Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schrik

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schrik

4 minuten leestijd

Wie maakt zich er nooit schuldig aan? Een Bijbeltekst verkeerd uitleggen. Het is lang niet altijd opzet.

Meestal gebeurt het omdat je niet beter weet. Of omdat je het altijd zo gehoord hebt. Of wat op de klank van een tekst af gaat. Terwijl het belangrijk is om goed te lezen wat er staat, want een verkeerde uitleg kan een heel eigen leven gaan leiden. Dat geldt ook voor het citeren van een tekst. Sommige teksten worden zo vaak verkeerd geciteerd, dat je bijna niet meer weet wat er nou echt staat.

Schrik des Heeren
Neem nou die bekende tekst: „Dat de schrik des Heeren u mocht bewegen tot geloof. Weet jij waar die tekst staat? Waarschijnlijk niet, want die tekst staat nergens in de Bijbel. Terwijl ik het toch nogal eens heb horen zeggen in een preek. Alsof het zwart op wit in de Bijbel staat. En nog vaker hoorde ik het in een openbaar gebed. Als de voorganger bad of in deze dienst de schrik des Heeren nog eens mocht bewegen tot het geloof. Natuurlijk begrijpt iedereen de bedoeling. Er wordt gebeden of de vrees voor het oordeel van God ons nog eens zo aan zou grijpen, dat het ons zou bewegen tot het geloof. Zonder schrik geen behoefte aan verlossing. Dat lijkt zo logisch, dat de tekst erop wordt aangepast. Op den duur zou je bijna geloven dat die woorden zo in de Bijbel staan. Maar nogmaals, je vindt deze tekst nergens!

Maar... is het dan onzin? De Bijbel heeft het op veel plaatsen toch over vrees en angst voor het oordeel? En de Heere kan toch een schrik gebruiken om zondaren stil te zetten? Kijk alleen maar naar de Ninevieten, die zich uit angst voor het komende oordeel bekeerden. En daar zijn meer bijbelse voorbeelden van. Denk alleen maar aan de stokbewaarder (Handelingen 16). Hij schrok zo geweldig en vroeg aan Paulus en Silas: „Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde? Een erg ongeluk, een sterfgeval in je omgeving, een ramp die je voor je ogen ziet gebeuren... Dan leef je toch niet zomaar door?

Liefde
Laat dat allemaal waar zijn. Maar wat beweegt nou tot het geloof? Is dat echt die geweldige schrik voor het oordeel? In ieder geval staat die tekst zo niet in de Bijbel. Lees maar na wat Paulus wel zegt: „Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof. (2 Korinthe 5:11)
Paulus weet van de schrik des Heeren en daarom beweegt hij tot het geloof. Onderweg naar Damaskus was Paulus geweldig geschrokken. Opeens dat hemelse licht, Jezus die verschijnt en zegt: „Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij...? Wat een schrik! Jezus! Wiens volgelingen hij afslachtte! Maar bewoog die schrik hem tot geloof? Ik denk het niet. Was er meer niet geweest, hij was van de ergste schrik bekomen weer verder gereisd en dezelfde gebleven.
Dat zie je toch nog gebeuren? Rampen en sterfgevallen vernieuwen geen hart. Het kan wel ernstig maken en aan het denken zetten, maar alleen angst beweegt niet tot geloof. Wat dan wel? Liefde. Gods opzoekende liefde! Dat was ook bij Paulus zo: „Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij...? Het is hard voor u om de verzenen tegen de prikkels te slaan. Hoor je daar de klank van de liefde niet in? Liefde! Daar is niemand tegen opgewassen. Door die liefde smelt zelfs het hardste hart in evangelische boetvaardigheid: „Wat wilt Gij dat ik doen zal?

Eén Naam
Wat moeten we nou? Maar nooit meer over het oordeel spreken? Dat zou zo onbijbels zijn als wat. „Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking. Maranatha! En het is vreselijk om buiten God te leven en ver-schrik-ke-lijk om buiten de Heere Jezus te sterven. Paulus wist ervan. Maar juist daarom verkondigde hij: „...ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd (1 Korinthe 2:2).
In die heerlijke ene Naam, gegeven tot zaligheid, is een eeuwige volheid. Door deze alles overwinnende opzoekende goddelijke liefde wordt het hart vernieuwd. Paulus hart is er vol van. Dat wil hij overal doorgeven. Net als Petrus, Johannes en al de apostelen. Daarom zeggen we het nog maar eens tegen elkaar: „Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder (en Hij kijkt jou aan) die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leve.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 september 2009

Terdege | 92 Pagina's

Schrik

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 september 2009

Terdege | 92 Pagina's