze werkelijk zijn. Zichzelf hebben ze beroofd van God en goddelijke zaken. De meest beklagenswaardige schepselen. Behoeftig tot en met. Daarom: ze zullen smeken.
Gebeden: Ook zonder concrete aanleidingen zijn er altijd wel redenen te bedenken om te bidden. In alle dingen zijn we afhankelijk. Nog niet in staat een grassprietje te laten groeien.
Voorbiddingen. Paulus woord betekent zoiets als een petitie overhandigen aan een hoge persoon. Voorbiddingen deed Abraham voor Sodom. Voorbiddingen doet de Heilige Geest (Rom. 8:26). Voorbiddingen doet onze Heere Jezus Christus (1 Joh. 2:1). Wat een geweldige voorbidders. Wie gaat aan hen voorbij? In navolging van hen mogen ook wij dat doen. In alle eerbied, maar ook met alle vrijmoedigheid. De Heere nodigt ons daartoe uit.

Smekingen, gebeden en voorbiddingen. Jawel, maar ook dankzeggingen. Bidden en danken worden in één adem genoemd. Kan ik dan te allen tijde danken? Wie op de letterlijke betekenis van het woord danken let, zegt „ja. Paulus gebruikt namelijk een woord dat goed van God spreken betekent. En dat valt ons toch niet zwaar? God is toch groot van waarheid en eindeloos goed?
Bidden en danken voor alle mensen. Echt nodig. Maar laten we niet in algemeenheden blijven steken. Laten we concreet worden. Bidden voor hen die nauw met ons verbonden zijn, man, vrouw, kinderen, kleinkinderen. Bidden voor hen met wie we samen ons geloof belijden. Maar ook... Bidden voor koningen en allen die in hoogheid zijn gezeten. Gemakkelijk? Nou, voor Paulus niet. Vervolgingen waren in die tijd aan de orde van de dag. Bekend zijn de brute vervolgingen onder keizer Nero. En dan toch... bidden voor koningen en allen die in hoogheid zijn gezeten. Jawel, opdat wij een stil en gerust leven zouden leiden, zonder bedreiging.
Aan de vooravond van Koninginnedag bidden voor Hare Majesteit. Gemakkelijk? In vergelijking met Paulus zeer zeker. Nodig? We worden vermaand het te doen. Net als elk ander is zij een sterfelijk mens. En in haar hoge functie heeft zij maar al te zeer de hulp van onze God nodig.
Bidden, opdat wij een stil en gerust leven leiden mogen, in alle godzaligheid en eerbaarheid, zonder enige dreiging. Dat is ten diepste bidden om geborgen te zijn in de hoogste Koning, Jezus Christus. In Hem is rust.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 2009

Terdege | 108 Pagina's

Voorbede gevraagd!

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 2009

Terdege | 108 Pagina's